به ملی‌پوشان بسکتبال ایمان دارم/ با باخت دنیا به آخر نمی‌رسد

به ملی‌پوشان بسکتبال ایمان دارم/ با باخت دنیا به آخر نمی‌رسد

سعید ارمغانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین شرایط تیم ملی بسکتبال پیش از حضور در اردوی آماده سازی صربستان و بعد از آن برگزاری دو دیدار در پنجره سوم انتخابی جام جهانی مقابل قزاقستان و سوریه توضیح داد.

وی با اشاره به دو دیدار دوستانه ملی پوشان بسکتبال مقابل تیم ایران نوین که هفته گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: برگزاری دیدار تدارکاتی برایمان اهمیت داشت به همین دلیل بعد از اینکه از مذاکره با تیم‌هایی مانند عراق و لبنان برای سفر به گرگان و دیدار تدارکاتی با آنها به نتیجه نرسیدیم، تصمیم گرفتیم در تهران این دو دیدار مقابل ایران نوین را برگزار کنیم تا حداقل در رابطه با تأثیر تمرینات و شرایط کلی اردونشینان در حین بازی به یک جمع بندی برسیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه پیش از دیدار با ایران نوین، اردونشینان اولین دیدار تدارکاتی خود را به صورت درون تیمی برگزار کردند، ادامه داد: برگزاری همین دیدارها برایمان بسیار مفید بود طوری که در دیدار دوم مقابل ایران نوین تفاوت عملکرد بازیکنان نسبت به دیدار اول و پیشرفتی که در جریان بازی به دست آورده بودند، کاملاً محسوس بود، البته که برنامه‌های تاکتیکی در تیم ایران نوین همراستا با تیم ملی پیگیری می‌شود و در واقع اختلاف زیادی میان دو تیم وجود ندارد، با این حال دیدار تدارکاتی مقابل این تیم در شرایطی که ما نتوانستیم حریف تدارکاتی در داخل کشور داشته باشیم، برایمان بسیار تأثیرگذار بود. ضمن اینکه در این دو بازی به راحتی شرایط برای جابه جایی بازیکنان هم وجود داشت، حتی ۵ نفر از اردونشینان تیم ملی در اختیار تیم ایران نوین داده شدند.

«با توجه به انجام این دو دیدار در کنار تمریناتی که تاکنون ملی پوشان پیگیری کرده اند، تیم ملی چقدر برای دیدار در پنجره سوم انتخابی جام جهانی آماده است»؟، ارمغانی در پاسخ به این پرسش به اردوی صربستان اشاره کرد و گفت: اینکه در این اردوی برون مرزی تا چه حد بتوانیم از شرایط استفاده کنیم و تمریناتمان را ادامه دهیم هم در شرایط تیم ملی کاملاً تعیین کننده است. در مجموع وضعیت فعلی ملی پوشان بد نیست و آماده حضور در مسابقات رسمی هستند اما قطعاً اردوی صربستان و دو دیداری که در این کشور خواهیم داشت هم در بهبود شرایط کمک حال خواهد بود.

وی با بیان اینکه تیم FMP حریف تیم ملی بسکتبال در صربستان خواهد بود، گفت: البته قصد داشتیم با تیم ملی صربستان دیدار داشته باشیم و رایزنی‌های زیادی هم در این زمینه انجام شد اما به خاطر اقدام دیرهنگام و تکمیل برنامه‌های تیم ملی صربستان، امکان آن برایمان مهیا نشد.

این مربی تصریح کرد: تیم FMP این روزها درگیر فینال سوپر لیگ صربستان است با این حال و با عنایت سرمربی این تیم به عنوان حریف تدارکاتی ایران انتخاب شد. زمانی که ایران به صربستان سفر کند احتمالاً فینال سوپرلیگ این کشور تمام شده است. معمولاً در پایان فصل و مسابقات باشگاهی سرمربی هر تیم بازیکنانش را رها می‌کند تا استراحت داشته باشند اما به دنبال رایزنی‌ها و مکاتباتی که از ایران انجام شد، سرمربی این تیم موافقت کرد تا پس از پایان کار در فینال سوپرلیگ صربستان به عنوان حریف تدارکاتی مقابل ما قرار بگیرد. فکر می‌کنم بتوانیم دیدارهای خوبی در بلگراد داشته باشیم چراکه حریف تدارکاتی ما تیم خوبی در این کشور به حساب می‌آید.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با یادآوری اینکه این تیم اول تیرماه عازم صربستان می‌شود و پس از یک هفته اقامت به قزاقستان سفر می‌کند تا با تیم ملی این کشور در آلماتی دیدار داشته باشد به این پرسش مبنی بر اینکه «ایران در پنجره دوم انتخابی جام جهانی برابر قزاقستان متحمل شکست شد به همین دلیل دیدار پیش رو به نوعی برای سرنوشت ایران تعیین کننده است. چقدر امیدوار به کسب نتیجه هستید؟»، پاسخ داد.

وی گفت: اینکه بگوییم تعیین سرنوشت کمی سنگین است اما به هر حال دیدار با این قزاقستان و نتیجه‌ای که از آن به دست می‌آوریم اهمیت زیادی دارد. قطعاً هم به دنبال پیروزی هستیم و اینکه بتوانیم قزاقستان را با اختلاف ۵ امتیاز ببریم، به خصوص که در تهران با ۴ اختلاف امتیاز نتیجه واگذار شده بود اما غافل نیستیم از شرایط قزاقستان و اینکه یک بازیکن یورولیگ در ترکیب دارد و در مجموع از بسکتبال خوب و قابل احترامی برخوردار است.

وی در این رابطه ادامه داد: ما برای برد به قزاقستان می‌رویم اما می‌دانیم که کار سختی هم داریم، اگر چه به تیم خود، بازیکنانمان و توانایی‌هایی که دارند اعتقاد و ایمان دارم. بیشتر از همه مسئله‌ای که برایمان مهم است این است که بعد از پنجره سوم انتخابی جام جهانی با اطمینان بگوییم تمام تلاشمان را داشتیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. مبنای ما برای دیدار با قزاقستان قطعاً کسب نتیجه است اما اگر به هر دلیلی این مهم به دست نیاید و نتوانیم مقابل این تیم پیروز شویم هم دنیا به آخر نرسیده است.

ارمغانی تأکید کرد: قطعاً نتایج و برد و باخت هایی که در هر دیدار به دست می‌آید در تعیین تکلیف و سرنوشت نهایی تیم‌ها برای صعود به جام جهانی تعیین کننده خواهد شد اما اگر هم نتیجه‌ای واگذار شود شانسمان را در این مسیر به طور کامل از دست نخواهیم داد، کارمان قطعاً سخت‌تر می‌شود اما همچنان با امید ادامه خواهیم داد. به این مسئله هم توجه داشته باشید که من به عنوان سرمربی از حالا به دنبال توجیه شکست نیستم، ما فقط برای پیروزی می‌رویم و اینکه بتوانیم در هر دیدار یک گام به جام جهانی نزدیک تر شویم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با اشاره به ترکیب ۱۴ نفره ای که در سفر به صربستان، قزاقستان و سوریه در اختیار خواهد داشت گفت: با در نظر گرفتن احتمالاتی مانند آسیب دیدگی یا هر مسئله دیگر ۱۴ بازیکن را در اختیار خواهیم داشت اما برای هر بازی همان ترکیب ۱۲ نفره را معرفی می‌کنیم. نوید خواجه زاده، سالار منجی، سینا واحدی و مسعود سلیمانی بازیکنانی هستند که از اردو کنار رفته اند. از این میان سینا و سالار منجی احتمالاً به ترکیب تیم امید ملحق خواهند شد، به خصوص که این تیم اردویی در ارمنستان در پیش دارد.

منبع : مهر