تسهیلات یارانه ای به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده اختصاص می یابد

تسهیلات یارانه ای به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده اختصاص می یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، حسن احمدی نوری در جریان بازدید از پروژه‌های بازآفرینی بر اهمیت مشارکت اجتماعی مردم در تحقق اهداف بازآفرینی اشاره کرد و گفت: اراده دولت ساماندهی بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی است و این اراده زمانی محقق می‌شود که با مشارکت اجتماعی مردم پیوند داده شود.

وی افزود: برای نمونه محور ۲۴ متری واقع در محله چاهستانی‌ها به طول ۱۰۰۰ متر با مشارکت ساکنان آن بهسازی و بازگشایی شد و اگر مشارکت مردم نبود، این هدف شاید تا سال‌ها محقق نمی‌شد. مردم این محله حاضر شدند، بخشی از مساحت خانه‌های خود را برای تعریض این معبر به دولت واگذار کنند.

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه به مشابه این اتفاق در محله مرادآباد غربی چابهار اشاره کرد و گفت: ساکنان این محله نیز بخشی از مساحت خانه‌های خود را به دولت واگذار کردند تا ضمن تعریض، معبری با عرض ۱۶ متر و طول ۸۰۰ متر بهسازی و سپس بازگشایی شود. با بازگشایی این محور، مجموعه اقدامات دولت در این بخش به بازگشایی ۱۲ هزار متر طول معبر شده است که جز با مشارکت و همکاری مردم محقق نمی‌شد.

به گفته احمدی نوری، محلات هدف بازآفرینی اغلب دارای معابر تنگ و باریکی هستند که در صورت وقوع حادثه، امکان ارائه خدمات امدادی به آن‌ها وجود ندارد. اهمیت مشارکت مردم این محلات هم به تحقق اراده دولت برای خدمت‌رسانی به ساکنان محروم این بافت‌ها کمک می‌کند و هم به افزایش رفاه آن‌ها منجر می‌شود.

وی با اشاره به محور ۲۴ متری بازگشایی‌شده در محله چاهستانی‌ها گفت: در مسیر بازگشایی این محور بیش از ۱۲ هزار مترمربع ملک و حدوداً ۱۲۵ پلاک قرار داشت که معادل آن به‌صورت جایگزین تعیین و به ساکنان واگذار شد.

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سایر اقدامات انجام‌شده در این محله گفت: کمک به اصلاح و توسعه شبکه آب و فاضلاب به طول ۱۰۰۰ متر، کمک به اصلاح و توسعه شبکه برق به طول ۲۵۰۰ متر، احداث مرکز جامع سلامت با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ مترمربع، کمک به بهسازی و ایمن‌سازی معابر از دیگر اقداماتی است که به افزایش سطح رفاه عمومی ساکنان محله منجر می‌شود.

احمدی نوری با بیان این‌که دولت با اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، فرصت خوبی جهت نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده، اظهار کرد: در واقع یکی از سیاست‌های بسیار مهم شرکت، نوسازی و تأمین مسکن در بافت‌های فرسوده شهری است، کار نوسازی در این محدوده‌ها از طریق تعریف بسته‌های تشویقی، اعطای تسهیلات یارانه‌ای و نیز امکاناتی که با هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی شهرداری‌ها در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار می‌گیرد، در حال انجام است. شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که هم خود مالکان و هم بخش خصوصی در صورت تمایل می‌توانند کار نوسازی را انجام دهند.

وی یادآور شد: این اقدامات در نهایت منجر به احیای سکونتگاه‌های غیررسمی شده و زمینه ساخت‌وساز و نوسازی واحدهای مسکونی را فراهم می‌کند.

سرپرست شرکت بازآفرین شهری ایران در ادامه بازدیدهای خود از پروژه زمین ورزشی قائم، کوی نصر (تپه الله‌اکبر) نیز بازدید کرد.

گفتنی است، محله چاهستانی‌ها در شهر بندرعباس واقع شده که ۱۰۶ هکتار وسعت دارد و نزدیک به ۱۶ هزار نفر در این محله زندگی می‌کنند. محله چاهستانی‌ها در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از محلات هدف بافت‌های ناکارآمد در شهر بندرعباس در قالب برنامه اقدام مشترک مصوب شد و برنامه اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز پروژه‌های بهسازی، توانمندسازی، روبنایی و زیربنایی و … تعریف شده است.

منبع : مهر