گلایه پلیس از وزارت بهداشت و خودروسازان

گلایه پلیس از وزارت بهداشت و خودروسازان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، افزود: ما در شرایطی هستیم که باید صادقانه صحبت کنیم. از تعارف کردن پرهیز کنیم و در راستای خدمت به مردم حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه عامل انسان و خودرو از مهمترین عوامل در تصادفات است، گفت: وضعیت نامناسب جاده‌ها هم می‌تواند یکی از عوامل تصادفات باشد. حتی قوانینی که نامناسب هستند و بازدارندگی ندارند هم می‌توانیم از علل تصادفات بدانیم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد می‌گویند اگر در تصادفات فردی را بکشیم دیه آن را پرداخت می‌کنیم و این نشأت گرفته از ضعف قانون است، ادامه داد: سبد ورودی خودرو مانند قیف شده است و خودروسازان فقط به فکر تولید خودرو هستند و اصلاً به کیفیت آن اهمیتی نمی‌دهند.

هادیانفر گفت: در سال ۸۳ تعداد نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ نقطه بوده است، متأسفانه می‌بینیم در سال ۹۵ همین تعداد باقی مانده است و دولت‌ها هیچ اهتمامی برای رفع این نقاط نداشته اند.

وی با گلایه از عدم رفع خطر کردن نقاط حادثه خیز افزود: متأسفانه هنوز شاهد این هستیم که در برخی از جاده‌ها خودروها با هم شاخ به شاخ می‌شوند و سرنشینان در آتش می‌سوزند.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه دولت به استناد ماده ۱۰۸ مسئول است به سهم تقصر تصادفات رسیدگی کند، گفت: چرا چرا ۸ سال در دولت بودید در هیچ کدام از شورای عالی ترافیک شرکت نکردید و برای کاهش تصادفات هیچ اقدامی نکردید.

رئیس پلیس راهور گفت: دولت آقای رئیسی برای اولین بار در این جلسات شرکت کرد و ما اعلام کردیم همینکه دولت بخواهد یعنی ۵۰ درصد راه را رفته ایم چراکه نقش دولت در برطرف کردن نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات چشمگیر است.

وی با گلایه از روند اشتباه بررسی خودروها در معاینه فنی در مراکز معاینه فنی، افزود: در همین اطراف تهران مشاهده می‌کنیم که برای تست اگزوز و تست چهار گاز فقط یک سیخ در لوله اگزوز ماشین می‌کنند و می‌گویند این ماشین دارای معاینه فنی است و بعد از پلیس توقع دارند که از معاینه فنی دفاع کند.

هادیانفر با گلایه از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت هیچ گاه پاسخگوی کم کاری‌هایش در تصادفات نبوده است، با سلام و صلوات نمی‌شود کاری را انجام داد، باید همگی بسیج شویم تا بتوانیم به کاهش مورد نظر جانباختگان در تصادفات برسیم.

وی افزود: بارها خودروسازان گفته اند ۱۶۴ برنامه برای ایمنی و کیفیت خودروها داریم اما در عمل چیزی نمی‌بینیم. ورق فولاد را نازک‌تر از حد استاندارد می‌گیرند و ایربگ ها و ترمزها نقص فنی دارند. اینها هیچ کدام اصلاح نشدند و خودروسازان صرفاً به فکر تولید خودرو هستند.

هادیانفر در پایان با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از افرادی که در تصادفات جان می‌دهند افراد زیر ۱۸ سال هستند، گفت: خبرنگاران باید ایمنی و سلامت مردم را از مسئولان مطالبه کنند.

منبع : مهر