آزادسازی هزار مجموعه ورزشی در کشور/ افزایش نرخ چاقی دانش آموزان

آزادسازی هزار مجموعه ورزشی در کشور/ افزایش نرخ چاقی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه ورزش و مردم شبکه یک سیما با اشاره به طرح آزادسازی مجموعه‌ها و اماکن ورزشی، اظهار کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش و حوزه تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه، مبتنی بر سیاست مردمی دولت سیزدهم و بر اساس «مردمی سازی» و «مردم محوری» دنبال می‌شود.

وی افزود: به دنبال عملیاتی کردن رویکرد «مردمی سازی» و «مردم محوری» هستیم و در این راستا، در گام اول از ۴ هزار اماکن ورزشی در کشور، تعداد هزار واحد از این اماکن را به صورت رایگان، در اختیار خانواده‌ها و فرزندانشان قرار داده ایم.

ستاری فرد بیان کرد: با آزادسازی مجموعه‌های ورزشی به دنبال چرخش تحولی، از اختصاصی سازی به عمومی سازی، عدالت محوری با رویکرد مردم محوری و مردم داری هستیم و در این راستا اماکن متعلق به آموزش و پرورش، در آخر هفته‌ها در اختیار خانواده‌هاست بدین ترتیب در روزهای ۵شنبه‌ها دختران دانش‌آموز و مادرانشان و در روزهای جمعه پسران دانش‌آموز به همراه پدرانشان در این مجموعه‌ها حضور خواهند یافت.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد تربیتی و شبکه یادگیری تعلیم و تربیت از طریق ورزش، همگانی شدن و تعمیم ورزش همگانی برای سلامت عمومی مورد تأکید ماست. استفاده از این فضاها در گام اول در ۱۰ استان اجرا می‌شود اجرای این طرح از این هفته در تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی در تمام استان‌ها اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در فاز بعدی به سمت «آزادسازی مدارس» می‌رویم، افزود: مدرسه کانون تربیتی محله است و باید ارتباط خانواده با شبکه یادگیری و زیرساخت‌های ورزشی برقرار شود؛ لذا برای تحقق عدالت ورزشی و ایجاد فرصت برای همه، ورزش و امر تربیت بدنی به صورت رایگان بر اساس اصل مهم قانون اساسی در اختیار است.

ستاری فرد بیان کرد: مشارکت خانواده‌ها در تعلیم و تربیت و فرایند یاددهی- یادگیری مبتنی بر سند تحول مدنظر است این طرح نیز با رویکرد خانواده، عدالت محوری و توسعه و تعمیم ورزش دنبال می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: اکنون مجموعه شهید چمران و شهید عراقی در خدمت خانواده‌هاست و امروز برای اولین هفته میزبان خانواده‌ها بودیم، و برای نیل به این مقصود از ظرفیت مدارس به خوبی بهره می بریم و به زودی دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود: درخواست داریم وزارت ورزش و شهرداری‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم به توسعه ورزش همگانی و شهروندی کمک کنیم؛ در این مسیر، نیازمند استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و بسیجی هستیم. اکنون ۳۳ هزار معلم ورزش و حدود ۳۱ هزار هنرآموز تربیت بدنی داریم که تأمین اعتبارات مالی این طرح از طریق آموزش و پرورش، ظرفیت‌ها و نهادهای انقلابی و فرهنگی و خیرین است.

ستاری فرد درباره آسیب چاقی و کم تحرکی دانش‌آموزان گفت: در ۸ سال گذشته نرخ چاقی افرایش یافته است؛ اکنون به ازای هر ۴ دانش‌آموز یک دانش‌آموز اضافه وزن دارد بیش از ۶۵ درصد مادران چاق هستند باید این زنگ خطر را درک کنیم و با آزادسازی مجموعه‌های ورزشی به کاهش این امر کمک‌کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۵ هزار کانون ورزشی داریم و با استفاده از ظرفیت آنها، باید بتوانیم به ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان کمک کنیم.

وی درپایان افزود: طرح آکادمی ملی ورزش دانش‌آموزی با موافقت وزیر آموزش و پرورش در دستور کار است که می‌تواند حلقه مفقوده نظام ورزشی کشور را جبران کند تا استعدادهای ورزشی افراد مدیریت شود.

منبع : مهر