تبدیل منطقه ۱۹ به منطقه پایلوت دوستدار محیط زیست

تبدیل منطقه ۱۹ به منطقه پایلوت دوستدار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، گرامیداشت روز هوای پاک با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و شهردار منطقه ۱۹ برگزار شد.

در این همایش سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن تشکر از فعالیت‌های زیست محیطی مدیریت شهری این منطقه، مسئله خلازیر را موضوع جدی زیست محیطی اعلام و بر حل آن با مشارکت همه نهادهای مربوطه تأکید کرد.

وی افزود: عدم توسعه درست کلانشهرها و برنامه لجام‌گسیخته توسعه صنایع در شهرها، افزایش خودروها اعم از تردد کامیون‌ها و حجم زیادی از خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها و ناوگان حمل و نقل فرسوده از جمله عوامل آلودگی هوای شهر تهران هستند.

محمودی تأکید کرد: با تعمیر ناوگان فرسوده شهر تهران و تأمین گازوئیل مناسب‌تر به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین اجرای برنامه‌های بلند مدت از طریق تعامل بین بخشی و مشارکت مردم به عنوان اصلی مهم در این موضوع می‌توان شاهد حل بخش عمده‌ای از مشکل آلودگی هوا به ویژه در بخش جنوبی شهر تهران باشیم.

وی اظهار داشت: منطقه ۱۹ منطقه‌ای مهم در بحث اجرای برنامه‌های محیط زیست است که با نگاه ویژه و حل مسائل زیست محیطی آن می‌تواند به عنوان منطقه‌ای پایلوت و دوستدار محیط زیست در بین مناطق تبدیل شود.

در ادامه همایش مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ ضمن تشکر از نگاه و توجه ویژه مدیر کل محیط زیست استان تهران به اجرای برنامه‌های زیست محیطی در این منطقه و همه فعالان این عرصه، ترافیک و آلودگی هوا را دو موضوع متأثر از هم عنوان کرد و ادامه داد: حل مشکل آلودگی هوا موضوعی کشوری است و عزم جدی همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری را می‌طلبد.

وی در تشریح بخشی از اقدامات زیست محیطی منطقه برای کاهش آلودگی محیط زیست بیان کرد: طی دو ماه گذشته شاهد اتفاقات خوبی همچون اجرای طرح بازیافت لاستیک و افتتاح کارواش نانو بخار در این منطقه بوده‌ایم. همچنین بحث توانمندسازی شهروندان در خصوص پسماند و تفکیک از مبدأ، استفاده از انرژی‌های نو و تبدیل بخش اعظمی از تأسیسات شهرداری به پنل‌های خورشیدی، پیگیری جدی بحث معاینه فنی خودروها و … از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده در این حوزه محسوب می‌شوند.

هدایت در ادامه به ساماندهی خلازیر و ناحیه ۳ به عنوان دغدغه‌های جدی در محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این راستا ضمن کاهش آتش افروزی ها در این محدوده، برای حذف کامل آن تلاش خواهیم کرد. علاوه بر این در آینده نزدیک با تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه مرکزی میوه و تره بار مشکل فاضلاب این محدوده نیز مرتفع خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌های زیست محیطی و پروژه‌های دوستدار محیط زیست و نیز مشارکت جدی مردم فهیم و دلسوز این منطقه شاهد بهتر شدن هوای تهران و کاهش آلودگی هوا باشیم.

در پایان این همایش شهردار منطقه ضمن قدردانی از خدمات مدیرکل محیط زیست استان تهران و اهدای لوح، از فعالان محیط زیست تقدیر کرد.

منبع : مهر