احمد مسعود: طالبان را به رسمیت نشناسید

احمد مسعود: طالبان را به رسمیت نشناسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، «احمد مسعود» رهبر جبهه پنجشیر از جامعه جهانی خواست تا دولت طالبان را به رسمیت نشناسد.

مسعود در اظهارات تازه خود طالبان را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرد و گفت: طالبان در قندهار بیشتر از پنجشیر مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

وی همچنین گفت که مخالفتش با طالبان جنبه قومیتی ندارد، چرا که نه وی نماینده قوم تاجیک و نه طالبان نماینده قوم پشتون است.

مسعود همچنین گفت که مقاومت و ایستادگی‌اش برای تأمین حقوق کل مردم افغانستان است.

او همچنین به کشورهای جهان هشدار داد که فعالیت تروریستی در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و این کشورها نباید تنها نظارگر مساله افغانستان باشند.

وی همچنین ضمن رد دریافت هرگونه کمک خارجی تاکید کرد که خواست او از جامعه جهانی این است که طالبان را به رسمیت نشناسند.

مسعود پیشتر نیز در دانشگاه «کمبریج» انگلیس نشستی را تحت عنوان «احمد شاه مسعود و آینده افغانستان» برگزار کرد و به طور مجازی، بیانیه‌ای را با حضار به اشتراک گذاشت.

وی که رهبری جبهه پنجشیر را به عهده دارد و همچنان از تسلیم شدن در برابر طالبان امتناع می‌کند، در این بیانیه خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد و گفت: نظامی که تنها نماینده یک بخش از جامعه افغانستان باشد، غیر عملی بوده و شکست خواهد خورد.

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که پیشتر سخنگوی طالبان با اشاره به درخواست‌های ارسال شده به سازمان ملل و همچنین ارتباط بین این گروه و نمایندگان برخی کشورها، گفت که به زودی روند به رسمیت شناختن این گروه آغاز می‌شود.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان در همین رابطه گفت: با کشورهای مختلف رابطه داریم و نمایندگان آنها نیز آمده اند و با ما دیدار کرده اند. این حق افغان‌ها است که به رسمیت شناخته شوند. یک نامه هم به سرمنشی سازمان ملل متحد فرستادیم. به چندین کشور هم تأکید نامه فرستاده شده است. این امید وجود دارد که روند به رسمیت شناختن آغاز و روابط دیپلماتیک برقرار شود.

سخنگوی طالبان مشخص نکرد که کدام کشورها حاکمیت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت اما حاکمیت قبلی این گروه از سوی چند کشور معدود از جمله پاکستان به رسمیت شناخته شده بود.

منبع : مهر