«برگ سبز» را پلیس صادر می‌کند نه موسسه رهگشا

«برگ سبز» را پلیس صادر می‌کند نه موسسه رهگشا

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و آموزش پلیس راهور در گفتگو با شبکه خبر در رابطه با برگ سبز خودرو گفت: سندی که پلیس صادر می‌کند با استناد به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، سند رسمی است البته تمام مجموعه دستگاه قضا هم این مبلغ را تأیید کرده است. همچنین رأی دیوان عدالت اداری قید کرده که برگ سبز سند رسمی است.

وی ادامه داد: اینکه افرادی (سردفتران) اعلام می‌کنند برگ سبز سند رسمی نیست، درواقع می‌خواهند از واقعیت فرار کنند.

معاون اجتماعی و آموزش پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد گفته‌اند شرکت راهگشا برگ سبز خودرو را صادر می‌کند و صلاحیت صدور برگ سبز را ندارد، گفت: مردم بدانند برگ سبزی که پلیس صادر می‌کند، خود مأموران راهور صادر می‌کنند و تمام اطلاعات و مدارک یک خودرو را هم مأموران ما و هم آنهایی که سواد حقوقی دارند، بررسی می‌کنند. چرا برای فرافکنی اعلام می‌کنید مؤسسه راهگشا برگ سبز این افراد را صادر می‌کند؟ قاطعانه می‌گویم که برگ سبز را پلیس صادر می‌کند.

وی افزود: کارشناسان حقوقی ما اسناد را بررسی می‌کنند تا ببینند متعاملین ممنوع‌المعامله هستند یا خیر؟ اسناد جعلی است یا واقعی؟ مدارک هویتی خودرو با وسیله نقلیه‌ای که الان در آن مکان قرار دارد، برابری می‌کند یا خیر؟

جهانی بیان کرد: مجموعه دستگاه قضا، رأی دیوان عدالت و دادستان کل اعلام کرده‌اند که برگ سبز سند رسمی است اما دفاتر اسناد رسمی نمی‌خواهند این واقعیت را قبول کنند.

وی با تأکید بر اینکه بهتر است مردم به صورت وکالتی خودرویی را خرید و فروش نکنند، گفت: اگر به هر دلیل مردم خواستند خودرویی را به صورت وکالتی خرید و فروش کنند، دفاتر اسناد رسمی موظفند برگ سبز پلیس را به عنوان سند از آنها قبول کنند و درخواستشان را انجام دهند.

جهانی در پایان گفت: به این دلیل می‌گوئیم که خودرو را وکالتی خرید و فروش نکنید چرا که پلاک به نام شما (خریدار) است و فرد دیگری با آن در شهر تردد می‌کند و اگر مرتکب تخلفی شود از لحاظ قانونی شما هم باید پاسخگو باشید.

منبع : مهر