۱۲ درصد دانش آموزان خراسان رضوی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

۱۲ درصد دانش آموزان خراسان رضوی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا نیک پور صبح پنجشنبه در نشست خبری اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌ها در این مراکز اظهار کرد: پوشش تحصیلی ۱۲ درصدی دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی، باعث کمک به آموزش و پرورش استان شده و فضای بیشتری را در اختیار مدارس دولتی قرار داده است.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۷۰ هزار دانش آموز در استان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: از آمار ۱۷۰ هزار نفری دانش آموزان مدارس غیردولتی، ۱۰۰ هزار نفر در مشهد مشغول به تحصیل بوده که ناحیه ۳، ۴ و ۶ مشهد بالاترین تراکم دانش آموز را دارا هستند. افراد همکار در مدارس و مراکز غیردولتی نیز ۴۲ هزار نفر در سطح استان هستند.

وی گفت: برای افزایش ظرفیت مدارس غیردولتی و افزودن ۱۰ هزار نفر به این آمار برنامه ریزی شده است.

نیک پور به میزان شهریه‌ها در سطح استان اشاره کرد و گفت: شهریه مقطع ابتدایی در سطح استان از ۲میلیون و۶۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون متغیر است؛ در مقطع متوسطه اول بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در مقطع متوسطه دوم از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش با اشاره به تقاضا و رغبت زیاد برای ثبت نام در این مدارس گفت: ۹۹ درصد ظرفیت مدارس غیردولتی استان تکمیل شده و به دلیل تکمیل ظرفیت امکان ثبت نام دانش آموزان وجود ندارد، گروهی تحت عنوان رزرو در انتظار ثبت نام هستند که این نشان دهنده جایگاه علمی-فرهنگی و پرورشی و رغبت زیاد به این مدارس است.

وی بیان کرد: نزدیک به ۱۰ هزار کد فعال مدرسه و آموزشگاه در استان خراسان رضوی و با احتساب پیش دبستانی، ۱۷۰۰ مدرسه غیردولتی و ۹۲۱۰ کلاس درس در سطح استان وجود دارد که ۱۶ درصد کلاس‌های استان و ۱۵ درصد مدارس استان را تشکیل می‌دهد.

نیک پور به مدارس دیگر اشاره کرد و گفت: مدارس آموزش از راه دور برای بازماندگان از تحصیل هستند که با ۱۵۰ مدرسه در استان، بیشتر برای دختران کاربرد داشته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را تحت پوشش قرار داده اند؛ همینطور ۱۲۵ مدرسه هیئت امنایی با ۴۵ هزار دانش آموز در سطح استان و مدارس وابسته استان مانند مدارس مربوط به آستان قدس و … با ۲۲ مدرسه ۵ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند. ۶۷۰ مرکز علمی کنکور، ۱۱ مدرسه اختلالات یادگیری و ۸۵۰ مدرسه زبان نیز از دیگر مدارس و مراکز تحت نظر هستند. ۱۴۸۰ مهدکودک نیز امسال از پوشش بهزیستی خارج و به آموزش و پرورش منتقل خواهند شد.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش بیان کرد: بحث شهریه چالش مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش است، زیرا خانواده‌ها اطلاع کافی ندارند، این مدارس دارای یک شهریه ثابت هستند که در همه مدارس یکسان می‌باشد و فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه و هزینه‌های دیگری مانند سرویس، هزینه جداگانه ای بر مبنای قرارداد ولی با مدرسه دارند که بین مدارس متغیر است، این هزینه متغیر توسط ۱۳ پارامتر تعیین و قبل از اعلام به خانواده‌ها در آموزش و پرورش استان و تهران بررسی و تأیید می‌شود که خراسان رضوی در بحث شهریه رتبه ۱۳ کشور را داراست و فقط بین ۳۵ تا ۴۲ درصد افزایش شهریه داشته است.

منبع : مهر