انتشار بوی نامطبوع گاز در عسلویه/ هوا برای نفس‌کشیدن کم است

انتشار بوی نامطبوع گاز در عسلویه/ هوا برای نفس‌کشیدن کم است

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است و این صنایع با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این استان از جمله منابع زیرزمینی، دریا و… سرمایه گذاری عظیمی را در استان داشته‌اند.

علی‌رغم درآمدهای بسیار زیادی که این صنایع در استان بوشهر داشته‌اند و همچنان در حال توسعه هستند، کمترین توجه را به میزبان خود و نیازهای مردم این مناطق داشته‌اند و همواره مردم به این وضعیت معترض هستند.

یکی از چالش‌ها و مشکلات مهم مردم مناطق میزبان این صنایع، آلودگی هوا، زمین، دریا، آب و… است که شرایط سختی را برای مردم و همچنین کارگران و کارکنان این صنایع در این مناطق فراهم کرده است.

آلودگی هوای شهرستان عسلویه موضوع تازه‌ای نیست ولی گاهاً میزان آلودگی هوا از حد فراتر رفته و تنفس را برای مردم سخت می‌کند و این موضوع سلامت مردم این منطقه را با تهدید جدی روبرو می‌کند.

انتشار بوی گاز در عسلویه طی روزهای اخیر مشکلات فراوانی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده است که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

انتشار بوی نامطبوع گاز در عسلویه/ هوا برای نفس‌کشیدن کم است

انتشار بوی گاز ادامه دارد

در پی بروز مشکل در یکی از مخازن متمرکز پارس جنوبی هم‌جوار شهر عسلویه انتشار بوی نامطبوع باعث مشکلاتی برای مردم شهرهای و روستاهای شهرستان عسلویه شده است؛ این در حالی است که روابط عمومی سازمان منطقه ویژه از قول مسئول ارشد مخازن عسلویه اعلام کرده بود که مشکل رفع شده است.

مسعود زنگنه مسئول ارشد مخازن متمرکز عسلویه در توضیح این اتفاق گفته بود که در پی مشاهده عدم توازن در بخشی از شیب مخزن A این تأسیسات، در اولین فرصت اقدام به تخلیه محتویات مخزن و انتقال محتویات آن به سایر مخازن همجوار شد.

زنگنه افزود: تخلیه به‌موقع مخزن و فرود متوازن سقف بر روی پایه‌های آن، در همان ساعات ابتدایی بروز مشکل انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه شرایط به‌طور کامل تحت کنترل و مدیریت نیروهای عملیاتی قرار دارد تصریح کرد: مشکل عملیاتی مذکور بدون هرگونه نشت و یا سرریز محتویات مخزن به بیرون مدیریت شده و در حال حاضر مخزن به‌طور کامل تخلیه و شرایط عادی و تحت کنترل است.

مردم در شرایط سختی هستند

تأسیسات مخازن متمرکز عسلویه با هدف ذخیره‌سازی و انتقال میعانات گازی تولیدی پالایشگاه‌های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی احداث شده است.

با وجود اظهارات زنگنه مسئول ارشد مخازن، مشکل انتشار بو همچنان ساکنان شهرهای همجوار به خصوص شهر عسلویه که فاصله چند متری با این مخازن دارد را می‌آزارد و مردم خواستار رفع این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

انتشار بوی نامطبوع گاز در عسلویه/ هوا برای نفس‌کشیدن کم است

در این شرایط امروز انتشار بوی نامطبوع در عسلویه منجر به نگرانی شدید ساکنان عسلویه شده تا جایی که این موضوع به مدرسه و اعتراض دانش آموزان نیز کشیده شده است.

بررسی میدانی وضعیت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انتشار بوی نامطبوع در عسلویه نگرانی‌هایی را در مردم ایجاد کرده است که سازمان محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است.

فرهاد قلی‌نژاد از بررسی میدانی این وضعیت خبر داد و اضافه کرد: در این راستا کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف موضوع پرداخته و در حال شناسایی ابعاد و عوامل این وضعیت هستند.

وی از احتمال نشتی مخزن میعانات گازی در شهرستان عسلویه خبر داد و بیان کرد: در گذشته هم رأی مراجع قضائی برای انتقال این مخزن‌‎ها به بیرون از شهر صادر شده است.

انتظار می‌رود تلاش جدی برای رفع مشکل آلودگی هوا در عسلویه صورت گیرد و هر چه سریع‌تر هوایی پاک در اختیار مردم عسلویه به عنوان میزبانان اولیه صنایع پارس جنوبی قرار گیرد.

منبع : مهر