آینده محیط زیست در فارس درخشان است/تدوین برنامه های زمان بندی شده

آینده محیط زیست در فارس درخشان است/تدوین برنامه های زمان بندی شده

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر پنجشنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در استان فارس وجود دارد می‌توان در تمامی کشور مورد استفاده قرار بگیرند و می‌توان با تکیه بر این ظرفیت‌ها که در فارس وجود دارد آینده‌ای درخشان را برای محیط زیست استان متصور شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: استان فارس به خاطر ویژگی‌های طلایی که دارد می‌تواند زمینه ساز فعالیت‌های اثرگذار و منحصر به فرد باشد از این رو روز جهانی تالاب‌ها نیز در این استان برگزار شد.

وی ادامه داد: براساس آموزه‌های دینی و اجتماعی ما توجه ویژه ای باید به تالاب‌ها وجود داشته باشد از این رو می‌توان گفت ایران اسلامی فرهنگی غنی‌تر در ترویج و احیای تالاب‌ها نسب به سایر کشورها دارد و همه مردم جامعه نیز وظایف مهمی در حفظ و احیای تالاب‌ها دارند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این روزها کره زمین حال خوبی ندارد و باید علاوه بر حفظ امنیت غذایی زمینه حفاظت از امنیت محیطی زیستی نیز فراهم کرد این درحالی است که تمامی مشکلاتی که در این بخش وجود دارد حاصل تعیین سیاست‌های اشتباهی است که طی سالیان اخیر در این حوزه مصوب شده است.

سلاجقه افزود: همانگونه که در صحبت‌های رئیس جمهور شاهد بودیم دولت سیزدهم و ریاست جمهوری توجه ویژه ای به این بخش داشته و گام‌های زیرساختی و توسعه‌ای مناسبی در برنامه‌های دولت وجود دارد.

وی ادامه داد: استانداری می‌تواند خدمتگزار واقعی مردم باشد و خدمات صادقانه ای به مردم ارائه دهد که توجه ویژه ای به حوزه محیط زیست داشته باشد و بتواند تمامی شاخص‌های که در این حوزه وجود دارد را توسعه دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: تمامی تالاب‌های دنیا تنها یک درصد از منبع آبی جهان را تشکیل می‌دهند اما همین بخش ٣٠ درصد از تنوع زیستی محیطی جهان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اگر یک تالاب دچار مشکل شود علاوه بر تنوع زیستی محیطی شاهد خواهیم بود که منابع ابی، معدنی و … نیز دچار مشکلات اساسی می‌شود این در حالی است که تالاب‌ها می‌توانند اولین عامل برای توسعه اقتصادی جوامع باشند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در روز جهانی تالاب‌ها که در شهرستان بختگان برگزار شد افزود: وضعیت محیطی زیستی کشور را وقتی مشاهده می‌کنیم درخواهیم یافت که مشکلات اساسی در محیط زیست کشور وجود داشته اما فارس نیز با توجه به ویژگی‌های که دارد باید مسئولیت بیشتری در این حوزه حفظ و احیای تالاب‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به طرح‌هایی که در حوزه زیرساختی محیط زیست در کشور در حال تدوین است عنوان کرد: نقشه‌های آمایش سرزمین باید محور و مبنای بودجه ریزی در کشور باشد و باید بودجه بر اساس توانمندی‌های که در استان‌ها وجود دارد تخصیص یابد.

سلاجقه تاکید کرد: تمامی صنایعی که در کشور وجود دارند باید رعایت کننده مسائل زیست محیطی باشند و اگر قرار است صنعتی وارد استان‌ها شود باید مقررات زیست محیطی و پیش‌نیاز های محیطی زیستی را رعایت کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه یادآور شد: دولت و مردمانی موفق هستند که برنامه‌ریزی جامعی برای بازه‌های میان مدت و بلند مدت خود داشته باشند ازاین رو ایجاد و تدوین برنامه‌های میان مدت و بلند مدت می‌تواند زمینه بهبود وضعیت محیط زیست را فراهم کرد.

وی ادامه داد: شاید اقتصاد مردم رونق نگرفته باشد اما اقدامات اثرگذاری در راستای برطرف شدن مشکلات جامعه توسط دولت در حال انجام است و نتایج این اقدامات به زودی در سبد زندگی مردم مشاهده می‌شود.

معاون رئیس جمهور افزود: افزیش تعاملات دیپلماتیک ایران و کشورهای هم جوار و منطقه نشان دهنده آن است که ایران از جمله ابرقدرت‌های جهانی و اثرگذار در منطقه است این درحالی است که دولت آینده کشور را به برام گره نزد و با تکیه بر عوامل داخلی زمینه بهبود وضعیت معیشتی مردم را فراهم کرد.

به گفته این مقام مسئول روزهای خوبی در انتظار ایران است و دولت سیزدهم بدون شعار در تلاش است تا برای مردم افتخار آفرینی کند.

وی معتقد است می‌توان از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده نمود تا مسائل و مشکلات هر استان توسط دانشگاه‌های مرجع آن استان شناسایی و برطرف گردد.

منبع : مهر