آغاز مرحله دوم مزایده خودروهای خارجی از فردا برای 71 دستگاه

آغاز مرحله دوم مزایده خودروهای خارجی از فردا برای 71 دستگاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صاحب حجتی قائم مقام و سخنگوی سازمان اموال تملیکی در خصوص مزایده فوق‌العاده شماره 566 که از فردا فرآیند اجرایی آن آغاز خواهد شد، گفت: در مزایده 565 که برگزار شد 1062 دستگاه خودرو در دستور قضایی وجود داشت و گمرک اعلام کرد که 22 دستگاه در سال 96 ترخیص شده است. در روز شنبه که رمزگشایی بود برخی استان‌ها 58 دستگاه مغایرت اعلام کردند که از این تعداد 10 دستگاه برای بوشهر، 21 خودرو خوزستان و 27 دستگاه مازندران بوده است.

وی افزود: ۹۸۲ خودرو در مزایده شرکت داده شدند که ۹ دستگاه خودرو فاقد پیشنهاد و چهار خودرو پیشنهادات تا متعارف داشتند و در عمل ۷۱ خودرو به فروش نرسید. فردا خودروها عرضه نشده در مزایده قرار خواهند گرفت. احتمال دارد این تعداد خودرو به دلیل مشکلات مربوط به تکمیل مبلغ خریداران فعلی افزایش پیدا کند.

اینکه گفته شد ۲۸۱ خودرو در اختیار یک فرد حقیقی قرار گرفته است صحیح نیست این فرد برای این تعداد خودرو پیشنهاد داده بود اما حدود ۲۲ خودرو را برنده شد. فرد حقوقی دیگری ۲۷۲ خودرو پیشنهاد داد اما هیچ یک را برنده نشد. افراد دیگری بودند که برنده نشدند. محدودیتی نیز برای شرکت نبوده و هر فردی می‌توانست با پرداخت 15 درصد مبلغ کارشناسی در مزایده شرکت کند. 

حجتی در خصوص مغایرت‌ها گفت: در صورتی که مغایرت ها سبب شود که قیمت واقعی خودرو بیش از قیمت خریدار باشد، مابه‌التفاوتی که توسط کارشناسان رسمی اعلامی می‌شود باید پرداخت شود. در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود، مبلغ ودیعه به فرد عودت داده می‌شود و پارتی پس از ابطال به مزایده بعدی اضافه می‌شود. اگر قیمت خودرو کمتر از ارزش برنده شده در مزایده باشد خودرو به برنده تحویل می‌شود. در صورتی که فرد رضایت نداشته باشد نیز پارتی ابطال خواهد شد.

وی در مورد تمدید مهلت واریز وجه گفت: افراد برنده به مدت ۲۴ ساعت وقت دارند تا مبلغ پرداختی را تکمیل کنند و این مدت قابل تمدید نیست. مزایده وفق العاده ۵۶۶ نیز از فردا آغاز خواهد شد. این کار توسط سمانه ستاد برگزار خواهد شد و از ساعت ۸ صبح فردا افراد می‌توانند مراجعه کرده و پیشنهادات خود را اعلام کنند. تا ساعت 24 روز اول آبان نیز امکان ارائه پیشنهاد نیز وجود خواهد داشت. روز سوم آبان نیز بازگشایی خواهد بود. داشتن امضای الکترونیک و ارائه 15 درصد ضمانت نیز ضروری است. در مزایده گذشته حدود هزار نفر مشکل ضمانت نامه پیدا کردند. ضمانت نامه باید معتبر باشد و سه ماه مهلت داشته باشد.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی ادامه داد: نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ودایعی که به خزانه واریز شده بود به شرکت کنندگان در مزایده عودت داده شد. افراد حقوقی نیز باید کد اقتصادی ارائه کنند. 

*تعداد سیلندر خودروها ذکر شده بود؟
سخنگوی سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه مغایرت ها در خصوص تعداد سیلندر، رنگ و مدل خودرو بوده است: روز گذشته با سامانه ستاد صحبت کردیم و موضوع عدم ذکر سیلندر بررسی شد که اعلام کردند که تعداد سیلندر ذکر شده بوده است. ما برای اینکه در حق خریداران مشکلی پیش نیاید این موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: در استان خوزستان بحث قیمت و نصف قیمت تعیین شدن برخی خودروها مطرح بود اما در مزایده قیمت این خودروها به قیمت هایی حتی بالاتر از قیمت پورشه ۸ میلیارد تومانی تهران به فروش رفته است. مجموع درآمدی که از مزایده ۵۶۵ به دست آمد حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به قیمت پایه ۸۵ درصد رشد داشته است. گرون ترین خودرویی نیز که در مزایده قبلی به فروش رسیده است نیز ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مربوط به خودرو بی‌ام‌و بوده است.

*اعلام مغایرت خودروها تنها چند ساعت پیش از بازگشایی پیشنهادات
حجتی در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات جدی در مغایرت تعداد سیلندرهای پورشه های مازندران، گفت: تا روز برگزاری مزایده اطلاع نداشتیم که چنین اتفاقی افتاده است و این موضوع در حوزه سازمان اموال تملیکی نبوده و به عهده کارشناسان رسمی است. تنها چند ساعت قبل از اعلام برندگان این موضوع به ما اعلام شد و ما ناچار شدیم تا این موارد را از مزایده خارج کنیم.

وی در مورد موضوع مغایرت در هنگام پلاک کردن خودروها گفت: مرجع تشخیص مدل و سال تولید دفتر فنی مهندسی پلیس راهور است و در هنگام پلاک کردن خودرو اگر مغایرتی وجود داشته باشد در خصوص مابه‌التفاوت قیمت تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی در پاسخ به سوالی در مورد عدم درج تعداد سیلندر خودروها در سامانه ستاد، گفت: راهبری سامانه در اختیار وزارت صمت است و ما تصرفی در این حوزه نداریم و در این خصوص نیز اعلام کردند که تعداد سیلندرها ذکر شده بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع : تسنیم