کاروان بزرگ آمریکا برای غارت نفت و گندم سوریه

کاروان بزرگ آمریکا برای غارت نفت و گندم سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های سوریه به نقل از منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر آمریکا و متحدان کرد سوری آنها ۹۴ تانکر و کامیون دیگر مملو از نفت و گندم را غارت کرده اند.

گفته می‌شود کاروانی متشکل از ۴۴ تانکر از السویدیه از طریق گذرگاه غیرقانونی مرزی المحمودیه به سمت عراق حرکت کردند و ۳۰ تانکر نفت خام از یک مکان نامعلوم از طریق الولید به منطقه‌ای دیگر حمل شده است.

همچنین منابعی در المالکیه در شمال سوریه گفتند که نیروهای آمریکایی ۲۰ کامیون گندم را از طریق گذرگاه مرزی سملکه واقع در اراضی کردهای تحت حمایت آمریکا به سمت شمال عراق حمل کردند.

رسانه‌های سوریه تاکنون گزارش‌های متعددی درباره فعالیت‌های قاچاق غیرقانونی آمریکا در غارت نفت و مواد غذایی سوریه اعلام کرده اند، به طوری که آمریکا و شرکای آن کاروان‌هایی را که حاوی ده‌ها تانکر یا کامیون هستند، حداقل هفته‌ای یک‌بار و گاهی چندین بار برای غارت منابع سازماندهی می‌کنند. طبق گزارش‌ها، هفته گذشته، ایالات متحده ۴۳ تانکر نفت را در الجزیره سوریه به شمال عراق ارسال کرد.

دمشق بارها واشنگتن را به دلیل فعالیت‌هایش در حدود ۹۰ درصد منابع نفتی و بسیاری از زمین‌های قابل کشت سوریه، مورد انتقاد قرار داده و خواستار خروج آمریکا از سوریه شده است. قبل از جنگ، سوریه از خودکفایی متوسطی در تولید غذا و انرژی برخوردار بود.

ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ حداقل ۸۰۰ سرباز را در شرق رود فرات در سوریه نگه داشته است. این نیروها برای محافظت از میدان‌های انرژی و نشان دادن حضور آمریکا برای جلوگیری از بازپس گیری کنترل دمشق بر مرزهای شناخته شده بین المللی در سوریه مستقر هستند. همزمان با غارت منابع سوریه، واشنگتن و متحدان اروپایی آن سیاست تحریمی شدیدی را علیه سوریه اعمال کرده اند که هدف آن جلوگیری از واردات انواع کالاها از جمله دارو و تجهیزات پزشکی است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که نظامیان آمریکا در شرق و شمال شرق این کشور هدفی جز غارت نفت ندارند و باید به حضور غیر قانونی آنها پایان داده شود.

«بسام صباغ» نماینده دائم دمشق در سازمان ملل متحد با اشاره به غارت ثروت‌های نفتی سوریه توسط آمریکا، تاکید کرد: باید حضور غیر قانونی این کشور در سوریه پایان یابد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنانی در جریان جلسه شورای امنیت تاکید کرد: هرگونه حضور غیرقانونی نظامی در خاک سوریه نقض منشور سازمان ملل و نقض قوانین بین‌المللی است و باید فوراً پایان یابد.

بسام صباغ با اشاره به اقدامات یک جانبه و غیرقانونی آمریکا و ترکیه در خاک سوریه خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم به اشکال مختلف و از بین بردن آن برای همیشه، تنها از طریق همکاری و هماهنگی کامل با دولت سوریه امکان پذیر است.

منبع : مهر