هدف از برپایی جشنواره غذا ایجاد وحدت در میان کشورهای اسلامی است

هدف از برپایی جشنواره غذا ایجاد وحدت در میان کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن منصوریان در حاشیه برگزاری جشنواره غذا و صنایع دستی در مشهد اظهار کرد: مشهد جهان شهر برکت و کرامت است. به نیابت از پایتخت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور و پایتخت جهان اسلام برای اجرای چنین جشنواره‌ای برنامه‌ریزی کردیم که بانی وحدت جهان اسلام، سنن و اقوام مختلف در شرق کشور باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: غذا بهانه‌ای است برای اینکه ذوق و سلیقه شهروندان را جمع‌آوری کنیم چرا که غذا نشان‌دهنده هنر و ذوق شخصی اقوام است. امید است در برنامه‌های آتی بتوانیم بستری را در مدیریت شهری فراهم کنیم که مشهد به عنوان پایتخت سیاسی در شرق کشور، باعث همبستگی کشورهای همسایه شود.

وی گفت: باید ظرفیت‌ها در زمینه صنایع دستی، غذا، هنرهای نمایشی و موسیقی گسترش پیدا کند و اینجا پذیرای هنرنمایی این کشورها شود. ماه رمضان بستری است متحد بین تمام کشورهای جهان اسلام که فارغ از نژادها و زبان‌ها، مخرج مشترکی است که با نگاه انسانیت به همراه مهر و محبت و در کنار مرجع امام مهربانی‌ها خانواده‌ها حال خوبی را تجربه کنند.

حجت الاسلام منصوریان در خصوص تأثیر برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره غذای ملل در ماندگاری زائران در مشهد، عنوان کرد: نگاه اول ما برای برپایی این جشنواره‌ها ماندگاری زائران به معنای حال خوب است؛ وگرنه آستان قدس رضوی باید برای ماندگاری زائران برنامه‌ریزی کند. اما حال خوب شهروندان و زائران به معنای ترویج فرهنگ کشورهای همسایه حائر اهمیت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شاید پایتخت و شهرهای مرکزی چنین ظرفیتی نداشته باشند که فرهنگ کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان را به نمایش بگذارند اما مشهد به عنوان یک کلانشهر مذهبی بستری مناسب برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

وی در خصوص گسترش جشنواره غذای ملل، گفت: برخی موانع در حوزه سیاست‌های امور خارجه است که به آن ورود نمی‌کنیم اما اگر بتوانیم بستری را فراهم کنیم به عنوان مثال از بوستان‌های بیشتری برای این امر استفاده کنیم و در کل کشور اطلاع‌رسانی کنیم که محصولات خود را ترویج دهند، مشهد را به عنوان یک قطب سرمایه‌گذاری خواهند دید.

حضور ۸ کشور در جشنواره غذا و صنایع دستی

در ادامه، حسین باغگلی، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: در این جشنواره هشت کشور در زمینه غذا و صنایع دستی، فرهنگ کشور خود را به نمایش می‌گذارند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: حدود ۴٠ غرفه در این جشنواره برای عرضه غذای ملل و صنایع دستی کشورهای شرکت کننده برپا شده است.

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره تبادل فرهنگی و آشنایی با آداب و رسوم بین کشورهای همسایه است.

باغگلی افزود: در این جشنواره ۷ کشور همسایه شامل؛ ایران، ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق، هند و لبنان حضور دارند و غذاهای ملی خود را به نمایش می‌گذارند. جشنواره غذای ملل با همکاری شهرداری منطقه ۴ برگزار شده و تا ۱۵ ماه رمضان در بوستان بهشت ادامه دارد.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و شهرداری مشهد در نهایت بیان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که در این مراسم از ظرفیت هنرمندان و فعالین فرهنگی استفاده شود تا فضای شادی برای خانواده‌ها در این مکان رقم بخورد.