ایران از غرب می خواهد در مذاکرات وین حسن نیت نشان دهد

ایران از غرب می خواهد در مذاکرات وین حسن نیت نشان دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله خود به بررسی اظهارات اخیر حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و مواضع تهران در مذاکرات وین پرداخت.

امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: مذاکرات در وین در مسیر درستی پیش می رود. ابتکارات ایران مذاکرات را در فضایی سازنده به مسیر خود بازگرداند.

وی همچنین از غرب خواست که حسن نیت نشان دهد و خاطرنشان کرد: اکنون بر عهده طرف غربی است که حسن نیت و تعهد خود را برای یک معامله خوب نشان دهد.

اظهارات و ارزیابی های وزیر خارجه ایران از وضعیت مذاکرات در حالی صورت گرفته که سکوت رسانه ای قابل توجهی پیرامون مذاکرات به وجود آمده است. دور فعلی مذاکرات در روزهای ابتدایی سال جدید و پس از وقفه ای کوتاه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، از سر گرفته شد. ایران گفته است که خواهان یک توافق در اسرع وقت است اما اصل و محتوا را در برابر سرعت در اولویت قرار می دهد.

با توجه به مشارکت سازنده ایران در مذاکرات، تقریباً همه طرف‌های مربوطه پیشرفت در روند مذاکرات را گزارش می‌کنند. در حال حاضر، مذاکره کنندگان بر چهار نکته عمده تمرکز کرده اند: فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های ایالات متحده، راستی آزمایی و تضمین. بر اساس گزارش ها، پیشرفت مورد بحث به طور عمده در حوزه هسته ای حاصل شده است.

روزنامه قطری «العربی الجدید» در این باره و به نقل از برخی منابع آگاه از مذاکرات، به ناسازگاری آمریکا در زمینه برچیدن تحریم ها اشاره کرد و نوشت که موضوع برچیدن تحریم‌ها شاهد «پیشرفت قابل‌توجهی نیست و ایالات متحده هنوز تمایلی برای دادن امتیازات بیشتری نسبت به دور ششم در این زمینه نشان نداده است».

منابع یاد شده در رابطه با راستی‌آزمایی و ضمانت‌ها، گفتند که طرف غربی اصولا با خواسته‌های ایران در رابطه با راستی‌ آزمایی برچیدن تحریم‌ها و ارائه ضمانت‌ها موافقت کرده است اما در این موارد اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد.

به گفته العربی الجدید، طرف غربی درخواست ایران را مبنی بر اینکه باید به تهران مهلتی چند ماهه برای راستی‌آزمایی داده شود، رد و در عوض پیشنهاد کرده است که یک دوره چند روزه راستی‌آزمایی در اختیار ایران بگذارد.

منابع مذکور همچنین گفتند که «ایران پذیرفته است که در صورت حصول توافق، برخی از اقدامات هسته‌ای مانند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را در دوره راستی‌ آزمایی متوقف کند، اما اصرار دارد که پایبندی کامل به تمام تعهدات هسته‌ای خود در توافق هسته‌ای، منوط به تحقق کامل برچیدن تحریم ها است».

در مورد ضمانت‌ها، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا همچنان اصرار دارد که نمی‌تواند دولت بعدی این کشور را مجبور به پایبندی به توافق هسته‌ای نماید. اینکه آیا مذاکره‌ کنندگان می‌توانند اختلافات باقی ‌مانده را تا قبل از پایان ماه ژانویه حل کنند یا خیر، مسئله ای است که نمی شود با قطعیت درباره اش صحبت کرد.

روزنامه قطری مزبور همچنین به نقل از منابع ایرانی نوشت که پیشرفت‌های حاصل از مذاکرات تا این لحظه اساسی نبوده و پیشرفتی بزرگ محسوب نمی‌شود.

طبق گزارش روزنامه لبنانی «الاخبار» چاپ بیروت، تاکنون متن پیش نویس اسناد، حدود ۱۵۰ صفحه و شامل ۱۲ مورد است که در صورت دستیابی به توافق باید به آنها پرداخته شود.

روزنامه یاد شده به نقل از یک منبع ایرانی آگاه گفت که مهمترین موضوعات بحث برانگیز «تعداد و نوع تحریم‌هایی که قرار است برچیده شوند»، «ساز و کار تایید برچیدن آنها»، «روشی برای اطمینان از عدم تکرار خروج از توافق» و «وضعیت اورانیوم و سانتریفیوژهای ایران» هستند.

منبع مذکور گفت که «طرفین به دنبال راهی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در یک حرکت هستند».

روزنامه لبنانی مزبور با بیان اینکه دور هشتم اکنون بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت، افزود که با وجود اختلافات گسترده، طرفین مشتاق ادامه این مذاکرات هستند. اما این بدان معنا نیست که طرف غربی به دنبال باج خواهی نیست.

الاخبار همچنین نوشت که اگر این دور مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، این احتمال وجود دارد که کشورهای اروپایی باقی مانده در توافق هسته ای با هدف فشار بر تهران، به فعال سازی «مکانیسم ماشه» از طریق ارجاع پرونده برنامه هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل، متوسل شوند.

منبع : مهر