آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، آسمان این کشور و برخی مناطق همجوار آن شامل جنوب غرب روسیه، مولداوی و بلاروس از تردد پروازهای تجاری و مسافری خالی شده است.

این در حالی است که همچنان ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و ایسا (آژانس امنیت هوانوردی اروپا) از صدور نوتام های منوعیت پرواز از آسمان اوکراین خودداری می‌کنند.

اگرچه با مسدود شدن آسمان ایران و برخی کشورهای شرق اروپا، برخی پروازهای عبوری غرب به شرق به آسمان ایران آمده اند، اما هنوز تعداد پروازهای عبوری از فضای کشورمان، رشد محسوسی نداشته است.

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت عدم اعلام «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان اوکراین اظهار کرد: الزامی نیست که نوتام پرواز ممنوع صادر شود چون جنگ میان دو کشور در گرفته و خود به خود شرکت‌های هواپیمایی از ورود به آسمان اوکراین و فضاهای نزدیک به آن خودداری می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که اوکراین نمی‌پذیرد که جنگ در گرفته و مدعی است که به خاکش حمله شده و از سوی دیگر روس‌ها نمی‌گویند که برای جنگ به اوکراین رفته اند و مدعی اند که می‌خواهد امنیت منطقه را به دلیل تلاش ناتو برای گسترش به شرق اروپا تأمین کند، از این رو اوکراینی‌ها نوتامی مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان کشورشان صادر نمی‌کنند.

به گفته کارشناس حقوق بین الملل هوانوردی، در چنین شرایطی، کشورها به صلاحدید خود از آسمان کشور مورد مناقشه تردد می‌کنند ولی اگر اتفاقی برای هواپیمای عبوری غیر نظامی رخ دهد، هیچ کشوری آن را بر عهده نمی‌گیرد.

منظری تأکید کرد: اگر هواپیمای تجاری در آسمان اوکراین دچار مشکل شود، کشور مالک هواپیمای سانحه دیده، نمی‌تواند در دادگاه‌های بین المللی علیه کشور در حال جنگ، اعلام جرم و درخواست غرامت کند.

وی در خصوص اینکه آیا پروازهای اروپایی با توجه به کلییر شدن فضای اوکراین، به آسمان ایران می آیند؟ گفت: هنوز پروازهای زیادی به ایران نیامده اند اما با توجه به اینکه اخیراً روسیه و انگلیس اعلام کرده اند که آسمان خود را به روی پرواز هواپیماهای متعلق به یکدیگر بسته اند، در صورت ادامه دار بودن این وضعیت، باید منتظر بود تا آسمان ایران میزبان پروازهای عبوری باشد.

منبع : مهر