باید شناخت از بازار پتروشیمی روسیه افزایش پیدا کند

باید شناخت از بازار پتروشیمی روسیه افزایش پیدا کند

سید حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مثبت بودن روند صادرات پتروشیمی گفت: در آمار هشت ماهه ۱۵ درصد وزنی و ۴۶ درصد ارزشی افزایش داشتیم. البته با توجه به افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی هم است که ارزش صادرات بیش از میزان وزنی آن افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات پتروشیمی امسال به بالای ۱۰ میلیارد دلار برسد، افزود: همچنین محصولات پلیمری ۱۵ درصد وزنی و ۷۱ درصد ارزشی افزایش داشته است. در گاز مایع که محصول پتروشیمی هم نیست ولی به علت اینکه برخی پتروشیمی‌ها هم تولید می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرد، ۳۹ درصد وزنی و ۸۳ درصد ارزشی افزایش داشته است. متانول و اوره وزنی فرقی نکرده ولی ارزشی افزایش داشته‌اند و صادرات آروماتیک‌ها هم کاهش یافته است.

حسینی در رابطه با وضعیت کشور روسیه در صنعت پتروشیمی گفت: روسیه با توجه به دسترسی که به خوراک کشور قزاقستان و ترکمنستان دارد، به شدت بر صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است. از طرفی در برخی از مایعات پتروشیمی مثل بوتادین در روسیه بازار وجود دارد ولی مشکلات لجستیکی باعث شده نتوانیم حضور فعالی داشته باشیم و این مشکل جدی در روابطط ایران و روسیه است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه مشکلات لجستیکی در تبادلات ایران و روسیه یک مشکل جدی است، افزود: قطعاً شناخت کاملی از بازار روسیه نداریم و ایضا آن طرف هم شناختی از توانمندی‌های ما ندارد. برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه‌های دو طرفه می‌تواند در کامل‌تر شدن این شناخت کمک کند.

منبع : مهر