استقرار کانکس‌های سیار نانوایی از سوی هیئت‌های مذهبی در مشهد

استقرار کانکس‌های سیار نانوایی از سوی هیئت‌های مذهبی در مشهد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر نصری سرآسیا اظهار کرد: نان بسته ای در ۱۹ کیوسک نان رضوی و ۲۴ واحد تعبیه شده از سوی شهرداری توزیع و علاوه بر این کانکس‌های سیار نانوایی از سوی هیئت‌های مذهبی استقرار می‌یابند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: طبق دستور ویژه استاندار به معاونت اقتصادی و فرمانداری برای تأمین ارزاق عمومی جهاد کشاورزی، ادارات کل غله و صمت تأمین ارزان کالاهای اساسی را در دهه آخر صفر انجام می‌دهند و شبکه توزیع که در این راستا پایگاه‌های توزیع ارزاق پیش‌بینی شده است و توزیع کالا با محوریت توجه به کیفیت، کمیت، فراوانی و قیمت مناسب و در دسترس برای زائران با نظارت مستمر را در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: برای نیازسنجی اقلام اساسی در دهه پایانی صفر، حدود ۳.۵ میلیون نفر جمعیت مشهد و حدود ۷میلیون زائر را پیش بینی کرده ایم بر همین اساس، میزان مصرف مرغ ۶ هزار تن، گوشت ۷ هزار تن، تخم مرغ ۳ هزار تن، برنج ۱۰ هزار تن، سیب زمینی ۱۳ هزار تن، پیاز ۱۳ هزار تن، گوجه فرنگی ۸ هزار و ۳۰۰ تن، نان لواش ۸۴ میلیون قرص، روغن ۵ هزار تن و لبنیات ۵۶ تن برآورد شده است.

نصری سر آسیا افزود: در این راستا جلسات متعددی برگزار و برای بررسی وضعیت کالا و اقلام اساسی در این بازارها از میادین بازرسی شده است و برابر استعلام انجام گرفته، هیچ گونه کمبودی در اقلام اساسی مشهد وجود ندارد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در منطقه حرم مطهر نیز حدود ۱۰۸ واحد نانوایی داریم و برنامه ریزی هایی به منظور تأمین این واحدها انجام شده است؛ همچنین با هماهنگی میان نانوایی‌های مستقر در بزرگراه پیامبراعظم (ص) و بولوار آزادی، ظرفیت ۵۰ کیسه آرد آن‌ها را به ۱۰۰ کیسه افزایش داده ایم.

وی گفت: ۱۵۰ بانوی کرمانی با تنور در منطقه محمدآباد مستقر می‌شوند و دو دستگاه نانوایی ماشینی نیز در منطقه حرم مطهر ازسوی خیران راه اندازی خواهد شد که پس از اربعین فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

نصری سرآسیا بیان کرد: تدابیری اندیشیده شده است تا با افزایش تقاضا برای نان در روزهای آخر ماه صفر، آرد به میزان مناسب در مشهد توزیع شود و همچنین با ۱۵۰ نانوایی فعال در شهر مشهد هماهنگی‌های لازم انجام تا نان زائرین را که پیاده به مشهد میآیند تأمین کنند و حدود هزار و۸۰۰ کیسه آرد را برای مواکب مستقر در مشهد به شورای هیئت‌های مذهبی اختصاص داده ایم که منابع تغذیه نان هیئت‌ها و زائران پیاده محسوب می‌شوند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: اختصاص سهمیه آرد صنف و صنعت تولیدی نان تمام اتوماتیک طرح سنگک را نیز در منطقه پیامبر اعظم (ص) ۷۷ در نظر گرفته‌ایم که روزانه ۲۰ هزار قرص نان را بسته بندی و به ۵۰۰ واحد پیش بینی شده و منتخب در شهر ارسال می‌کند.

وی افزود: از سوی شورای هیئت‌های مذهبی نیز ۴۰ نفر نیروی نانوایی که برای خدمت رسانی به کربلا رفته اند، پس از بازگشت، به مشهد می آیند و کمک حال زائران حریم رضوی خواهند بود.

نصری سرآسیا گفت: فراخوان طرح جدیدی را تحت عنوان «ناظران شهر خورشید» با همکاری شهرداری مشهد، اداره گردشگری و خدمات زائر و همچنین مجمع تشکل‌های مهدوی منتشر کرده ایم که پس از اربعین اجرایی خواهد شد. شهروندان می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با ارسال عدد یک به شماره ۸۰۰۰۳۳۸۸۸ برای خدمت به زائران اقدام کنند. علاوه بر این مانند سال‌های گذشته، کانکس‌هایی برای راهنمای زائران و دریافت شکایت‌های آنان پیش بینی شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اظهار کرد: با توجه به افزایش تشرف زائران به شهر مقدس مشهد طرح تشدید بازرسی و نظارت بر بازار ویژه دهه آخر صفر از ۱۵ شهریور آغاز شده است که با حضور بیش از ۱۰۰ اکیپ و با همکاری کارشناسان اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی، بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی و … به صورت یکپارچه، همگرایی، برنامه ریزی و به کارگیری شده است و تا ۱۵ مهر ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: پنج پایگاه ثابت در چهار محور اصلی منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) و یک پایگاه در پایانه مسافربری و ۴۰ اکیپ برای بازرسی در شهر مستقر شده تا زائران بتوانند در صورت مشاهده تخلف به صورت مستقیم به بازرسان دسترسی داشته باشند و شکایت خود را جهت رسیدگی منتقل کنند.

نصری سرآسیا گفت: بازرسان در دو شیفت صبح و عصر از واحدهای صنفی و مراکز خدماتی بازدید خواهند کرد و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی با واحد متخلف برخورد می‌کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: در این طرح، کالاهایی نظیر نان، گوشت، مرغ، تخم مرغ، صیفی جات که بیشترین نیاز زائران و مجاوران را به خود اختصاص می دهددر اولویت نظارت قرار دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند، با توجه به جرم علاوه برجرایم نقدی، پلمب و نصب پرده در محل واحد صنفی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: کالاهای اساسی برنج، روغن، شکر و سایر کالاها به وفور تأمین شده و قیمت‌های توزیع نیز همان قیمت‌های مصوب است

نصری سر آسیا گفت: ۲۰ قلم کالا در اولویت برای نظارت قرار دارد، از آنجا که نان، مرغ، تخم مرغ، صیفی جات معمولاً بیشترین نیاز زائران و مجاوران را به خود اختصاص می‌دهد، بیشترین نظارت‌ها را به این کالاها معطوف خواهیم کرد.

منبع : مهر