بسیاری از خودروسازان جهان تعهدات معوق داشتند

بسیاری از خودروسازان جهان تعهدات معوق داشتند

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، فربد زاوه اظهار داشت: ایجاد تعهدات در شرکت‌های خودروسازی نشان دهنده ضعف سیستم بانکی است، چرا که این صنایع ارزشمند به دلیل مشکلات نقدینگی مجبور به ایجاد تعهد شده و می‌بایست با ایجاد تعهد از بروز مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد ایجاد تعهد برای شرکت‌های خودروساز، افزود: مقوله ایجاد تعهد موجب از بین رفتن سرمایه شرکت می‌شود، چه آنکه در برخی از موارد خودروسازان برای تعهدات خود و شرایط بغرنج و شکننده تولید و تحریم می‌بایست ۲ الی ۳ خودرو خود را به ازای تعهدات به مشتریان تحویل دهند.

زاوه گفت: شبکه بانکی در همه جای جهان حامی صنایع مهم است و معمولاً بانک‌ها تأمین کننده سرمایه‌های در گردش صنایع مادر هستند، اما متأسفانه شبکه بانکی ایران در تعریف مفاهیم مربوط به صنایع کشور، رویکرد درستی ندارد.

وی ادامه داد: سیستم بانکی به جای استفاده از مشوق‌ها و راهکارهای قانونی برای بهبود تولید، نگاه اشتباهی در اعطای تسهیلات به تولید کشور دارد؛ این نگرش موجب خسارت و صدمه اقتصادی زیادی شده است و باید هرچه زودتر نسبت به بهبود آن توسط نهادهای بالادستی اقدام شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ایجاد تعهدات برای خودروسازان جهانی در سال گذشته را امری طبیعی دانست و گفت: با وجود پاندمی کرونا در جهان طی سال گذشته بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز دچار ایجاد معوقات در تحویل خودرو شدند که البته جنس این معوقات از جنس موانع تولید بوده است و به همین میزان می‌توان خودروسازان داخلی را در این امر سهیم دانست.

وی افزود: چالش‌های پولی و مالی کشور موجب شده است که تولیدکنندگان خودرو به صورت فشاری به تولید ادامه دهند، لذا در صورت عدم بهبود این امر، سیستم تولید خودرو هیچگاه به صورت ریشه‌ای بهبود نخواهد یافت.

زاوه در خصوص بهبود عملکرد گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن معوقات خود در قبال تحویل خودرو به مشتریان، اظهار داشت: این موضوع بیانگر آن است که گروه خودروسازی سایپا به رغم مشکلات متعدد، با برنامه ریزی مالی و تولید به ثبات رسیده است.

وی بهبود شرایط تحویل خودرو و صفر شدن معوقات در گروه خودروسازی سایپا را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: با ادامه این روند و تغییرات مهم در مسائل پولی و مالی کشور شاهد افزایش تولید خودرو خواهیم بود.

منبع : مهر