باید از امام شجاعت را یاد بگیریم/امام در مقابل دنیا می‌ایستاد

باید از امام شجاعت را یاد بگیریم/امام در مقابل دنیا می‌ایستاد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید حسن خمینی امشب (۱۴ خرداد) در برنامه «صف اول» که از شبکه اول پخش شد، با بیان اینکه امام نماد آرزوهایی است که مردم ایران در تاریخ خود داشتند، گفت: وقتی امام که آمد ۱۰ سال حکومت کرد، با عظمت ترین تشییع جهانی که ثبت شده، با بدرقه‌ای عظیم رفت. چه شد که بر دل‌ها حکومت کرد؟ این سوال بسیار مهمی است.

وی افزود: امام چنان تقدسی پیدا کرد که مردم به اسمش قسم خوردند. انقلاب کردند، جنگ کردند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه مردم قبل از انقلاب از چه رنج می‌کشیدند، یاد آور شد: در دوره رضا شاه ما استبداد بسیار عمیقی داشتیم؛ آزادی که انسان‌ها در سرنوشت خود دخیل باشند آرمان بسیار بزرگی است؛ یعنی اینکه انسان‌ها سرنوشت خودشان را از دل انتخابات در آورند.

تولیت آستان حرم امام با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های امام شجاعت است، خاطرنشان کرد: آن لحظه که سال ۴۳ او را گرفتند که ببرند، می‌گفت ماشین ما طرف دریاچه نمک پیچید و من تقریباً مطمئن شدم که می‌خواهند ببرند من را اعدام کنند و دیدم نمی‌ترسم.

وی تاکید کرد: باید از امام شجاعت را یاد بگیریم؛ شجاعت یعنی آماده هزینه کردن مال، جان و آبرو باشیم. باید امام را نماد ارزش‌ها و آرمان‌ها نگه داریم.

تولیت آستان امام خمینی درباه نگاه امام به محرومین، گفت: امام تأکید ویژه ای به توجه به محرومین و کوخ نشینان دارند و نهیب می‌زنند به مسئولین که مبادا مقابل محرومین قرار بگیرید.

سید حسن خمینی با بیان اینکه ما باید با تمام توان از محرومین و مستضعفین حمایت کنیم و آنها را دوست داشته باشیم، اظهارداشت: اولین شرط یک مسئول این است که توان حل مشکل مردم را داشته باشد. یعنی شما باید طعم محرومیت را چشیده باشید و محرومیت را از بین ببرید.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند مشی سادگی زندگی حضرت امام با شرایط توسعه حرمشان چندان همخوان نیست. چرا این احساس در دوستداران امام حاصل شده است؟ تاکید کرد: حرم در حقیقت نمادی برای جمهوری است و زندگی فردی فرد یک چیز است و چیزی که بعداً به عنوان ادای دین و یا نماد ساخته می‌شود چیز دیگری است. البته مقدمات زیادی دارد و باید کسانی که بیشتر متصدی بوده‌اند جواب بدهند.

تولیت آستان حرم امام خمینی (ره) در ادامه این گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه در سیاست خارجی وقتی یک دیپلمات موفق است که دارای پشتوانه قوی ملی باشد، تاکید کرد: فراموش نکنیم که ملت ایران خیلی بزرگ است و با پیشنیه ای که دارد، جهان برای نفس ایران احترام قائل است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه هیچ چیزی هم به اندازه حضور مردم، توانایی یک مملکت را بالا نمی‌برد، تاکید کرد: واقعیت این است که باید خیلی چیزها داشت ولی اگر مردم باشند همه کار می‌توانید بکنید.

وی اضافه کرد؛ امام چون مردم را داشت در مقابل دنیا می‌ایستاد و مردم هم می‌ایستادند. البته امام می‌گفتند اگر همه هم با من نباشند وظیفه من این است که همین کار را انجام بدهم.

تولیت آستان امام خمینی با تاکید براینکه همه صحبت روز گذشته رهبری در حرم امام (ره) را با دقت ببینند، گفت: تبیین بسیار خوبی از مباحث امام بود. اما بحث تحجر، به معنای این است که شما در گذشته بمانید و خودتان را با شرایط جدید وقف ندهید.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: امام بعدها این را به عنوان «نقش زمان و مکان در اجتهاد» مطرح کردند که به نظر من مغفول است. اگر شما نتوانید بفهمید که زمانه عوض شده، تفاوت پیدا می‌کند. امام مادی گرایی غربی را عامل انحطاط جامعه می‌دانند.

وی همچنین با بیان اینکه انتخابات یکی از نمادهای مردمسالاری است و باید بستر انتخابات همیشه فراهم باشد، اظهار داشت: این انقلاب ثمره خون‌ها و تلاش‌های مهمی است. باید همه جمع شویم و کمک کنیم. اتفاق بزرگی در تاریخ افتاده و شاید همه ندانند که چه کارهای بزرگی شده است. پتانسیل مدیریت جمهوری اسلامی خیلی بالاتر است.

تولیت آستان امام خمینی درپاسخ به این پرسش که امام عرصه خانه و خانواده چگونه بودند؟،گفت: امام تعاملشان با همسرشان فراتر از نسل خودشان است. امام برای ما پدربزرگ بود؛ ولی پدربزرگ محترم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه ۱۴ خرداد ۶۸ برای ما روزهای تلخی بود، گفت: امیدواریم خداوند همه درگذشتگان ما به خصوص کسانی که در آبادان اخیراً حادثه برای آنها اتفاق افتاد را قرین رحمت کند.

‌تولیت حرم امام در پاسخ به این سوال که امام وعده‌ای می‌دادند که می‌دانستند انجام نمی‌شود؟،گفت: به نظر من اینگونه نیست؛ یعنی اگر عزمی بر کاری داشتند آن را انجام می‌دادند.

منبع : مهر