ادعای سخنگوی کاخ سفید درباره پهپادهای ایرانی در اوکراین

ادعای سخنگوی کاخ سفید درباره پهپادهای ایرانی در اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در اظهاراتی غیردیپلماتیک مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد و ادعا کرد: ایران دروغ گفته است که می‌گوید روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده نمی‌کند.

«کارین ژان پیر»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید مدعی شد که شواهد گسترده‌ای دال بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین وجود دارد. این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که تهران در حال بررسی فروش بیشتر این سلاح‌ها به مسکو است.

او در جمع خبرنگاران با بیانی غیردیپلمماتیک ادعا کرد: «همه شما گزارش‌های صبح امروز از حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران در مرکز شهر کیف را دیده‌اید. با این حال ایران همچنان در این مورد دروغ می‌گوید و آنها در این مورد صادق نبوده اند.»

ژان پیر همچنین با تکرار اظهارات دیگر مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که چشم اندازی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک وجود ندارد و در ادامه گفت: «درهای دیپلماسی با ایران باز باقی می‌ماند اما تا کنون شاهد احتمال احیای توافق هسته‌ای با ایران نبوده ایم و به مقابله با اقدامات ایران و حمایت از نیروهایمان در منطقه ادامه خواهیم داد و در صورت نیاز از نیروی نظامی نیز استفاده خواهیم کرد.»

این ادعای سخنگوی کاخ سفید در حالی صورت گرفته که پیش از این «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده بود که در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر مذاکرات هسته‌ای نیست و توجه دولت این کشور بر حمایت از اغتشاشگران در ایران متمرکز است.

وی با طرح این ادعا که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است، اذعان کرد که دولت آمریکا دیگر بر مذاکرات با ایران متمرکز نیست و به جای آن بر حمایت از اغتشاشگران متمرکز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته بود: درخواست‌های ایران غیرواقعی و فراتر از محدوده برجام است، هر چیزی که در هفته‌های اخیر مطرح شده است نشان از تغییر موضع آنها ندارد.

پیش‌تر نیز، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران گفته بود که آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران اعمال می‌کند که به ادعای او واشنگتن آنها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

دو روز بعد از اظهارات بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود در حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرد اسامی هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

منبع : مهر