بورل: اروپا قصد نابودی روسیه را ندارد

بورل: اروپا قصد نابودی روسیه را ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه نیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برغم رویکرد خصمانه غرب در قبال روسیه، می گوید اتحادیه اروپا به دنبال نابودی روسیه نیست.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه در اظهاراتی عنوان کرد که اتحادیه اروپا خواهان نابودی روسیه نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای با روزنامه اسپانیایی پریودیکو گفت که اتحادیه اروپا از اوکراین حمایت نمی کند تا از این طریق تغییرات سیاسی در روسیه ایجاد کند و نابودی روسیه مورد نظراتحادیه اروپا نیست.

بورل در ادامه مدعی شد که رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به وضعیت اوکراین بسیار تدریجی شکل گرفته است. و در عین حال اتحادیه اروپا مهمات کافی برای حمایت از اوکراین در اختیار دارد.

این مقام ارشد اروپا همچنین گفت که اتحادیه اروپا و ناتو باید سرعت بخشی به تامین مهمات برای اوکراین را در پیش گرفته و سپس به فکر ایجاد یک سیستم جدید امنیتی بین‌المللی باشند.

بورل همچنین تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای تعلیق مشارکت این کشور در پیمان «استارت نو» را گواه این موضوع دانست که اقدامات روسیه در حال از بین بردن سیستم امنیتی ایجاد شده پس از جنگ جهانی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروچا همچنین اعلام کرد که در نشست ۷ و ۸ مارس به وزرای دفاع اتحادیه اروپا پیشنهادهایی در خصوص تسریع ارسال تسلیحات به اوکراین ارائه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

از آن زمان تاکنون کشورهای اروپایی به این بهانه رویکرد ضد روسی خود را تشدید کرده اند. در حالیکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند» اما آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد.