برگزاری جلسات خودرویی شورای رقابت از هفته پیش

برگزاری جلسات خودرویی شورای رقابت از هفته پیش

سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد برگزاری جلسات کارگروه تخصصی خودروی شورای رقابت، اظهار کرد: تاریخ ۲۸ مهر سال جاری مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا که تصویب کرده بود به مدت یک سال قیمت گذاری و دستوالعمل های مربوط به قیمت خودرو از اختیار شورای رقابت خارج شود، به اتمام رسید.

شورای رقابت از چند ماه پیش در حال بررسی حوزه خودرو بود

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: شورای رقابت از ابتدای دور سوم شورا یعنی اوایل خرداد ماه سال جاری به موضوع خودرو در مقام کارشناس ورود کرده و شروع به جمع آوری اطلاعات کرده بود و جلسات کارشناسی را به صورت منظم برگزار می‌کرد اما در آن زمان همچنان مصوبه سران قوا گفته بود که این موضوع زیرنظر وزارت صمت است بنابراین شورای رقابت فقط جلسات کارشناسی برگزار می‌کرد.

وی ادامه داد: زمانی که مهلت مصوبه سران قوا به اتمام رسید از همان تاریخ شورای رقابت به حسب وضعیت جوهری خود بر اساس بند ۵ ماده ۵۸ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی، به موضوع خودرو وارد شد زیرا طبق این قانون شورای رقابت باید با شناسایی بازارهای انحصاری، دستورالعمل لازم را صادر کند. شورای رقابت هم که از قبل اعلام کرده بود بازار خودروی کشور انحصاری است و دستورالعمل هم صادر کرده بود.

کارگروه هنوز خروجی نداشته است

توکلی اضافه کرد: چند ماه گذشته شورای رقابت بدون سر و صدا کار کارشناسی انجام داد و تمام ذی نفعان صنعت خودرو از جمله سازمان بورس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت صنایع وزارت صمت را در قالب یک کارگروهی دور هم جمع کرد و دستورالعملی نیز تدوین کرد.

وی گفت: پس از تشکیل کارگروه در یکی دو هفته گذشته، جلسات کارشناسی این کارگروه با حضور ذی نفعان در حال برگزاری است و با توجه به اینکه این کارگروه هنوز خروجی نداشته است بنابراین تمام گمانه زنی‌ها در مورد نحوه قیمت گذاری، عرضه خودرو و… از سوی شورای رقابت رد می‌شود.

برگزاری جلسات کارگروه تخصصی خودرو از یکی دو هفته پیش

توکلی با بیان اینکه در یک سال گذشته و در خلأ شورای رقابت، بازار خودروی کشور ملتهب شد، تصریح کرد: شورای رقابت کار کارشناسی انجام می‌دهد و از نظر اقتصادی قیمت تمام شده، سود خودروساز و… را بررسی می‌کند و می‌گوید قیمت در این فرمول گذاشته شود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: هم اکنون هم که وزارت صمت و سازمان بورس به موضوع قیمت خودرو ورود کرده‌اند، بنابراین شورای رقابت در حال جمع آوری نظر کارشناسی تمامی ذی نفعان است تا تصمیم بهینه ای اخذ شود تا هم مصرف کننده سهولت دسترسی داشته باشد و خرید منطقی انجام دهد و هم تولیدکننده و سهامدار با یک قیمت رقابتی در بازار حضور داشته باشند و یک قیمت غیرکارشناسی نباشد که متضرر شوند.

وی ادامه داد: تمام این موارد در کارگروه تخصصی خودرو با حضور معاون صنایع وزیر صمت، رئیس سازمان بورس، رئیس سازمان حمایت و…از یکی دو هفته گذشته در حال بررسی است و هنوز هیچ تصمیمی هم گرفته نشده است.

وی اظهار کرد: کارگروه نظرات کارشناسی خود را به شورای ۱۵ نفره رقابت ارائه می‌دهد و شورای رقابت با بررسی این تحلیل‌های کارشناسی، تصمیم گیری کرده و حکم می‌دهد.

تمام دستگاه‌های نظارتی خواهان ورود شورای رقابت به قیمت خودرو بودند

توکلی تاکید کرد: شورای رقابت به دنبال این است که با پرهیز از هیاهو و مافیای خودرو، کار کارشناسی خود را با سرعت جلو ببرد.

وی گفت: تقریباً تمام دستگاه‌های نظارتی خواهان ورود کارشناسی شورای رقابت به قیمت خودرو بوده‌اند.