کم بارشی در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور

کم بارشی در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود فعالیت چندین سامانه بارشی از ابتدای زمستان تا کنون، هنوز تمام شش حوضه آبریز اصلی کشور بین شش تا ۶۲ میلی متر با کاهش بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه است.

از ابتدای مهر تا کنون میانگین بارش ثبت شده در کشور ۷۴ میلی متر بوده که حدود ۱۶ میلی متر کمتر از نرمال است. این بارندگی‌ها حتی از سال کم بارش گذشته در مدت مشابه نیز حدود ۲۴ میلی متر کمتر بوده است.

بیشترین کسری بارش مربوط به حوضه آبریز «دریای خزر» با حدود ۶۲ میلی متر و کمترین کسری با حدود شش میلی متر به حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» اختصاص دارد.
بارش‌های حوضه‌های آبریز «دریاچه ارومیه»، «قره قوم»، «مرزی شرق» و «فلات مرکزی ایران» نیز به ترتیب با کاهش حدود ۴۷، ۳۳، ۱۷ و ۹ میلی متری مواجه است.

با این وجود میزان بارش در برخی حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور نظیر «مند»، «حله»، «جراحی و زهره»، «ابرقو» و «گاوخونی» نسبت به شرایط نرمال افزایش یافته است.

پیش بینی وزش باد در خلیج فارس و دریای عمان

همچنین هواشناسی در هشداری دیگر اعلام کرد: از امروز تا آخر هفته وزش باد شمال شرقی بخش‌هایی از دریای عمان و خلیج فارس را فرا می‌گیرد که سبب افزایش ارتفاع موج به ۱.۵ تا ۲ متر می‌شود.
سازمان هواشناسی برای مواجهه مناسب با این شرایط هشدار سطح زرد صادر و اعلام کرد: منطقه اثر مخاطرات جوی پیش رو در «تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و شرق خلیج فارس» است.

اثرات مخاطره آمیز شرایط جوی پیش رو شامل «خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالاً نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی» پیش بینی می‌شود.

توصیه می‌شود: از انجام عملیات غواصی و شنا تا آخر هفته در مناطق درگیر خودداری شود و محدودیت در تردد با شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی نیز اعمال شود. همچنین تمهیدات لازم برای پیشگیری از هر گونه خسارت اتخاذ شود.جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراسواحل نیز توصیه می‌شود.