آیا بیماری پیرونی میتواند برای مردان خطرساز باشد؟

آیا بیماری پیرونی میتواند برای مردان خطرساز باشد؟

 مشکل کجی آلت تناسلی یا بیماری پیرونی (Peyronie’s Disease) یک بیماری از نوع ناتوانی جنسی آقایان است که در مردان اتفاق می‌افتد. در این بیماری شاهد ایجاد مشکلات بسیاری برای آقایان، مخصوصاً جوان‌ها هستیم که باید به‌سرعت معاینه شده و مورد بررسی قرار بگیرد تا این مشکل برطرف شود. این بیماری به قاتل خاموش نعوظ در آقایان شهرت داشته و خطرناک است؛ به این دلیل که در برقراری رابطه جنسی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. همچنین اگر بیماری پیرونی درمان نشود یا اقدامات لازم دیرتر صورت پذیرد، مشکلات بسیاری نظیر ناتوانی جنسی را به همراه خواهد داشت.

بیماری پیرونی چیست؟

 بیماری پیرونی یک بافت اسکار فیبری است که روی آلت تناسلی آقایان به وجود می‌آید. در این بیماری نعوظ بسیار دردناک بوده که باعث ایجاد خمیدگی و انحنا می‌شود. این بیماری با درد همراه است که تجربه یک رابطه جنسی مفید را از فرد سلب خواهد کرد. با بروز بیماری پیرونی شاهد ایجاد استرس و اضطراب در آقایان هستیم که همین موضوع نگران‌کننده است. این بیماری بهبود نیافته است و امکان بدتر شدن آن نیز وجود دارد که بهتر است دراسرع‌وقت نسبت به درمان بیماری پیرونی اقدام کرد. با مراجعه به‌موقع به پزشک مربوطه می‌توان از بسیاری از مشکلات نظیر دلیل کوتاهی آلت، درد و… جلوگیری کرد. همچنین در برخی از شرایط بسیار نادر، ممکن است این بیماری به طور خودبه‌خود از بین برود.

 دلیل اصلی ایجاد بیماری پیرونی مشخص نبوده؛ اما این احتمال وجود دارد که واردشدن ضربه به آلت تناسلی سبب بروز این بیماری در آقایان شود. این ضربه در حالت نعوظ وارد شده که معمولاً در افرادی که رابطه جنسی خارج از عرف داشته‌اند بیشتر اتفاق افتاده است. مستندات نشان داده‌اند که بیماری پیرونی از ۵۰ سالگی به بعد اتفاق افتاده؛ اما در حال حاضر شاهد بروز این بیماری در افراد در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال هستیم.

به بیان بهتر، بیماری پیرونی (Peyronie’s disease) یک نوع بیماری جنسی خاص است که موجب خمیده شدن آلت تناسلی شده و در نتیجه رابطه جنسی را دردناک و عملاً غیرممکن می‌کند. طبق اعلام بنیاد مراقبتهای ارولوژی، این بیماری در حدود ۶ درصد از مردان بین ۴۰ تا ۷۰ ساله را درگیر می‌کند. البته به نظر می رسد که این بیماری جنسی شایع تر از این باشد و میزان تشخیص آن کمتر باشد، زیرا اغلب مردان از صحبت در مورد این مشکل با خانواده ها یا پزشکان خجالت می کشند و اوضاع برای آنها خیلی ناراحت کننده می شود.

با وجود اینکه بیماری پیرونی می‌تواند شرم آور و ناامید کننده باشد، اما پرداختن به آن اهمیت بالایی دارد. جالب است بدانید که در حدود ۱۳ درصد از مردان بدون دخالت پزشکی بهبود می یابد و اگر علائم آن خفیف باشد با روشهای ساده امکان برطرف کردن آن وجود دارد. این در حالی است که در موارد شدیدتر نیاز به دخالت پزشکی برای صاف کردن آلت تناسلی مردانه وجود دارد و ادامه دادن آن منجر به تشکیل بافت اسکار در نواحی اطراف آن میشود.

اتیولوژی و خدمات بالینی

شایع ترین علامت بیماری پیرونی در آقایان، انحنای آلت تناسلی و به دنبال آن احساس گره در آلت تناسلی مرد می باشد. اغلب مبتلایان بیماری پیرونی از نعوظ دردناک نیز رنج می برند. ابتلا به این بیماری می تواند از عوامل متفاوتی ناشی شود اما مهم ترین علت آن سابقه صدمه به آلت تناسلی است.

عوامل موثر در ابتلا به بیماری پیرونی عبارت است از:

  • ضربه به آلت تناسلی
  • اختلال نعوظ
  • بیماری پیرونی ناشی از دیابت
  • بیماری دوپویترن
  • افزایش سن
  • استرس عاطفی
  • ناهنجاری و مشکلات ناشی از عملکرد جنسی
  • افسردگی بالینی

علائم بیماری پیرونی

 بیماری پیرونی بسیار ناگهانی بروز می‌یابد که با مشاهده علائم زیر می‌بایست دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کرد.

  • خم‌شدن بیش از حد آلت تناسلی
  • ایجاد مشکل در نعوظ
  • ایجاد توده‌هایی نواری یا صاف در زیر پوست آلت تناسلی
  • کوتاه‌تر شدن آلت تناسلی
  • باریک‌تر شدن آلت تناسلی
  • ایجاد فرورفتگی در آلت تناسلی
  • ایجاد درد و ناراحتی در هنگام نعوظ و در حالت عادی

عوارض بیماری پیرونی

 زمانی که این بیماری بروز می‌یابد، عوارض و مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد. یکی از مشکلات مهم و اساسی، ایجاد مشکل در برقراری رابطه جنسی است که باید آن را درمان کرد تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از موارد، مشکلات مربوط به نعوظ بوده؛ به این صورت که در این شرایط رسیدن به نعوظ یا حفظ و ماندگاری نعوظ دشوار می‌شود. باتوجه‌به این‌که این بیماری در شکل ظاهری آلت تناسلی تغییری به وجود می‌آورد یا در برقراری ارتباط و رابطه جنسی مشکل ایجاد می‌کند، شاهد ایجاد اضطراب و استرس در این افراد هستیم.

 مشکل اساسی دیگر و البته مهم، بچه‌دارشدن این افراد است؛ چراکه امکان برقراری رابطه جنسی مناسب وجود ندارد. از دیگر عوارض بیماری پیرونی، کم‌شدن طول آلت تناسلی است که مشکل‌ساز خواهد بود. همچنین وجود درد و ناراحتی در این بیماری، از دیگر عوارضی است که افراد را آزرده‌خاطر می‌کند.

عوامل خطرساز بیماری پیرونی

 واردشدن ضربه نیز همواره به بیماری پیرونی منجر نمی‌شود و اگر این ضربه آهسته باشد امکان ابتلا به بیماری بسیار کم است؛ اما برخی از موارد باعث ایجاد زخم می‌شوند که در نهایت بافت اسکار به وجود می‌آید. این موارد به شرح ذیل هستند:

  • سن: معمولاً این بیماری در افراد در سنین ۵۰ تا ۶۰ بروز می‌یابد؛ اما بروز این مشکل در همه رده سنی امکان‌پذیر است. انحنا آلت در جوانان طبیعی بوده و جای نگرانی نیست و وجود مقداری انحنا در آلت تناسلی این افراد مشکلی ایجاد نکرده و نشانه بیماری پیرونی نیست.
  • مشکلات بافت همبند: مشکلات بافت همبند مانند ایجاد یک توده طناب شکل و ضخیم در کف دست است که سبب جمع‌شدن انگشتان به سمت کف دست می‌گردد. افرادی که این مشکل را دارند معمولاً به بیماری پیرونی مبتلا می‌شوند.
  • وراثت: اگر کسی از اعضای خانواده شما مانند پدر یا برادر، به این بیماری مبتلا شده باشد، امکان ابتلا شما نیز وجود خواهد داشت.
  • سیگارکشیدن، ابتلا به بیماری پروستات و جراحی آن و… از دیگر مواردی هستند که از عوامل خطرساز این بیماری به شمار می‌روند.
  • دیابت، فشارخون بالا و کلسترول بالا نیز می‌توانند در بروز این بیماری مؤثر باشند.

برگرفته از: hamrahcompanion.com