آموزش حضوری دغدغه جدید خانواده های سمنانی

آموزش حضوری دغدغه جدید خانواده های سمنانی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شش‌ماه پیش بود که مدارس علی رغم وعده‌های مسئولان به موقع باز نشد آن زمان پایان پیک پنجم کرونا و سویه دلتا بودیم و در نتیجه بازگشایی مدارس ابتدای شهریورماه و سپس مهر ماه و بعد از آن آبان ماه اعلام شد. به نظر می‌رسید مسئولان ستاد مقابله با کرونا، بیم عدم استقبال خانواده‌ها از واکسن کرونا را داشتند اما به وضوح هم آن را مطرح نمی‌کردند.

بالاخره واکسیناسیون کرونا به مرز قابل قبولی رسید و مدارس در ماه دوم از پاییز ۱۴۰۰ بازگشایی شدند اما هنوز چندی از کلاس‌های درس نگذشته بود که دوباره سویه جدید کرونا یعنی امیکرون مدارس را بست و دانش آموزان را به خانه آورد آن هم در حساس‌ترین برهه که امتحانات قرار بود برگزار شود.

آموزش و پرورش اما با تجربه‌ای که اندوخته بود تلاش کرد تا محدودیت‌هایی را برای کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند وضع کند مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان همان زمان در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرده بود کسانی که واکسن نزده‌اند ۷۲ ساعت یک بار باید تست پی سی آر به مدرسه ارائه کنند.

از طرفی خانواده‌ها دوست دارند که مدارس باز شود از سوی دیگر دانش آموزانی که واکسن نزده و نمی‌زنند هم معضلی محسوب می‌شوند. موافقان می‌گویند تا زمانی که بقیه واکسن نزنند فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستند و مخالفان می‌گویند که واکسن یک مقوله شخصی است و کسی حق ندارد آنان را مجبور به دریافت آن کند.

مجموع این شرایط باعث شده تا بعد از وقفه در برگزاری کلاس‌های حضوری درس، مجدداً از روز چهاردهم فروردین ماه با کلاس‌های درسی روبرو باشیم که نیمی از آنها خالی هستند و دلیل آن هم مشخص است دانش آموزان یا بیمار هستند و یا علائم مشکوک دارند یا خانواده‌هایشان اجازه حضور به آنان را نمی‌دهند.

آموزش حضوری دغدغه جدید خانواده های سمنانی

همه مدارس باز است

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: دانش آموزان شش الی ۱۲ سال که واکسیناسیون آنها انجام نشده، می‌توانند در مدارس از روز بیستم فروردین ماه واکسن خود را دریافت کنند چرا که طی هماهنگی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود صورت گرفته، تیم‌های سیار واکسیناسیون در مدارس استان استقرار خواهند یافت تا نسبت به واکسیناسیون دانش آموزان اقدام شود.

محمد دستورانی با بیان اینکه از آنجا که شاهد رشد خوبی در واکسیناسیون دز سوم بین دانش آموزان و معلمان بوده‌ایم باید بگوییم که خوشبختانه ایمنی خوبی در سطح مدارس استان سمنان وجود دارد که به ما این اجازه را می‌دهد که بتوانیم مدارس را باز شده ببینیم تا کیفیت تحصیلی ارتقا پیدا کند، تاکید کرد: از صبح چهاردهم فروردین ماه تمام کلاس‌های درسی در مدارس استان به صورت حضوری باز و پذیرای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شدند حتی پیش‌دبستانی‌های استان سمنان نیز به صورت حضوری دایر هستند لیکن همه اقشار و خانواده بزرگ آموزش و پرورش استان از پیش دبستانی تا ابتدایی، متوسطه، پیش دانشگاهی و معلمان و مربیان و کادر اجرایی مدارس باید به صورت کامل در مدارس حاضر باشند.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری کلاس‌های حضور اندیشیده شده است، ابراز کرد: تقویت تهویه هوا در کلاس‌های درس برای جابجا شدن هوا و همچنین افزایش زنگ‌های تفریح برای کاهش مدت ماندگاری دانش آموزان در کلاس‌های درس از جمله این تمهیدات هستند که به مدارس ابلاغ شده است همچنین مدارس موظف هستند که تنها دو نفر را در هر نیمکت مدرسه بنشانند تا فاصله بین دانش آموزان در کلاس درس نیز درست باشد از سوی دیگر برای دانش آموزان سوم در هر نیمکت باید صندلی جداگانه‌ای در کلاس درس گذاشته شود.

دغدغه خانواده‌ها از واکسیناسیون

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان همچنین شب گذشته در بخش گزارش ویژه خبری سمنان حضور یافت و با بیان اینکه از امروز همه مدارس و پیش دبستانی‌ها به صورت حضوری دایر است و کلاس‌ها بدون نوبت بندی برگزار می‌شود، گفت: دغدغه‌های آموزش ی دانش آموزان در کنار لزوم تأمین سلامت آنها به جا است.

دستورانی بیان داشت: نکات بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، ضدعفونی کننده‌ها، رعایت اصولی بهداشت حضور در مدرسه، نظافت مرتب سرویس‌های بهداشتی، افزایش تعداد زنگ‌های تفریح برای تهویه کلاس‌ها، حضور دو دانش‌آموز در هر نیمکت و قرار دادن صندلی‌های یک‌نفره در کلاس برای نشستن دانش‌آموز سوم از مواردی است که برای دایر شدن مدارس به صورت حضوری انجام شده است همچنین تا بیستم فروردین ماه امتحانی برگزار نمی‌شود و باید تکلیف سرویس مدارس نیز مشخص شود.

این صحبت‌های دستورانی در حالی انجام شده که برخی خانواده‌ها هنوز هم از حضور دانش آموزان در مدارس اطمینان ندارند و نمی‌گذارند که دانش آموزان در مدارس حضوری حضور یابند دلیل این امر اما عدم واکسیناسیون کرونا توسط برخی خانواده‌ها است که سبب دغدغه‌های بسیاری برای دانش آموزان خواهد شد.

نگرانی مردم به جا است

یک معلم آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آمار واکسیناسیون استان سمنان تا قبل از واکسیناسیون زیر ۱۸ سال به ۹۲ درصد هم در دز اول رسید اما زمانی که واکسیناسیون بالای پنج سال افزوده شد یکباره آمار واکسیناسیون به زیر ۸۰ درصد رسید با تمام تلاش‌های صورت گرفته متأسفانه هنوز ۱۰ الی ۱۵ درصد از دانش آموزان و معلمان استان واکسن نزده‌اند که حجم قابل توجهی می‌شود، گفت: آموزش و پرورش فکرش را هم نمی‌کرد که یکباره این چنین حجمی از مقاومت خانواده‌ها در برابر واکسیناسیون را شاهد باشد.

محمد علی محمدی با بیان اینکه خانواده‌هایی که خودشان هم واکسن زده‌اند نمی‌گذارند فرزندان بالا پنج سال واکسن دریافت کنند، تاکید کرد: این خانواده‌ها بزرگترین مانع برای بازگشایی مدارس محسوب می‌شوند دومین مانع اما خود آموزش و پرورش است که دو سال گذشته و هنوز نتوانسته موانع فیزیکی، امکانات ویژه مانند تهویه و… را در مدارس استان مستقر کند موضوعاتی که شاید هزینه‌ای هم نخواهد و می‌شد به راحتی آن را انجام داد.

وی ابراز کرد: دغدغه مردم واقعاً به جا است چرا که می‌ترسند فرزندانشان بیمار شوند آن هم به خاطر لجبازی یک خانواده که نمی‌گذارد فرزندش واکسینه شود در نتیجه به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید کلاس‌های حضوری را به صورت کامل بدون حضور کسانی که واکسن نزده‌اند، برگزار کند و کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند خودشان بدانند و آینده درسی فرزندان شأن.

آموزش حضوری دغدغه جدید خانواده های سمنانی

اقناع و تهدید جواب نمی‌دهد

یک جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط واکسیناسیون و مدارس حضوری استان سمنان بیان کرد: اقناع و تهدید جواب نمی‌دهد و آموزش و پرورش و بیش از ۱۱ هزار نفری که از دانش آموزان و معلمان واکسن دریافت نکردند، گواه این مدعا است اما اهمیت سوژه آموزش و پرورش در این است که اولاً معلمان از اقشار تأثیرگذار جامعه هستند و ثانیاً دانش آموزان در واقع در مدارس شخصیت اجتماعی خود را شکل پذیر می‌بینند لذا اهمیت عدم تمکین از واکسیناسیون می‌تواند در مجموعه آموزش و پرورش به شدت عمیق و با آثار منفی روبرو شود.

علیرضا میر معصومی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها و مجموعه آموزش و پرورش انتظار است که در خط مقدم حضور و مشارکت در چنین طرح‌هایی باشد اما وقتی هنوز بعد از دو سال بیم و امید درباره واکسن ساده کرونا در این مجموعه‌ها وجود دارد، نشان می‌دهد که کار ما تا چه اندازه دشوار است، تاکید کرد: ما با خانواده‌هایی روبرو هستیم که نمی‌گذارند فرزندان واکسن بزنند حتی اگر دشوارترین محدودیت‌ها برای آنان پیش بیاید در نتیجه این خانواده‌ها این مجوز را در ذهن و روان دانش آموزان امروز و جوان فردا قرار می‌دهند که می‌توان از رویه‌های اجتماعی تمکین نکرد و بهای آن را هم پرداخت کرد در نتیجه اگر در دانشگاه و سربازی و… از کشیدن مواد مخدر هم منع شدی می‌توانی با پرداخت بهای، از قواعد تمکین نکنی و کسی هم با شما کار ندارد زیرا همین موارد را در مدرسه تجربه کردید و مشکلی هم پیش نیامد.

وی با بیان اینکه واکسن نزدن دانش آموزان اثر مخربی بر روان آنان و دیگران نیز دارد، افزود: جالب اینجا است که این امر در روان دیگر دانش آموزان هم مؤثر می‌شود وقتی نوجوان ۱۲ ساله شما می‌بیند که برای مثال همکلاسی‌اش واکسن نزده، با افتخار آن را تعریف می‌کند و برای خود تمایزی نسبت به دیگران ایجاد می‌کند قطعاً نظرش جلب می‌شود. از سوی دیگر فردی که با واکسن نزدن توانسته روی حرف خود بماند، قواعد را زیرپا بگذارد هیچ اشکالی هم در زندگی‌اش پیش نیامده و در کلاس درس هم حضور پیدا می‌کند دانش‌آموز با خود می‌اندیشد که پس می‌شد ما هم قواعد را اجرا نمی‌کردیم چون فرقی با آنانی که نکردند نداریم که هیچ بلکه آنانی که واکسن نزدند امروز در یک گروه اقلیتی هستند که توجه هم جلب می‌کنند!.

دیگر کارشناس بهداشت عمومی اما نظری متفاوت دارد علی احسانی که کارشناس بهداشت نیز است، در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: آنطور که من متوجه شدم مسئولان آموزش و پرورش کلاس‌های حضوری را به دو دلیل دوباره از سر گرفتند نخست اینکه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان دو دز واکسن زدند یعنی تقریباً ۹۰ درصد و دوم اینکه شیوع کرونا بر طبق آمارهای کاهش یافته و می‌توان مدارس را بازگشایی کرد البته هر دوی این موضوعات هم صحیح هستند اما مشکل اینجا است که دغدغه خانواده‌ها هم درباره واکسینه نشدن دانش آموزان دیگر درست و صحیح است چرا که اگر یک نفر ناقل در کلاس درس حضور یابد تمام دو دز واکسن و دشواری‌ها و محدودیت‌هایی که خانواده‌های قانون مند سپری کرده‌اند، هدر می‌روند.

وی معتقد است ترویج آگاهی و اطلاع رسانی به خانواده درباره مزیت‌های واکسیناسیون و همچنین افزایش ایمنی بدن می‌تواند همچنان کارساز باشد لذا آموزش و پرورش باز هم می‌بایست در قالب برنامه‌های اقناعی، تمهیداتی را بیندیشد تا خانواده‌ها به سمت واکسیناسیون کودکان خود ترغیب شوند از سوی دیگر می‌توان برای دانش آموزان هم بسته‌های فرهنگی و اطلاع رسانی را با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود فراهم آورد تا آنان هم به سمت اقناع شدن خانواده‌هایشان مهیا شوند. این اقدامات با کمترین هزینه می‌تواند خانواده‌ها را به سمت واکسیناسیون سوق دهد و تعداد افراد واکسینه شده را نیز ارتقا بدهد.

در نهایت باید گفت کسانی که واکسیناسیون کرونا را جدی نمی‌گیرند نه تنها در حق فرزند دانش‌آموز خود بلکه در قبال دیگر دانش آموزان هم مسئول هستند زیرا سلامت آنها را تهدید می‌کنند از سوی دیگر اما آموزش و پرورش هم می‌گوید که نه آنقدر اعتبار دارد که بتواند تمام مدارس را ایمن کند نه آنقدر توان دارد که خانواده‌ها را مجبور به واکسیناسیون کند در نتیجه شرایط حاکم بر استان و مجموعه مدارس مناسب نیست زیرا تا زمانی که آموزش و پرورش کاری برای واکسیناسیون دانش آموزان نکند خانواده‌ها حق دارند از حضور فرزندان شأن نگران باشند.

منبع : مهر