ابلاغ وظایف دستگاه های ایرانی برای استفاده از فرصت جام جهانی قطر

ابلاغ وظایف دستگاه های ایرانی برای استفاده از فرصت جام جهانی قطر

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی فرحناکیان مشاور وزیر نیرو و دبیر کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره برنامه ریزی ها برای استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ گفت: از چند ماه قبل بر اساس مذاکراتی که بین رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور انجام شد، مقدماتی برنامه ریزی برای این برنامه آماده شد و در یک تعامل بین دستگاهی، بیش از ۱۵ دستگاه دولتی و خصوصی طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه کردند این پیشنهادات جمع بندی شده و وظایف دستگاه‌ها نیز مشخص شده است این برنامه تقریباً نهایی شده اما برخی دستگاه‌ها پیشنهاداتی دادند که باید اصلاح شود تا در روزهای آینده توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت نیرو در این زمینه فعالیت می‌کند گفت: چون وزارت نیرو رئیس کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دو کشور است بنابراین از سال‌های گذشته درگیر این کار شده است.

فرحناکیان بیان کرد: ما دنبال این بودیم که در زمان جام جهانی از امکانات ایران نیز استفاده شود اما برنامه ریزی فیفا چیز دیگری بود. با توجه به اینکه قطر کشور گران قیمتی است و با توجه به آب و هوای پیش بینی شده، می‌توان از فرصت تمرینات قبل از جام جهانی یا مسابقات قبل از آن در زمین‌های کیش تا قبل از ۲۰ آبان ماه استفاده کرد.

ابلاغ وظایف دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت جام جهانی توسط معاون اول

دبیر کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر گفت: ما برای تقویت روابط و رسیدن به این هدف سه نوع زیرساخت را باید تقویت کنیم. همچنین در وزارت خارجه باید برای موضوع تسهیل روادید چند بار ورود با هزینه کم و بدون درج در پاسپورت هماهنگی‌ها انجام شود. باید تسهیلات فرودگاهی داشته باشیم. همچنین می‌بایست برای حمل و نقل هوایی و مسافری نیز اقداماتی انجام شود که در این باره نیز وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است. برای حوزه گردشگری برنامه ریزی برای دو نوع گردشگری انجام شده است. باید به این موضوع توجه شود که همه تماشاچیان جام جهانی ثروتمند نیستند که از پس هزینه‌هایی قطر برآیند. بلکه برخی از آنها می‌توانند در کشور ایران و جزیره کیش که بسیار ارزان قیمت تر است اقامت کنند. به این ترتیب تقریباً ۶۰ درصد هزینه‌های آنها کاهش می‌یابد. وزارت میراث فرهنگی در این زمینه پکیج‌هایی را آماده خواهد کرد.

معاونت صنایع دستی برنامه دارد که در بخش اهدای هدایا از صنایع دستی ایرانی استفاده شود

فرحناکیان گفت: قطر کشور کوچکی است که ممکن است اقامت چند روزه تماشاچیان خسته کننده به نظر برسد. اما ایران بزرگ است. هفت شهر برای گردشگر در نظر گرفته شده اند که تماشاچیان می‌توانند در فاصله بین دو مسابقه به این شهرها سفر کنند. پکیج ها توسط دفاتر خدمات مسافرتی فعال تهیه و توزیع خواهد شد البته این پکیج ها پیوست فرهنگی دارند که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده اند و شامل رویدادهای فرهنگی برای تماشاچیان خارجی یا گردشگران ایرانی و معرفی فرصت‌های توریستی و درمانی ایران است. همچنین صنایع دستی نیز برنامه دارد که در بخش اهدای هدایا از صنایع دستی ایرانی استفاده شود.

وی ادامه داد: ظرفیت اقامتی دوحه محدود است. پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه تنها یک و نیم تا دو میلیون گردشگر خواهد داشت و چند صد هزار تخت اقامتی دارد، کشورهای دیگر نیز از این فرصت استفاده کنند. می دانم که امارات هم درگیر این موضوع است و پروازهای ویژه ای را در نظر گرفته است. همان هم کمپ‌های استانداردی را آ ماده کرده است که تیم‌ها به آنجا بروند. ما چند مزیت نسبت به کشورهای دیگر داریم. یکی نزدیکی کشورمان به قطر نسبت به سایر کشورها و دیگری ارزان بودن است.

ابلاغ وظایف دستگاه های ایرانی برای استفاده از فرصت جام جهانی قطر

فرحناکیان گفت: در نظر داریم تا اجلاس کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی را هفته آخر اردیبهشت ماه در دوحه برگزار شود و همایش تجار دو کشور و بازرگانان نیز در حاشیه این اجلاس برگزار خواهد شد. چون همکاری تجار ایرانی در زمان برگزار جام جهانی برای تأمین مایحتاج قطر نیز ضروری است و در این زمینه نیز تجار ما می‌توانند کمک کنند.

در ادامه مهدی حسین زاده یزدی سرپرست مع اونت گردشگری و فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مناطق آزاد درباره امکانات جزایر کیش برای میزبانی از تماشاگران مسابقات جام جهانی قطر گفت: این رویداد برای ایران یک فرصت اقتصادی و فرهنگی است. در زمینه فرهنگی شناساندن ایران و ایرانی به دنیا باید مد نظر قرار گیرد. فرصت جام جهانی زمینه را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم ایران را معرفی کنیم. از این زمینه نباید غافل شد چون این فرصت در زمینه اقتصادی نیز برای ما تأثیر گذار است.

تجهیز زمین‌های هیبریدی در کیش

وی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته در میان دولتمردان عزمی برای توجه ویژه به این رویداد بزرگ و پر مخاطب دیده نشد. ولی در این ۶ ماه که تیم جدید آمده یکی از مهمترین مباحثی که در دستور کار قرار گرفته، موضوع جام جهانی قطر است. درباره اینکه تیم‌ها بتوانند در ایران اردو بزنند جلساتی برگزار شد. اما جلسه‌ای نیز با نماینده فدراسیون برگزار شد و آنها گفتند که طبق برنامه ریزی های فیفا، تمام تیم‌ها باید در داخل ۲۲ کمپ آماده شده قطر حضور داشته باشند و نمی‌توانند به مکان دیگری بروند. با این وجود آماده هستیم دو زمین فوتبالی که در کیش تجهیز کردیم را در اختیار قرار دهیم به دنبال ایجاد سه زمین جدید نیز بودیم به همین منظور نیروهای فعال دو شیفته کار می‌کنند تا این زمین‌ها در شهریور ماه افتتاح شود. اگر این زمین‌ها آماده شود اولین زمین هیبریدی هماهنگ با استانداردهای فیفا را خواهیم داشت.

ابلاغ وظایف دستگاه های ایرانی برای استفاده از فرصت جام جهانی قطر

حسین زاده گفت: در مناطق آزاد مثل کیش برای ورود گردشگران خارجی نیازی به صدور روادید نیست. کیش می‌شود قطب توزیع گردشگری در دیگر مناطق باشد. می‌توان گردشگران را از کیش به سمت شیراز برد. این اتفاق به هماهنگی نیاز دارد. چون برای رفتن به شهری مانند شیراز باید ویزا داشته باشند. در زمینه استفاده از فرصت جام جهانی قطر وزارت ارشاد نیز وارد شده و کارگروهی در شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است. همچنین دهکده ایرانیان در کیش ایجاد می‌شود که از همه استان‌ها غرفه‌ای وجود دارد و برنامه‌هایی برای معرفی فرهنگ، آداب و رسوم اجرا می‌کنند.

در ادامه این نشست، عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: سه سال پیش ستاد جام جهانی در وزارت میراث فرهنگی تشکیل شد و جلساتی برگزار کردند اما من دیگر در جریان این جلسات نیستم. ولی در اتاق بازرگانی جلساتی با اتاق ایران و قطر گذاشتیم تفاهمنامه هایی نیز با قشم و کیش بسته شد حتی یک ماه و نیم پیش با آقای محمد رئیس دبیرخانه مناطق آزاد صحبت کرده و اعلام آمادگی کردیم که همکاری خواهیم کرد.

می‌توان جام جهانی را اولویت دوم گردشگران ایران دانست

عبدالملکی گفت: لازم است تبلیغات هوشمند برای معرفی ایران داشته باشیم. علاقه مندانی هستند که می‌خواهند در کنار جام جهانی ایران را ببینند اما باید در نظر گرفته علاقه مندانی هم هستند که می‌خواهند ایران را ببینند پس می‌توان رویداد جام جهانی را به عنوان اولویت دوم آنها مطرح کرد. در این باره باید آنقدر جاذبه ایجاد کنیم که بگوید در کنار ایرانگردی به جام جهانی نیز می‌رویم. باید بنا را بر این گذاشت. می‌توان در این زمینه اقداماتی از جمله استفاده از کشتی‌های کروز کشورهای دیگر و چارتر کردن پروازها را در دستور کار بخش خصوصی قرار داد. البته باید این موضوع نیز در نظر گرفته شود که هر کسی وارد قطر می‌شود حداقل باید سه شب اقامت داشته باشد دولت قطر اجازه نمی‌دهد که صبح بروید مسابقه را ببینید و عصر برگردید. چون آنها برای این مدت و استفاده از گردش مالی ناشی از اقامت مهمانان برنامه ریزی کرده اند.

منبع : مهر