ورود دادستانی به ترک فعل دستگاه‌ها در مورد معتادان متجاهر

ورود دادستانی به ترک فعل دستگاه‌ها در مورد معتادان متجاهر

به گزارش خبرنگار مهر، معتاد متجاهر تعریف خاص خود را دارد و به آن دسته از مصرف کنندگان مواد مخدری گفته می‌شود که با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشود برای ترک اقدام کند و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

در سیاست‌های کلی نظام، به‌جز بخش‌هایی که به مقابله با مواد مخدر می‌پردازد، در چند بند به طور مستقیم به توسعه اقدامات پیشگیرانه، برنامه‌های علمی درمان و کاهش آسیب، حمایت‌های اجتماعی و مشارکت مردم و نهادهای مدنی اشاره شده است.

در سند جامع حمایت‌های اجتماعی و درمان اعتیاد کشور نیز رویکرد کاهش آسیب، درمان و توسعه حمایت‌های اجتماعی در اولویت است. در تمام اسناد الزام‌آور مرتبط به‌طور واضح به توسعه رویکردهای حمایتی و داوطلبانه درمان و کاهش آسیب تأکید شده است.

ورود دادستانی به ترک فعل دستگاه‌ها در مورد معتادان متجاهر

به همین دلیل این موضوع در اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر و در بندهای ۱۵ و ۱۶ این قانون نیز دیده می‌شود. در ماده ۱۵ معتادان مکلف شده‌اند برای ترک به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی، خصوصی یا سازمان‌های مردم نهاد مراجعه کنند و معتادانی که داوطلبانه برای درمان مراجعه نکنند، مجرم شناخته می‌شوند.

چه دستگاه‌هایی در جمع آوری معتادان متجاهر وظیفه دارند؟

کمیته امداد، سازمان بیمه سلامت، اداره کل ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه قضائی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه‌ای از جمله دستگاه‌هایی هستند که در قالب طرح درمان دادگاه مدار در ساماندهی معتادان وظیفه قانونی دارند.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی کشور برای مدیریت معتادان بی پناه و متجاهر، افزایش حمایت جامعه و مشارکت دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از مشوق‌های قانونی از دیگر مواردی است که کمک می‌کند در کنار این طرح معتادان پس از بهبودی بتوانند به جامعه برگردند.

دادستان کل کشور: به شهرداری و بهزیستی نامه می‌نویسیم

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری و بهزیستی در حوزه معتادان متجاهر کم کاری کرده‌اند، آیا مدعی‌العموم نمی‌خواهد به این موضوع ورود کند، گفت: از طرف دادستانی یک نامه به شهرداری‌ها و یک نامه هم به سازمان بهزیستی برای اینکه موظف به انجام تکالیفشان شوند، می‌نویسم.

وی افزود: من میدانم آنها هم کمبود اعتبارات دارند اما این حوزه هم نیاز به رسیدگی دارد و هر دستگاه باید وظیفه خودش را انجام دهد.

منبع : مهر