تصفیه‌خانه‌های شهر ارومیه و تبریز بازنگری می‌شوند

تصفیه‌خانه‌های شهر ارومیه و تبریز بازنگری می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، امروز (سه‌شنبه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه اولین رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران» در جمع خبرنگاران گفت: سعی می‌کنیم منشأ اصلی آلودگی هوا یعنی بحث گرد و غبار در کشور را حل کنیم. در بحث دریاچه ارومیه درحال پیگیری هستیم تا در یکی دو هفته آینده، تصفیه‌خانه‌های شهر ارومیه و تبریز طبق طرحی که وجود دارد بازنگری شود که ان شاالله بخشی از معضلات محیط زیستی دریاچه ارومیه حل شود.

وی افزود: آن چیزی هم که درحال ترمیم است، متأسفانه با یک اشکال‌های فنی مواجه است که دچار ترک‌هایی شده و باعث هدر رفت آب می‌شود و از لحاظ پایداری وضعیت مناسبی ندارد. امیدواریم که در این شرایط جوی بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در خصوص زاینده‌رود، دیروز که با نمایندگان مجلس در استان اصفهان جلسه داشتیم، قرار شد تا علاوه بر مطالبه حق آب تالاب گاوخونی، مطالبه حق آب زاینده‌رود نیز از طریق وزارت نیرو انجام شود. پس بعد از بحث آب شرب، اولویت اصلی ما حق‌آبه محیط زیستی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است که با وزارت علوم نیز صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم دریاچه را باز کنیم.

سلاجقه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش حفر عمیق چاه‌ها برای رفع مشکل سیستان با مجوز سازمان محیط زیست در حال انجام است یا خیر، اظهار کرد: این اتفاق صرفاً در مرحله آزمایشی است و باید از لحاظ کیفیت، کمیت، درجه حرارت و اینکه آیا در بحث کشاورزی قابل استفاده است یا خیر بررسی شود.

وی درباره درخواست حق آبه تالاب‌های داخلی از وزارت نیرو برای مهار کانون‌های ریزگرد، ابراز کرد: ما یک جدول بسیار عالی در زمینه رودخانه‌ها و تالاب‌ها به وزارت نیرو ارائه کردیم که در سه سطح کم‌آبی، میان‌آبی و پرآبی وجود دارد. خوشبختانه همکاری خوب وزارت نیرو در دریاچه ارومیه را دیدیم و مطالبه خود را در این زمینه ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با نقش سازمان متبوعش در ماجرای برخورد قوه‌قضایی با ویلاسازی‌های اخیر در حاشیه رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: حریم رودخانه‌ها یک حریم اکولوژیک و یک حریم کمی دارد. ما حتماً زمانی که مباحث این چنین مطرح می‌شود، از طریق شهرداری‌ها، دهداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی این کار را پیگیری می‌کنیم. شما دیدید که برای اولین بار در این دولت، آزادسازی سواحل را داشتیم.

سلاجقه ضمن اشاره به بحث شیرابه‌های استان‌های شمالی مانند سراوان، افزود: در بحث سراوان خوشبختانه یک مجموعه تصفیه‌خانه خوبی راه‌اندازی شده و در آخرین جلسه مربوط به پسماندهای کشور، مشخص کردیم که تا شهریور ماه این مجموعه کاملاً راه اندازی شود و بحث شیرابه‌ها به طور کلی تعیین تکلیف می‌شوند. یعنی سراوان به طور کلی پوشیده خواهد شد و اجازه ورود هیچ‌گونه زباله داده نمی‌شود.

وی پیرامون ریزگردهای خارجی، گفت: رایزنی‌هایی را با کشورهای خارجی انجام داده‌ایم، که نتیجه خوبی داشته و در بیانیه تهران که با حضور ۱۱ کشور انجام شد، براساس آنچه که ریاست‌جمهوری درخواست کرد تا یک سازمان منطقه‌ای محیط‌زیستی راه‌اندازی شود. بحث دیگر دبیرخانه و صندوق منطقه‌ای است که هر سه، شکل خواهد گرفت. درحال تبادل کارشناسی با عراق و سوریه هستیم. طرفین هم از نشست اظهار امیدواری کردند.

منبع : مهر