ایدفا با اعتراض به اسراییل شروع شد/ بزرگ‌ترین جشن مستند جهان

ایدفا با اعتراض به اسراییل شروع شد/ بزرگ‌ترین جشن مستند جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اوروا نیرابیا فیلمساز سوری‌الاصل که از سال ۲۰۱۸ ریاست جشنواره مستند آمستردام را برعهده دارد، برای حمایت از آزادی بیان با دیدن شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» کف زد و از آن استقبال کرد.
اوروا نیرابیا مستندساز برنده جایزه که از سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم مستند فعالیت می‌کند، پس از ضبط فیلمی که نشان می‌داد معترضان مراسم افتتاحیه جشنواره مستند آمستردام را قطع کردند و وی آنها را تشویق می‌کند، با انتقاد و اعتراض شدید و حتی درخواست استعفا از سوی فیلمسازان اسراییلی مواجه شده است.
معترضان به کشتار مردم غزه روز چهارشنبه در حالی که بنری در دست داشتند که روی آن شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» نوشته شده بود وارد مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) شدند. این شعار عبارتی است که به عنوان فراخوانی برای حذف اسراییل شناخته می‌شود و حتی در کشورهایی مانند آلمان به کار بردن آن جرم محسوب می‌شود.
به دنبال این رویداد، ۱۶ نفر از فیلمسازان اسراییلی روز پنجشنبه نامه‌ای خطاب به ایدفا و صنعت فیلم بین‌المللی امضا کردند که در آن ناامیدی و نگرانی خود را از عملکرد نیرابیا در بزرگترین شب بزرگترین جشنواره فیلم مستند جهان ابراز کردند. آنها با اعلام اینکه این را یک حمله شخصی علیه خود می‌بینند از مدیر ایدفا و هیات مدیره آن خواستند که از این شعار فاصله بگیرند و مانع افرادی شوند که به احساسات یهودستیزانه دامن می‌زنند.
نیتزان گیلادی از فیلمسازان اسراییلی نوشت: باور نمی‌کردم این اتفاق در افتتاحیه بزرگترین جشنواره مستند جهان با تشویق تماشاگران و فیلمسازان رخ دهد.
نوام پینچاس هم گفت: این راهی برای حمایت از مبارزه عادلانه مردم فلسطین نیست …
در همین حال، ریک ترانک مستندساز خواستار استعفای نیرابیا شد و گفت قرار نیست ایدفا رویدادی باشد که خواستار نابودی دولت یهود شود.
نیرابیا فیلمساز سوری‌الاصل تهیه‌کننده مستند «بازگشت به حمص» در سال ۲۰۱۳ جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ساندنس را دریافت کرد و از سال ۲۰۱۷ عضو آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک و از اوایل امسال از اعضای هیات مدیره انجمن بین‌المللی مستند است.