ایجاد سامانه پیامکی معبر برای مناسب سازی شهری

ایجاد سامانه پیامکی معبر برای مناسب سازی شهری

به گزارش خبرنگار مهر علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی در جمع خبرنگاران درباره تخصیص ویلچر برقی به معلولان گفت: ویلچر برقی به برخی از مددجویان بهزیستی که نیازمندی‌های ویژه دارند مثل افرادی که قطع نخاع گردنی هستند و نمی‌توانند از دست خود استفاده کنند؛ اختصاص خواهد یافت. باید این نکته را توجه کنیم که استفاده از دست در ویلچر برقی موجب خرابی ویلچر می‌شود و موجب می‌شود بهبودی معلول هم متوقف شود.

وی در خصوص گرانی سمعک گفت: می‌توان در داخل کشور از ظرفیت تولید سمعک استفاده کرد؛ یک بحث موضوع مرز دانش است که برخی از کشورها با امکانات پیشرفته سمعک تولید می‌کنند. موضوعی که در خصوص ساخت سمعک در داخل کشور حائز اهمیت است ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید سمعک است که امیدواریم بتوانیم این محصول را بومی سازی و بهینه سازی کنیم؛ در حال پیگیری این موضوع هستیم به جهت اینکه تاکنون برخی از قطعات مورد استفاده در سمعک تولید داخل نبوده است امیدواریم بتوانیم به صورت تمام و کمال سمعک تولید کنیم.

قادری با اشاره به اینکه ممکن است معلولی در سازمان بهزیستی از وضع مالی خوبی برخوردار باشد؛ گفت: ما معلولانی داریم که در دهک دهم هستند و صرفاً برای گرفتن یک پلاک ویلچر یا یک خدمت خاص به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمار دهک بندی مددجویان سازمان بهزیستی با دهک بندی دولت متفاوت است؛ گفت: دهک بندی دولت بر اساس حقوق دستمزد است اما در دهک بندی ما بر اساس امتیازهای خاصی که برای افراد معلول قرار داده شده است؛ در نظر گرفته می‌شود که در آمار بندی دولت در نظر گرفته نشده است. در تلاش هستیم آیتم‌های مختلف سازمان بهزیستی در دهک بندی پایگاه رفاه ایرانیان برای آنان لحاظ شود.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که چرا با موازی کاری در تخصیص خدمات به مددجویان و خانواده‌های نیازمند مواجه هستیم و چرا سازمان‌هایی همچون بنیاد مستضعفان با شما در رفع مشکلات نیاز خانواده‌های نیازمند همکاری نمی‌کنند گفت: شاید ساختارهای غیر دولتی خیلی بهتر و در دسترس‌تر هستند؛ در رفع نیازهای خانواده‌های نیازمند بهتر اقدام کرده و به روز تر باشند؛ اما سازمان بهزیستی ساختاری دارد و به صورت ملی و استانی اقدامات خود را انجام می‌دهد اما این‌که هم افزایی بین نهادها صورت بگیرد و همه از اقدامات یکدیگر مطلع شوند نکته بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: زیرا در جلسه‌ای با همه سازمان‌ها در خصوص چتر حمایتی گفتگویی داشتیم تا در فضای حمایتی و توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و در پیشگیری و حل مشکلات اجتماعی هم افزایی صورت بگیرد؛ تاکنون تنها یک جلسه با این موضوع برگزار شده و امیدواریم جلسات دیگری هم برگزار شود و مصوبات مفیدی را داشته باشد تا ضمن اطلاع از ظرفیت‌های همه نهادهای مربوط برای جلوگیری از موازی کاری در مناطق کم برخوردار و محروم بتوانیم اقدامات ثابتی را جانمایی کنیم تا حداکثر بهره وری را در مناطق بیشتری داشته باشیم؛ یعنی تلاش کنیم خدمت رسانی از ستاد و پایتخت به استان‌های دارای مناطق محروم منتقل شود تا خدمات هم به صورت کامل و ملموس احساس شود.

قادری در پاسخ به این سوال که وضعیت مناسب سازی شهری برای معلولان به کجا رسیده است؛ گفت: دبیرخانه مناسب سازی در وزارت کشور با حضور مسئولان شهرداری ایجاد شده است؛ مناسب سازی شهری هم تنها به معلولان محدود نمی‌شود و برای آحاد جامعه از جمله سالمندان و زنان باردار ضروری است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: جلسات متعددی تشکیل شده و مصوبات بسیار مناسبی هم داشته است؛ به استانداران گفته شده است و به فرمانداران دستورات لازم ابلاغ گردیده است؛ سامانه پیامکی معبر هم ایجاد شده است؛ در ماه‌های اخیر تعداد زیادی پیامک در این خصوص به ما ابلاغ شده است به نحوی که در سامانه نشان داده می‌شود در چه نقاطی از شهر چه مشکلاتی وجود دارد؛ دقت کنید که موضوع مناسب سازی صرفاً به بهسازی پیاده‌روها محدود نمی‌شود و این فقط یکی از اقدامات لازم برای بهینه‌سازی شهری است. بهینه سازی شهری برای نابینایان و ناشنوایان بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه در پرداخت مستمری‌ها کاملاً به روز هستیم؛ خاطر نشان کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ هر ماه مستمری‌ها واریز خواهد شد.

منبع : مهر