بسکتبال به مربی طراز اول خارجی نیاز دارد/گزینه جدید آمریکایی باشد

بسکتبال به مربی طراز اول خارجی نیاز دارد/گزینه جدید آمریکایی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال در آستانه حضور در سه رویداد مهم انتخابی جام جهانی (پنجره سوم)، کاپ آسیا و بازی های آسیایی قرار دارد در حالی که هنوز وضعیت کادر فنی این تیم و اینکه فدراسیون بسکتبال کماکان با مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی ادامه همکاری خواهد داشت یا گزینه دیگری را جایگزین خواهد کرد اصلا مشخص نیست.

البته در این میان جذب مربی خارجی و قرار گرفتن او در راس کادر فنی هم مطرح است به طوری که حتی عنوان شده رئیس فدراسیون بسکتبال مذاکرات و رایزنی هایی هم با گزینه های موردنظر داشته و حتی از کمیته ملی المپیک هم قول همکاری و حمایت مالی را گرفته است.

قاسم کیانی کارشناس بسکتبال موافق این برنامه احتمالی فدراسیون و اجرایی شدنش حتی قبل از رویدادهای مهم پیش رو است. وی تاکید دارد که بسکتبال از دوره ای که فقط به حضور در مسابقات جام جهانی و بازی های المپیک بسنده کند، عبور کرده است و باید با جذب مربی طراز اول خارجی به نتیجه گیری در این رقابت ها فکر کند. کیانی می گوید بهتر است که این اقدام از همین حالا انجام شود.

شواهد می گوید که سرمربی تیم ملی تغییر می کند

این کارشناس بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری تاکیدی که جواد داوری رئیس فدراسیون بر تقویت کادر فنی تیم ملی داشت، گفت: به طور دقیق مشخص نیست که برنامه رئیس فدراسیون برای کادر فنی چیست و ما هم نمی دانیم اما از شواهد و قرائن اینگونه پیداست که احتمال تغییر سرمربی تیم ملی وجود دارد.

تغییر امروز انجام شود بهتر از آن است که به فردا موکول شود

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به رویدادهای پیش رو و فاصله کمی تا آنها باقی مانده است آیا تغییر سرمربی در این مقطع باعث متضرر شدن تیم ملی نمی شود؟» خاطرنشان کرد: اگر قرار است همکاری فدراسیون با کادر فنی فعلی ادامه دار نباشد، همین امروز تصمیم قطعی گرفته شود، بهتر است نه اینکه تغییر و جابه جایی را به میانه راه یا آخر راه موکول کنیم. در هر صورت فدراسیون باید تعیین تکلیف سرمربی تیم ملی را یکی از اولویت های امروز خود قرار دهد.

سرمربی جدید باید در تعامل کامل با رئیس فدراسیون باشد

کیانی در مورد ویژگی های گزینه جدید برای هدایت تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: مهم این است که سرمربی تیم ملی با رئیس فدراسیون در تعامل و همکاری کامل باشد. حالا اینکه رئیس فدراسیون قصد دارد با همفکری کمیته فنی اقدام به انتخاب سرمربی کند یا نه به برنامه های داخلی فدراسیون و رئیس مربوط می شود اما داشتن تعامل موردنظر اهمیت بالایی دارد.

مربی خارجی خوب است اگر طراز اول باشد

این کارشناس بسکتبال در مورد مربی خارجی و اولویت قرار گرفتن جذب چنین گزینه ای برای تیم ملی تصریح کرد: آنچه مسلم است فقط مربی طراز اول به درد بسکتبال می خورد که البته همکاری نتیجه بخش با چنین مربی هم زمان بر است. وقتی مربی خارجی وارد کشور می شود فقط با آن رشته سر و کار ندارد. شرایط کلی ورزش کشور و حتی قاره آسیا هم روی کار هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین تا مربی خارجی بیاید و شرایط ورزش کشور را بشناسد، متوجه شود در چه موقعیت جدیدی قرار گرفته است، با بسکتبال کشور آشنا شود و … زمان می برد.

باید به فکر تکان خوردن بسکتبال کشور بود

وی در عین حال تاکید کرد: با همه اینها جذب مربی خارجی می تواند به بسکتبال کشور کمک کند، البته اعتقاد دارم که در رویدادی مانند کاپ آسیا با هر مربی و شرایطی می توانیم نتیجه لازم را هم بگیریم. در انتخابی جام جهانی و برای بازی های آسیایی هم قطعا مربیان داخلی کنار مربی خارجی قرار می گیرند که بتوانند کمک حال او در آشنایی بیشتر با تیم ملی و شرایط باشند. به همین دلیل جذب مربی خارجی اگر بر اساس اصول و منطق و درست باشد می تواند حتی بسکتبال کشور را تکان دهد. باید به این موضوع فکر و برای آن تصمیم گیری شود.

تاکید بر جذب مربی خارجی از میان گزینه های آمریکایی

مربی پیشین تیم بسکتبال جوانان با بیان اینکه فکر می کنم گزینه رئیس فدراسیون بدون تردید جذب مربی خارجی است، یادآور شد: چه بسا دیگر مانند گذشته به سمت مربیان اروپایی و صربستانی نرویم و اولویت جذب مربی از آمریکا باشد. در واقع فکر می کنم که دیگر زمان آن رسیده که برای انتخاب سرمربی تیم ملی حتی پا را فراتر از اروپا بگذاریم و از میان گزینه های آمریکایی اقدام به انتخاب شود.

کمک گرفتن از یک ایرانی مقیم آمریکا

وی در همین رابطه به یک موضوع اشاره کرد و گفت: محسن صادق زاده از متشخص ترین ملی پوشان پیشین بسکتبال کشور که مدتی هم ریاست هیات اصفهان را بر عهده داشت در حال حاضر در آمریکا به سر می برد. جواد داوری (رئیس فدراسیون) می تواند با وی ارتباط بگیرد و برای جذب مربی آمریکایی از او کمک بگیرد و چه بسا این ارتباط گرفته شده باشد.

مربی خوب آمریکایی بیاید، بسکتبال دگرگون می شود

کیانی به مربیان خارجی که پیش از این عهده دار هدایت تیم ملی بسکتبال بودند اشاره کرد و گفت: باورمن بهترین گزینه ای بود که وارد بسکتبال ایران شد و به عنوان سرمربی مشغول به کار شد اما جزو مربیان درجه یک اروپا نبود. اگر یک مربی خوب آمریکایی برای تیم ملی جذب شود در کل نوع بسکتبال کشور دگرگون خواهد شد.

دوره حضور صرف در جام جهانی و المپیک گذشته است

کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه تیم ملی ویترین هر فدراسیونی است، خاطرنشان کرد: دیگر از دوره ای که مسئولان، ملی پوشان، علاقمندان و اهالی بسکتبال به صرف حضور در المپیک یا جام جهانی بسنده کنند گذشته است یا اینکه تیم ملی امروز از حضور در بازی های آسیایی باید فقط به فکر طلا باشد نه مدالی با رنگ دیگر. همه اینها می طلبد که هر چه سریعتر در مورد تیم ملی تصمیم گیری شود آنهم با رویکردی مبنی بر مربی خوب خارجی که اگر آمریکایی باشد به نظرم تحول بزرگی ایجاد خواهد شد.

تیم ملی از تغییر سرمربی متضرر نمی شود

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید دوباره بر اینکه بسکتبال به مربی طراز اول خارجی نیاز دارد، گفت: تردیدی ندارم با مربی ایرانی هم در کاپ آسیا نتیجه می گیریم، همان طور که گفتم در انتخابی جام جهانی و بازی های آسیایی هم با کمک مربیان داخلی که در کنار گزینه احتمالی خارجی قرار می گیرند می توان نتیجه گرفت. از حالا رویکرد فدراسیون باید برای جام جهانی و المپیک و نتیجه گیری در آنها باشد چون از دوره ای که بگوییم خوب بازی کردیم و باختیم گذشته است. اما با همه اینها رئیس فدراسیون باید شرایط امروز را بررسی کند و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر ورزش، همراهی وزارت و کمیته، امکانات بسکتبال و … تصمیم بگیرد که مربی خارجی را در این شرایط جذب کند یا نه اما به نظرم باید در برنامه باشد. مهم این است که در این مقطع تغییر سرمربی خیلی به ضرر تیم ملی نمی شود.

با رویکرد جام جهانی و المپیک تصمیم گرفته شود

کیانی تاکید کرد: سال آینده سال کسب سهمیه المپیک است. نباید دیگر فقط به رفتن به المپیک فکر کنیم. باید افق دیدمان را گسترده کنیم و با رویکرد جهانی و المپیکی تصمیمات امروز را اتخاذ کنیم.

تیم ملی به تحول اساسی نیاز دارد

کارشناس بسکتبال در پایان مجدد تاکید کرد: طی یک دهه قبل همواره مربیان تیم ملی از اروپا و صربستان جذب شدند، با حضور آنها تیم ملی در سطح معمولی و یکنواخت به حرکت خود ادامه دهد. الان زمان آن رسیده که سبک کار را عوض کنیم تا اینگونه تیم ملی یک تحول اساسی به خود ببیند. به این تیم تحول نیاز است.

منبع : مهر