از موضع خود کوتاه نمی آییم/ اقدام وزارت ورزش خلاف قانون بود

از موضع خود کوتاه نمی آییم/ اقدام وزارت ورزش خلاف قانون بود

به گزارش خبرنگار مهر، در پی نامه وزارت ورزش به فدراسیون انجمن‌های ورزشی و واگذاری موی تای به این فدراسیون جهت پیگیری فعالیت‌های خود، جواد نصیری رئیس موی تای صبح امروز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان داشت که موی تای از موضع خود در پی تبدیل انجمن به فدراسیون کوتاه نمی‌آید و طبق قوانین جاری ورزش کشور و نامه رئیس جمهور فعالیت خود را پیگیری می‌کنیم.

نصیری گفت: فدراسیون جهانی موی تای تاکنون ۵ نامه در زمان‌های مختلف به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ارسال کرده است. در سال ۹۸ که موی تای از فدراسیون رزمی وقت به فدراسیون انجمن‌های ورزشی منتقل شد، یکی از همین نامه ها ارسال و برگزاری مجمع جهت تایید اساسنامه و استقلال کاری مورد تاکید قرار گرفت. در این نامه‌ها اشاره شده بود که تنها موی تای مورد تایید «ایفما» یا همان فدراسیون جهانی موی تای با نظارت مستقیم جواد نصیری است. ضمن اینکه وی مأموریت دارد فدراسیون موی تای ایران را تشکیل دهد. در نامه فوق اشاره شده بود که چرا افغانستان و پاکستان فدراسیون موی تای دارند، ولی ایران ندارد.

رئیس فدراسیون موی تای افزود: در ادامه این روند، دی ماه سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، ضمن اعلام برگزاری مجمع خواستار معرفی نماینده جهت حضور در مجمع شدیم که پاسخی دریافت نکردیم و در نهایت مجمع فوق برگزار شد و با حداکثر آرا اسم انجمن به فدراسیون تغییر پیدا کرد. متعاقب آن در جریان مسابقات قهرمانی جهان و برگزاری مجمع جهانی گزارش روند کار را ارائه دادیم که مورد توجه مسئولان فدراسیون جهانی قرار گرفت و برای این موضوع تبریک هم گفتند.

نصیری یادآور شد: در یکی دیگر از همین نامه‌ها آمده بود که بر اساس قوانین بین المللی، موی تای نمی‌تواند ذیل هیچ فدراسیونی فعالیت کند و باید به لحاظ مالی، اداری و فنی مستقل باشد. در نامه چهارم، اشاره شده بود که فدراسیون رزمی ایران بدهی مالی قابل توجهی به این نهاد بین المللی دارد و حق عضویت چند ساله را پرداخت نکرده است. یکبار دیگر تاکید می‌کنیم که ورزش موی تای مورد تایید کمیته بین المللی المپیک (IOC) است. اساسنامه اجازه نمی‌دهد اعضای ما با تشکیلاتی که مورد تایید مراجع بین المللی (گایسف، کمیته بین المللی و وادا) نیستند، همکاری کنند. در همین نامه تاکید شده بود که اعضای ما می‌بایست مستقل و زیر نظر کمیته ملی المپیک کشور خود فعالیت کنند و این موضع رسمی فدراسیون جهانی است.

وی ادامه داد: تشکیل فدراسیون موی تای طبق قوانین بین المللی و همچنین قوانین جاری مصوب هیأت وزیران می‌باشد و چیزی خلاف قوانین انجام ندادیم که بخواهیم از آن کوتاه بیایم. بر همین اساس ارسال نامه انتقال موی تای به فدراسیونی دیگر خلاف قانون است و هر گونه موازی کاری و اقدامی مشابه آن، از جمله تغییر بنده، تبعات سنگینی برای ورزش کشور خواهد داشت. به همین دلیل مسئولان ورزش کشور و کمیته ملی المپیک هشدار می‌دهیم که مسئولیت هر اتفاقی در این خصوص با شماست.

رئیس انجمن موی تای با بیان اینکه طبق قوانین جاری کشور فعالیت می‌کند، اظهار داشت: من به دنبال حق ورزشکاران این رشته هستم، چیزی برای خودم نخواسته ام. به همین دلیل است که از موضع خود کوتاه نمی آیم. آیا می‌دانید مادری با کارگری در منازل مردم، هزینه ورزش فرزند خود را تا قهرمانی جهان تأمین کرده است؟ آیا او از ورزش کشور حقی ندارد که چنین برخورد می‌کنند و انتظار دارند ما کوتاه بیاییم؟ من بر اساس قوانین و مصوبات صحبت می‌کنم، آیا تاکنون ریالی به ما کمک کرده اند؟ چرا کار ورزشی را سیاسی می‌کنند؟

وی در پایان گفت: در نامه‌ای به وزارت ورزش طبق بندهای اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مسائل خود را مطرح کردیم، اساسنامه و قانونی که تایید و مصوبه خودشان است. دستگاه‌های نظارتی بررسی کنند آیا خواسته ما خلاف قانونی است که خودشان مصوب کردند. به صراحت می گویم شما نمی‌توانید برای ما تعیین تکلیف کنید و استقلال ما باید حفظ شود. اگر چنین است پیشنهاد می‌کنم، تکواندو، جودو، کاراته و… را با هدف چابک سازی منتقل کنند به فدراسیون ورزشهای رزمی، آنجا مدینه فاضله است، کارها خوب پیش می‌رود.

منبع : مهر