هشدار نارنجی نسبت به تشکیل توده گرد و خاک در خوزستان صادر شد

هشدار نارنجی نسبت به تشکیل توده گرد و خاک در خوزستان صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل هواشناسی خوزستان پیرو هشدار سطح زرد امروز ۲۰ فروردین‌ماه در اطلاعیه‌ای نسبت به تشکیل توده گردوخاک هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه تشکیل توده گردوخاک بر روی کشور عراق و تأثیر آن ابتدا بر مناطق غربی و مرکزی و سپس سایر مناطق استان و در بعضی از ساعات وزش باد متوسط تا شدید مورد انتظار است.

زمان شروع این رخداد از امروز ۲۰ فروردین‌ماه و تا پایان اوایل وقت دوشنبه ۲۲ فروردین‌ماه خواهد بود و نوع مخاطره آن رخداد گردوخاک و وزش باد متوسط تا شدید است.

منطقه اثر ابتدا بر مناطق غربی و مرکزی و سپس سایر مناطق استان خواهد بود و اثر آن کاهش دید افقی و کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان و خسارت به سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی خواهد بود.

توصیه می‌شود احتیاط در تردد بین‌شهری، محکم کردن سازه‌های موقت، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه‌کاره، بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیرضروری خودداری کنند و مسئولین تمهیدات لازم را به کار گیرند.

لذا انجام موارد ذیل توسط دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم لازم و ضروری است:

۱- ابلاغ به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط جهت حفظ آمادگی کامل و اتخاذ کلیه تمهیدات لازم، اقدامات پیشگیرانه و انجام اقدامات موردنیاز با توجه به هشدار مذکور.

۲- برقراری کشیک شبانه‌روزی و تداوم آماده‌باش اعضای ستاد و سایر دستگاه‌های مرتبط و موردنیاز شهرستان.

٣- حضور مدیران محترم دستگاه‌های مرتبط و موردنیاز شهرستان در محل فعالیت و عدم ترک محل خدمت بدون هماهنگی و اخذ موافقت فرماندار.

۴- ابلاغ به اداره برق جهت بازدید و بررسی مستمر ایستگاه‌ها و شبکه‌های برق‌رسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از سقوط پایه‌ها و شبکه برق‌رسانی و تمهیدات لازم به‌منظور پایداری شبکه برق‌رسانی به‌ویژه در مراکز حساس درمانی، خدماتی و عملیاتی.

۵- ابلاغ به اداره جهاد کشاورزی جهت اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارائه توصیه‌های موردنیاز به کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش‌های مختلف جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی و باغی، دام و طیور، گلخانه‌ها، تأسیسات و سایر بخش‌های کشاورزی.

۶- ابلاغ به شهرداری‌ها جهت تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری، آماده‌باش نمودن نیروها و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص درختان با احتمال سقوط و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در محل‌های دفن پسماند و پاک‌سازی محیط.

۷- ابلاغ به دستگاه‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها جهت آماده‌باش کامل و اتخاذ تدابیر لازم و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط.

۸- ابلاغ جهت نصب علائم هشداردهنده و توصیه‌های ایمنی در مناطق پرخطر درون و برون‌شهری.

۹- آماده‌باش نمودن شعب هلال‌احمر و اتخاذ تدابیر لازم جهت فراهم ساختن امکانات موردنیاز به‌منظور امدادرسانی به موقع در صورت لزوم.

۱۰- برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه‌ها به‌منظور جابه‌جایی ساکنین مناطق تحت‌تأثیر و آسیب‌پذیر در مقابل حوادث احتمالی (در صورت لزوم) و اسکان آن‌ها در مکان‌های امن تا رفع شرایط اضطراری.

۱۱- ابلاغ جهت اتخاذ تمهیدات لازم توسط علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و آماده‌باش کامل مراکز درمانی و در صورت لزوم استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محل‌های پرتردد و موردنیاز.

۱۲- ارائه توصیه‌های ایمنی به رانندگان مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی در جاده‌های شهری و برون‌شهری، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر، توجه مستمر به علائم رانندگی و سایر توصیه‌های ارائه شده توسط عوامل پلیس‌راه، پلیس راهور، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط.

۱۳- ابلاغ به دستگاه‌ها جهت اتخاذ تدابیر لازم و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ سایر تمهیدات لازم.

۱۴- مسدود نمودن جاده‌های حادثه‌خیز در صورت ضرورت با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان طبق ضوابط.

۱۵- اطلاع‌رسانی نکات و توصیه‌های ایمنی مانند: عدم انجام سفر غیرضروری و عدم: تردد، توقف، اسکان در مناطق در معرض وزش باد شدید و مناطق با احتمال سقوط درختان و اجسام و ساختمان‌های نیمه‌کاره، مناطق در معرض گردوخاک و وقوع سایر حوادث احتمالی و عدم تردد با خودرو در مناطق در معرض خطر سقوط اجسام و درختان و پارک نمودن خودروها در محل‌های مسقف و ایمن به هر طریق ممکن (مانند صداوسیما، رسانه‌های محلی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی و امور عشایر، دهیاری‌ها و…) به عموم به‌ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافرین، عشایر، روستاییان، دامداران، کشاورزان و ساکنین و شاغلین مناطق در معرض خطر وقوع حوادث احتمالی.

۱۶- پیگیری جهت انجام اقدامات لازم با توجه به قانون هوای پاک و آئین‌نامه اجرایی شرایط اضطرار آلودگی هوا (آئین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک و دستورالعمل‌های مربوطه توسط دستگاه‌های مرتبط شهرستان).

۱۷- رصد و پایش مستمر میزان آلاینده‌ها از طریق محیط‌زیست و اتخاذ تدابیر لازم دراین‌خصوص.

۱۸- ارتباط مستمر با اداره کل مدیریت بحران استان و اعلام آخرین وضعیت و حوادث احتمالی شهرستان.

۱۹- ابلاغ به شرکت‌ها، کارخانجات و مراکز صنعتی جهت مدیریت سوخت مصرفی و اتخاذ سایر تمهیدات لازم به‌منظور کاهش آلاینده‌ها.

۲۰- اتخاذ سایر تدابیر موردنیاز جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی با توجه به وضعیت حادثه‌خیزی هر شهرستان.

منبع : مهر