هشدار نارنجی جوی در خوزستان صادر شد

هشدار نارنجی جوی در خوزستان صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، طبق این هشدار، فعالیت سامانه مذکور از اوایل روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه جاری آغاز و تا اوایل وقت روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد که با مخاطراتی از قبیل رگبار باران همراه با رعد و برق، ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید و تند باد لحظه‌ای و برخاستن گرد و خاک همرفتی همراه است که پدیده رگبار باران همراه با رعد و برق در مناطق شمال، شمال شرق و شرق و با توجه به ماهیت فصل بهار به صورت نقطه‌ای در دیگر مناطق استان و پدیده گرد و خاک همرفتی در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکز پیش بینی شده است.

احتمال شکستگی درختان، صاعقه شدید، کاهش دید ناشی از گرد و خاک همرفتی، ریزش تگرگ، جاری شدن سیلاب در برخی مناطق و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی از جمله مخاطرات این سامانه است.

بر اساس این هشدار انجام تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید، صاعقه و گرد و خاک همرفتی، احتیاط در صعود به ارتفاعات و پرهیز از سفرهای غیرضروری توصیه شده است.

تداوم آماده‌باش و برقراری کشیک شبانه روزی و حضور در محل کار اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران و مراکز خدماتی و عملیاتی و بهداشتی و درمانی و دستگاه‌های مورد نیاز شهرستان‌ها، ابلاغ به شرکت‌های برق برای بازدید و بررسی مستمر پست‌ها و خطوط انتقال برق و اتخاذ تدابیر لازم برای پایداری شبکه برق رسانی، بررسی مستمر سیل بندها و پل‌ها و راه‌ها در مناطق شهری و روستایی از توصیه‌های مدیریت بحران برای پیشگیری از حوادث احتمالی در این مناطق بیان شده است.

در این اخطاریه بر ارائه توصیه‌های موردنیاز به کشاورزان برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت به اراضی و کشت‌های زراعی و باغی، آمادگی کامل اداره‌های راه و شهرسازی و راهداری شهرستان به منظور انجام اقدام‌های مورد نیاز، آمادگی کامل شعب هلال احمر برای فراهم ساختن امکانات لازم برای امداد رسانی به موقع در صورت لزوم و اطلاع رسانی به افراد ساکن در مناطق در معرض خطر وقوع سیل، صاعقه، تگرگ، تندباد و گرد و خاک و استقرار مراکز درمانی سیار و اورژانس ۱۱۵ در مناطق در معرض آلودگی هوا تاکید شده است.

اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ضمن توصیه به عموم مردم برای عدم تردد غیر ضروری در هنگام وقوع گرد و خاک و استفاده از ماسک مناسب در مواقع مورد نیاز، بر عدم تردد، برپایی کمپ و اسکان در مناطق پرخطر، مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و کانال‌های فصلی و سایر تدابیر مورد نیاز با توجه به وضعیت حادثه‌خیزی هر شهرستان برای پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی تاکید کرده است.

اقدامات و تمهیدات مورد نیاز در قالب ۲۴ بند در این هشدار سطح نارنجی به تمامی دستگاه‌های مربوطه، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان ابلاغ شده است.

منبع : مهر