انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کارشکنی‌های داخلی تا مداخلات خارجی

انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کارشکنی‌های داخلی تا مداخلات خارجی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: در حالی که کمتر از ۴ ماه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده است، سلسله کارشکنی‌های داخلی در فرایند برگزاری این انتخابات کلید خورده است. برخی احزاب و جریان‌های سیاسی در لبنان تلاش می‌کنند تا زمان برگزاری انتخابات مذکور را به تعویق بیندازند.

در همین راستا، چندی پیش بود که یک شایعه بزرگ در محافل سیاسی و رسانه‌ای لبنان مطرح شد و برخی از رسانه‌های وابسته به جریان ۱۴ مارس اینگونه القاء کردند که انتخابات به زمان دیگری موکول شده است. هدف اصلی و اساسی از این شایعه پراکنی، درگیر کردن افکار عمومی داخلی با مسأله تعویق زمان برگزاری انتخابات بود. با این حال، مقامات سیاسی تصمیم گیرنده در لبنان تحت تأثیر فضای مذکور قرار نگرفتند.

در حالی که کمتر از ۴ ماه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده است، برخی طرف‌های داخلی کارشکنی در این فرایند را کلید زده‌اند کارشکنی‌های داخلی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان درحالی است که جریان ۸ مارس و در رأس آن «جنبش أمل» و «حزب الله» لبنان بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر یعنی در تاریخ ۷ فروردین ماه تأکید دارند.

در همین ارتباط، «خلیل حمدان» عضو هیأت رئیسه جنبش «أمل» لبنان گفت: «ما در جنبش أمل با هرگونه تأخیر در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مخالف هستیم. جنبش أمل بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد از پیش تعیین شده تأکید دارد».

وی تصریح کرد: «انتخابات باید طبق قانون اساسی در موعد مقرر برگزار شود. هیچ بهانه‌ای برای تعویق زمان برگزاری انتخابات پذیرفتنی نیست». این سخنان پس از آن مطرح شد که برخی ادعا کردند میشل عون رئیس جمهور لبنان با تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان موافقت کرده است.

انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کارشکنی‌های داخلی تا مداخلات خارجی

علت اصلی کارشکنی‌ها توسط جریان ۱۴ مارس در مسیر برگزاری انتخابات و تلاش برای تعویق زمان آن، این است که این جریان به خوبی دریافته است که در انتخابات پیش روی وضعیت مناسبی ندارد و نمی‌تواند سرنوشتی بهتر از آنچه که در سال ۲۰۱۸ انتخابات افتاد، برای خود متصور شود. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ لبنان این مقاومت و احزاب و جریان‌های حامی آن بودند که توانستند اکثریت کُرسی ها را به خود اختصاص دهند.

جریان ۱۴ مارس به خوبی می‌داند که جریان‌های مقاومتی و در رأس آنها حزب الله لبنان با قدرت وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد. برآیند شرایط موجود نیز نشان از آن دارد که پایگاه اجتماعی مقاومت حتی در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تقویت هم شده است. یکی از علل و عوامل اصلی این مسأله هم به نقش آفرینی مقاومت و به ویژه حزب الله در حوزه اقتصادی و تلاش آن برای کاستن از شدت درد و رنج مردم لبنان در حوزه اقتصادی بازمی گردد.

جریان ۱۴ مارس به خوبی می‌داند که حزب الله با قدرت وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد و بیشترین شانس را برای تصاحب اغلب کُرسی‌های پارلمانی دارا است به عنوان نمونه، می‌توان به واردات حجم نه چندان اندکی از سوخت مورد نیاز لبنان به این کشور توسط حزب الله اشاره کرد؛ اقدامی که از سوی اقشار مختلف لبنان مورد استقبال قرار گرفت.

این ابتکاری بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به خرج داد تا نشان دهد این گروه علاوه بر نقش آفرینی در زمینه بازدارندگی نظامی، در عرصه بازدارندگی اقتصادی نیز قادر به تأمین منافع ملت لبنان است.

بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که حزب الله و گروه‌های مقاومتی دیگر نظیر جنبش أمل و احزاب زیر مجموعه جریان ۸ مارس همچون سال ۲۰۱۸ بیشترین شانس برای تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمانی را دارا هستند. در همین ارتباط، «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله می‌گوید: «تداوم مقاومت و خدمت به مردم؛ شعارهای اصلی «حزب الله» در انتخابات پارلمانی این کشور است. واقعیت این است که جنگ انتخاباتی در لبنان بسیار دشوار است».

انتخابات پارلمانی لبنان؛ از کارشکنی‌های داخلی تا مداخلات خارجی

مسأله دیگری که در رابطه با انتخابات پارلمانی لبنان مطرح است، مسأله مداخلات خارجی در آن به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی است. در همین ارتباط، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به دخالت‌های عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در انتخابات این کشور، گفت: «آنچه که فضای انتخابات لبنان را مسموم می‌کند، دخالتهای آمریکا و عربستان است».

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا آنچه را که نتوانستند از طریق جنگ و اعمال فشار محقق سازند، از طریق دخالت‌های سیاسی در انتخابات پارلمانی محقق کنند». افزون بر این، رد پای عربستان سعودی در مداخلات خارجی در انتخابات پارلمانی لبنان نیز به خوبی به چشم می‌خورد.

سعودی‌ها زودتر از آنچه که تصور می‌شد، مداخلات خارجی در انتخابات لبنان را آغاز کردند و حمایت از عناصر فتنه گر را در دستور کار خود قرار دادند به نظر می‌رسد که سعودی‌ها خیلی زود به نقش آفرینی در صحنه انتخاباتی لبنان پرداخته‌اند. در همین راستا، منابع آگاه اعلام کرده‌اند که «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان حدود یک ماه پیش با برخی از فرزندان عشایر عربی در این کشور در محل اقامت خود دیدار کرده و از آنها خواسته است که از نامزدهای وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» حمایت کنند.

ولید البخاری در دیدار با فرزندان عشایر عربی لبنان تاکید کرد که «سمیر جعجع» اولین هم‌پیمان عربستان سعودی در لبنان است و ریاض در انتخابات پارلمانی این کشور از او حمایت خواهد کرد. همانطور که کاملاً واضح به نظر می‌رسد، سعودی‌ها در جریان مداخله جویی های خود در انتخابات پارلمانی لبنان، حمایت از سمیر جعجع را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ فردی که اخیراً با فتنه‌انگیزی در منطقه «الطیونه» بیروت تلاش کرد تا لبنان را وارد تونل تاریک جنگ داخلی کند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، است که سلسله مداخلات خارجی در انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است در روز ۷ فروردین ماه برگزار شود، خود به تنهایی نشانگر هراس روزافزون طرف‌های خارجی به ویژه عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا از محبوبیت بالای جریان‌های مقاومت و شانس بالای آنها برای تحقق پیروزی در کارزار انتخاباتی است.

منبع : مهر