۶۰ درصد از ردیف های پستی سازمان محیط زیست خالی است

۶۰ درصد از ردیف های پستی سازمان محیط زیست خالی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی حسینی رئیس مرکز توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به وظایف و خدمات مربوط به این مرکز اشاره کرد و گفت: مباحث مربوط به استخدام، حقوق، دستمزد، بازنشستگی، امور رفاهی و پشتیبانی فنی و مهندسی و هر آنچه به نیروی انسانی برمی‌گردد به‌طور کامل به مرکز توسعه منابع انسانی و پشتیبانی مربوط می‌شود.

وی سازمان حفاظت محیط‌زیست را سازمانی تقریباً جوان با شرح وظایف گسترده و موضوعات متنوع عنوان کرد و گفت: این سازمان برای اجرای وظایف تعریف شده‌اش که بر اساس قانون در اختیار آن گذاشته‌شده است به نیروی انسانی متخصص نیاز دارد تا بتواند اهداف محیط زیستی را دنبال و به نتایج مدنظر برساند. سازمان در سند مربوط به نیروی انسانی خود ۱۳۶۱۱ ردیف پستی دارد و در حال حاضر قریب به ۶۰ درصد از ردیف‌های پستی سازمان به‌ویژه در استان‌ها خالی است.

حسینی همچنین درباره جذب نیرو در سازمان حفاظت محیط‌زیست و اقدامات صورت گرفته گفت: جذب سیصد نفر نیرو برای سال جاری از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست است که تلاش خواهیم کرد با رایزنی‌های صورت گرفته این رقم افزایش یابد و شاهد حضور نیروهای جوان و متخصص در سازمان حفاظت محیط‌زیست باشیم و در موعد مقرر آگهی جذب نیرو از طریق سامانه سازمان به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با بیان این‌که برای تأمین کمبود نیروی انسانی متخصص نیاز به استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در چارچوب مؤلفه‌ها و ضوابط تعریف‌شده داریم، گفت: استخدام مستند به قانون در قالب اخذ مجوز و با انتشار آگهی عمومی و سپس برگزاری آزمون فراگیر انجام می‌شود. از سال ۱۳۹۶ تاکنون پیگیر مجوز استخدام نیرو بوده‌ایم که در همان سال تعداد ۵۰۰ سهمیه (۲۰۰ سهمیه کارشناسی و ۳۰۰ سهمیه محیط‌بانی) اخذ شد و با توجه به این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست به نیروی انسانی متخصص بیشتر از اعداد مذکور نیاز دارد مجدداً با سازمان اداری و استخدامی کشور وارد گفتگو شدیم و شرایط سازمان را به لحاظ کمبود نیروی انسانی تشریح کردیم.

حسینی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸، ۳۵۰ سهمیه (۳۰۰ سهمیه محیط‌بانی و ۵۰ کارشناسی) به سازمان اختصاص یافت و این مهم اجرایی شد. نظر به توافقات سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان اداری و استخدامی کشور باید هرسال طی روند تعریف‌شده و منظم نیروی انسانی جذب کند تا جایگزین نیروهای بازنشسته و پست‌های خالی شود و طبق توافقات به‌عمل‌آمده مقرر شد سالانه مجوز استخدام ۳۰۰ نفر که شامل ۲۵۰ محیط بهابرگ و۵۰ نفر کارشناس است به مدت ۱۰ سال انجام شود.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص جذب ایثارگران در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سال ۱۳۹۹ با توجه به تکلیف دولت به جذب ایثارگران در برنامه ششم توسعه (فرزند شهید و فرزند جانباز بالای ۷۰ درصد) ۸۰۰ سهمیه به سازمان تخصیص یافت که مراحل جذب افراد در دست پیگیری است. همچنین تمامی مجوزهای استخدامی که اخذ می‌شود طبق قانون حداقل ۲۵ درصد از سهمیه به ایثارگران (فرزند شهید، جانباز، همسر و فرزند جانباز ۲۵ درصد و بالاتر، برادر شهید و خواهر شهید، همسر شهید و..) و ۵ درصد به سایر ایثارگران (فرزند جانباز زیر ۲۵ درصد و رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان،) برای جذب محیط‌بان و کارشناسان تخصیص می‌یابد که در قالب آزمون استخدامی و فضای رقابتی بین خود ایثارگران انجام می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد برای تبدیل وضعیت نیروهایی که شرایط ایثارگری را داشتند، طبق آئین‌نامه‌ای که اخیراً برای ایثارگران تنظیم و ابلاغ شد بخشی از کارکنان که به‌صورت قرارداد کار معین، کارگری و یا شرکتی با سازمان همکاری داشتند بعد از تأمین اعتبار تطبیق شرایط با پست‌های سازمانی انجام تبدیل وضعیت شدند.

رئیس مرکز توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره پرداخت دستمزد به کارکنان متناسب با اقداماتی که انجام می‌دهند، گفت: مرکز توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرای مصوبات و بخش‌نامه‌های صادره از مراجع مربوطه را با همکاری سایر بخش‌های ذینفع دنبال می‌کند.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی و وابسته به بودجه دولت است و ازنظر حقوق و دستمزد جز سازمان‌هایکم برخوردار است که در خصوص بهبود شرایط و ارتقای سطح حقوق و دستمزد تلاش‌های فراوانی انجام‌شده است و امیدواریم نتایج مطلوبی در برداشته باشد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست طی سال‌های اخیر به جدیت پیگیر اخذ مجوز افزایش حقوق کارکنان بوده است که در این راستا در پایان سال ۱۳۹۴ مجوز بند ۱۰ ماده ۶۸ برای تمامی دستگاه‌های اجرایی با رعایت سقف ۳۵ درصد با میانگین ۲۱ درصد صادر شد. هرچند در متن قانون مدیریت خدمات کشوری با شرایطی تا سقف ۵۰ درصد هم برای برخی مشاغل استفاده از امتیاز این بند قانونی تعریف‌شده است. اما این افزایش منجر به جبران فاصله حقوق و مزایا با برخی از دستگاه‌هایی که دارای مجوزهای خاص بودند، نشد. این امر موجب نارضایتی و کاهش انگیزه کارکنان خدوم این سازمان شده است. درخواست ما از دولت و سازمان برنامه بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور افزایش امتیاز فوق‌العاده مورداشاره تا سقف ۵۰ درصد است. البته سازمان اداری و استخدامی کشور اخیراً پیگیر رفع تبعیض بین کارکنان دولت است که امید است این امر در دولت مردمی محقق شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای محیط‌بانان اندیشیده شده است گفت: همان‌طور که می‌دانید شرایط محیط‌بانان در کشور بسیار دشوار است. بخش اعظمی از کارکنان سازمان حفاظت محیط‌زیست را محیط‌بانان تشکیل می‌دهند و به لحاظ شغلی دارای شرایط خاص است. وظیفه‌داریم شرایط مطلوب حقوق و دستمزد را برای آن‌ها محقق سازیم. وی افزود: بند ۳ ماده ۶۸ که مربوط به‌سختی شرایط کار است برای محیط‌بانان را پیگیری کردیم که خوشبختانه طی مصوبه دولت مجوز افزایش امتیازات سختی شرایط کار تا سقف ۳۰۰۰ امتیاز صادر و علیرغم کمبود بودجه برای محیط‌بانان اجرا و در حکم کارگزینی آن‌ها لحاظ شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن پرداخت فوق‌العاده نوبت‌کاری و موضوع‌بند ۱۰ ماده ۶۸ که شامل حال محیط‌بانان نبود را پیگیری و اکنون حقوق کارکنان محیط‌بان با کارشناسان سازمان تقریباً هم‌سطح است.

وی در خصوص انتظارات سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست شرح وظایف بسیار گسترده‌ای دارد که این وظایف پیچیده و درعین‌حال تخصصی است. از طرفی همان‌گونه که بیان شد سازمان با کمبود شدید نیرو مواجه است و پیگیری این وظایف قانونی به دوش نیروهای موجود چه در بخش محیط‌بانی و چه در بخش کارشناسی است. انتظار بخش‌های مختلف سازمان این است که به لحاظ پرداخت دستمزد در مقایسه با سایر دستگاه‌ها در شرایط مطلوب باشد که امید است این مهم با تلاشی که انجام می‌شود و با حمایت دولت محترم تحقق یابد. جذب و حفظ نیرو انسانی متخصص و کارآمد مستلزم جبران خدمات است.

حسینی در خصوص شرایط بیمه کارکنان و محیط‌بانان گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از محیط‌بانان و آئین‌نامه اجرایی مربوطه به بیمه تکمیلی در رشته‌های مختلف برای تمامی همکاران با تعهدات مناسب تنظیم و انجام‌شده است.

وی درباره تجهیز خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها گفت: تأمین تجهیزات اعم از خودرو و موتور سیلکت یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده است به‌طوری‌که در سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از خودروهای فرسوده سازمان که هزینه نگه‌داری بالایی داشتند از رده خارج و نسبت به تأمین و خرید خودروی‌های عملیاتی و سواری اقدام شده است.
درزمینهٔ تأمین موتورسیکلت سال ۱۴۰۰ اتفاق خوبی انجام شد و ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت با ۶۵ میلیارد تومان اعتبار تأمین و خریداری شد که در اختیار استان‌ها قرار گرفت.
درزمینهٔ تأمین خودرو با توجه به حجم و وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی باقی‌مانده است و این سازمان با کمبود شدید خودروهای عملیاتی مواجه است و امید است در سال‌های آتی با برنامه‌هایی که تدوین‌شده و با حمایت دولت خرید و تأمین خور و متناسب با مناطق تحت مدیریت محقق شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال حاضر حداقل به ۶۰۰ دستگاه خودرو عملیاتی در استان‌های مختلف نیازمند است.

منبع : مهر