بانک‌ها موظف به پرداخت وام‌های خرد طبق روال گذشته هستند

بانک‌ها موظف به پرداخت وام‌های خرد طبق روال گذشته هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی صالح آبادی گفت: بانک‌ها موظف به پرداخت وام‌های خرد طبق روال گذشته هستند ضمن اینکه بانک مرکزی درتلاش است تا مقررات موجود را با هدف تسهیل ضمانت و تقویت اعتبارسنجی تا پایان سال بازنگری و چارچوب‌های جدید ابلاغ کند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها موظف هستند در چارچوب مقررات موجود کشور، وام‌های خرد را طبق روال گذشته پرداخت کنند و به هیچ عنوان نباید به بهانه اینکه مقررات جدیدی ممکن است ابلاغ شود، پرداخت وام ها با روش های گذشته و کنونی را متوقف کنند بنابراین روند کنونی باید ادامه پیدا کند.

صالح آبادی عنوان کرد: بانک مرکزی درتلاش است مقررات موجود را با هدف تسهیل ضمانت و تقویت اعتبارسنجی تا پایان سال بازنگری کند تا براساس آن چارچوب‌های جدید نیز ابلاغ شود، بنابراین تا ابلاغ ضوابط جدید رویه‌ها و مقررات موجود باید تداوم یابد و به هیچ وجه نباید خللی در روند پرداخت وام های خرد در جامعه به وجود آید.

وی افزود: در خصوص اجرای طرح اعتبار سنجی مشتریان در سیستم بانکی باید گفت که اگر اعتبارسنجی به درستی و دقیق انجام شود و افرادی که از اعتبار بالا برخوردار هستند و رتبه اعتباری بالایی دارند می‌توانند تسهیلاتی با وثائق سهل‌تر و آسان‌تر دریافت کنند که براین اساس تجربه در سیستم بانکی فعلی هم نشان می دهد، این روش وام‌دهی درصد معوقات بسیار پایینی دارد. چه بسا در حال حاضر در بانک‌های قرض‌الحسنه نیز این تجربه وجود دارد. بعضا در مواردی که اعتبارسنجی به درستی اتفاق افتاده و وام ها در آن چارچوب پرداخت شده، درصد معوقات نزدیک به صفر است.

منبع : مهر