تصویب آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی

تصویب آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اساس نامه کمیته ملی المپیک ترکیب مجمع این کمیته شامل ۶۴ نفر است که ۵ نفر از آنها از میان کارشناسان خبره انتخاب می شوند.

دو نفر از این کارشناسان باید از میان بانوان باشند و یک نفر هم با توجه به اهمیت بازی های المپیک جوانان از میان کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی انتخاب خواهد شد.

در همین راستا امروز در نشست امروز هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، بررسی و تصویب آیین نامه چگونگی انتخاب این خبرگان ورزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرایط زیر مورد تصویب قرار گرفت:

* شرایط مورد نظر برای دو کارشناس خبره بانوان

– حداقل تحصیلات کارشناسی باشد
– سابقه عضویت حداقل یک دوره در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک یا نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزشی یا مدیریت عالی ورزشی داشته باشد
– حضور حداقل یک دوره در ادوار بازی‌های آسیایی، المپیک تابستانی یا زمستانی به عنوان مدیر یا عضو کادر سرپرستی

*شرایط انتخاب کارشناس ورزش دانش آموزی

– حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه تربیت بدنی، تعلیم و تربیت یا مدیریت ورزشی باشد
– سابقه مدیریت در ورزش دانش آموزی در سطح مدیرکل یا معاون وزیر یا رئیس فدراسیون را داشته باشد

* شرایط انتخاب دو خبره دیگر ورزشی

– حداقل تحصیلات کارشناسی باشد
– سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا ریاست فدراسیون‌های المپیکی را داشته باشد و مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند
– آشنایی با ساختارهای بین المللی ورزش از جمله IOC، OCA و انوک
– شناخت کافی با ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمان

به گزارش خبرنگار مهر، این برای نخستین بار است که کمیته ملی المپیک برای انتخاب کارشناسان خبره اقدام به تدوین آیین نامه می کند.

آیین نامه پیشنهادی هم در حالی به تصویب اولیه رسیده که پیش از این برخی افراد به واسطه انتخاب به عنوان کارشناس خبره وارد مجمع کمیته ملی المپیک می شدند. شخص سیدرضا صالحی امیری و حتی طاهره طاهرین هم به این واسطه برای مجمع انتخاباتی سال ۹۶ کمیته ملی المپیک به عنوان کارشناس خبره انتخاب شدند و رای اعضای مجمع را برای ریاست و نایب رئیسی کسب کردند.

بر اساس آیین نامه موردنظر اما افراد سیاسی قادر به ورود به مجمع کمیته ملی المپیک نیستند.

موضوع دیگر اینکه آیین نامه پیشنهادی به برخی مدیران که ریاست فدراسیونی را بر عهده ندارند این اجازه را می دهد که به عنوان کارشناس خبره در ترکیب مجمع قرار بگیرند. (بند دوم از شرایط انتخاب دو خبره ورزشی) بدین ترتیب افرادی مانند مجید شایسته، مجید کیهانی، سید عبدی افتخاری که در حال حاضر عضو هیات اجرایی هستند اما متصدی هیچ فدراسیونی نیستند می توانند در صورت انتخاب به عنوان کارشناس خبره وارد مجمع شده و حتی کاندیدا شوند.

منبع : مهر