بهبود هوای کلانشهرها از سیاست‌های برنامه هفتم توسعه است

بهبود هوای کلانشهرها از سیاست‌های برنامه هفتم توسعه است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا انجم شعاع ظهر پنجشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیران کل استان اصفهان با بیان اینکه محیط‌زیست ۲ رخداد ارزشمند پیش رو دارد، اظهار داشت: یکی از این رویدادها تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است که در این راستا ستاد برنامه و بودجه در سازمان فعال شده و در نظام برنامه ریزی تلاش می‌کنیم حتماً جایگاه محیط زیست را در لایحه سال ۱۴۰۲ ارتقا دهیم‌.

وی ادامه داد: امروز سازمان محیط زیست برغم وظایف سنگین و حاکمیتی برای حفاظت به لحاظ منابع و تجهیزات حداقل امکانات را دارد که باید در نظام بودجه بندی محیط بانان ما حمایت شوند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه را از دیگر رخدادهای مهم پیش رو دانست و افزود: بی تردید حضور محیط زیست در این برنامه به عنوان یکی از اولویت‌ها اهمیت ویژه دارد و خوشبختانه در این برنامه با حمایت دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام محیط زیست به عنوان یک مورد مستقل آمده و این ارزشمند است که مبنای برنامه ریزی محیط زیست خواهد بود.‌

انجم شعاع افزود: در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بهبود شاخص‌های عملکردی محیط زیست و ارتقای هوای کلانشهرها مور تاکید است.

وی با اشاره به الودگی هوای اصفهان و استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی که در این استان، گفت: توسعه واحدهای صنعتی در اصفهان در ۱۰ درصد این استان اتفاق افتاده که کم نظیر است و کار مدیریتی مدیران را پیچیده کرده است اما در سیاست‌های برنامه هفتم ارتقا کیفیت هوا کلانشهرها دیده شده و تکالیف بسیار مهمی تعیین شده که استان اصفهان هم بهره مند خواهند شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم و امور فرهنگی را از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه توسعه هفتم عنوان کرد و گفت: استان اصفهان دارای ویژگی‌های خاص است و در کنار استقرار صنایع، وجود بیش از یک و نیم میلیون هکتار مناطق چهارگانه وظیفه حفاظتی اداره محیط زیست استان را سنگین می‌کند.

انجم شعاع وجود تالاب بین المللی گاوخونی در استان اصفهان را بسیار ارزشمند خواند و گفت: مسئله آب در استان اصفهان در اولویت اول است و خشکی رودخانه زاینده‌رود و فرونشست زمین در استان اصفهان نقش همکاران ما در اداره کل محیط زیست سنگین‌تر می‌کند.

وی در ادامه به دستاوردهای یک ساله سازمان حفاظت محیط زیست زیست در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در یک سال نخست دولت مردمی و جهادی کارهای بسیار بزرگی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه دیپلماسی، سلامت، رفع موانع تولید و توسعه کسب و کار انجام شد و طی ۳۱ سفر استانی مشکلات مردم شنیده و صدها مصوبه برای رفع مشکلات عمرانی و موانع تولید مصوب شد که سازمان محیط زیست نیز از این مصوبات بی نصیب نبود.

۱۱۲ طرح بزرگ در حوزه محیط زیست انسانی مصوب شد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در سفرهای استانی ۱۹ مصوبه برای طرح‌های محیط زیست مصوب شد، افزود: در زمینه توسعه ایستگاه‌های پایش آلایندگی، مناطق طبیعی و پارک‌های ملی و پاسگاه‌های محیط بانی مصوبات خوبی داشتیم‌.

انجم شعاع با بیان اینکه سازمان محیط زیست نیز در یک سال گذشته گام‌های بلندی داشته است، افزود: در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه انسانی در این مدت بیش از ۱۱۲ طرح بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفت و برای اینکه سریع‌تر اجرا شود بیش از ۹۰ درصد آنها مصوب شد که با ملاحظات زیست محیطی اجرا شود.

شناسایی ۵ گونه جدید جانوری در کشور

وی با بیان اینکه بیش از پنج گونه جدید جانوری عمدتاً خزنده در این یکسال شناسایی و به مجامع بین الملی معرفی شد، اظهار داشت: ۲۰ پراکنش جدید در مناطق چهارگانه نیز شناسایی شده که از رخدادهای ارزشمند در حوزه محیط طبیعی است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به نشست منطقه‌ای سازمان با ۱۱ کشور همسایه برای همکاری زیست محیطی در یک ماه اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: این امر مورد تاکید رئیس جمهوری بود تاکید ایشان در حوزه دیپلماسی بر روابط منطقه‌ای است که محیط زیست در حوزه بین الملل جزو سازمان‌های فعال و با مراوادت بین الملی است.

انجم شعاع افزود: نشست منطقه‌ای محیط زیست با ۱۱ کشور همسایه آثار مثبتی بر تعاملات منطقه‌ای و ادامه همکاری‌ها با کشورهای همسایه داشت.

وی همچنین به تشکیل صندوق حمایت از حفظ زیست اشاره کرد و گفت: این کار ارزشمند در سال جاری انجام شد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست، سازمانی فرهنگی و آموزشی است، خاطرنشان کرد: ۶۵۰ هزار ساعت آموزش مردمی در سال گذشته از جمله فعالیت‌های دولت بوده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حوزه حفاظت از تنوع زیستی تکمیل پاسگاه‌ها و خرید امکانات محیط بانان را دنبال می‌کنیم، گفت: محیط بانان ما با حداقل امکانات به خدمات خود می‌پردازند و در یک عرصه وسیع بیش از ۱۰ برابر استاندارهای جهانی انجام وظیفه می‌کنند در حالی که براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت محیط بان از یک منطقه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار است اما محیط بانان ما عرصه‌های ۱۰ تا ۱۳ هکتاری را مراقبت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ظهر پنجشنبه در سالن محیط بان این اداره کل با حضور مدیران استانی و کارمندان اداره کل محیط زیست برگزار و احمدرضا لاهیجان زاده به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست استان منصوب شد.

وی پیش از این مشاور رئیس سازمان و مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست بود. لاهیجان زاده از سال ۱۳۹۷ به مدت سه سال معاون دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست شد. مدیرکلی حفاظت محیط زیست خوزستان از دیگر سوابق کاری اوست.

لاهیجان زاده از سال ۱۳۸۵ تا خرداد ۱۳۹۱ نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بود.

منبع : مهر