تعداد مدال طلای ایران در بازیهای آسیایی هانگژو به «۲۰» نمی‌رسد!

تعداد مدال طلای ایران در بازیهای آسیایی هانگژو به «۲۰» نمی‌رسد!

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی شهریور سال جاری به میزبانی شهر هانگژو چین برگزار خواهد شد و کاروان ورزش ایران نیز در این دوره حضور خواهد داشت. با این حال پیش بینی مسئولان ورزش چند ماه مانده به این مسابقات نشان می دهد ورزش ایران توان تکرار عنوان ششمی دوره قبل را هم ندارد. دبیرکل کمیته ملی تاکید کرد که با نظر کارشناسان و تحلیل هایی که صورت گرفته، تعداد مدال های ورزش ایران در بازیهای آسیایی زیر ۲۰ مدال طلا خواهد بود.

مناف هاشمی که سرپرست کاروان ورزش ایران در این دوره از بازیهاست، به تشریح آخرین وضعیت تصمیمات و برنامه های در نظر گرفته شده برای تیم ها و فدراسیون های اعزامی به این دوره از مسابقات پرداخت.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در این مورد گفت: بررسی های ما نشان می دهد که ورزش ایران سال سختی را در این دوره از بازیها دارد. در شرایطی فعلی نگاه ما باید به جایگاه ششمی و هفتمی باشد اما تلاشمان این است که بتوانیم جایگاه پنجم را به خودمان اختصاص دهیم.

وی با بیان این که در بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ با ۲۰ مدال چهارم شدیم، در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون با ۲۱ مدال پنجم شدیم و در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۲۰ مدال طلا ششم شدیم، ادامه داد: بررسی این وضعیت نشان می دهد که کار ما سخت است و رقیبان هم بیکار ننشسته اند و در این مدت کار کرده اند تا جایگاه خودشان را ارتقا بدهند.

سرپرست کاروان ورزش ایران ادامه داد: کشورهایی مثل ازبکستان، تایلند، مالزی، هند، قزاقستان و حتی چین تایپه رقیبان ورزش ایران هستند که باید تلاش کنیم اول جایگاه ششمی را حفظ کنیم و بعد به سمت جایگاه پنجم برویم. همه عوامل ورزش ایران و حتی دولت طوری برنامه ریزی کرده اند که به سمت جایگاه پنجمی برویم اما کار بسیار سخت است.

مناف هاشمی با تاکید بر این که جلسات کارشناسی و بررسی عملکرد تیم های مختلف ادامه دارد خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه ستاد بازیهای آسیایی که با حضور رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش برگزار شد، فدراسیون ها گزارش های خودشان را ارائه کردند اما این گزارش های با تحلیل هایی که کارشناسان ما انجام داده اند مغایرت دارد.

وی در توضیح بیشتر این مغایرت گفت: واقعیت این است که برخی روسای فدراسیون ها قول و قرارهایی داده اند که ما نمی توانیم صددرصد به آنها اعتماد داشته باشیم. به همین خاطر باید در لیست نهایی اصلاحاتی را انجام دهیم. ما می خواهیم کاروان ورزش ایران را کیفی اعزام کنیم. با این شرایط باید در بررسی نهایی برخی رشته ها را حذف کنیم یا این که تعدادشان را کاهش دهیم.

مناف هاشمی با بیان این که رشته های ورزش در سه دسته تقسیم بندی شده اند ادامه داد: دسته اول شامل رشته هایی است که مدال آوری آنها قطعی است. دسته دوم شانس کسب مدال دارند اما این که چند مدال و چه رنگی بیاروند مشخص نیست. در مورد برخی از این رشته ها باید مجددا بررسی هایی صورت بگیرد. دسته سوم هم رشته هایی هستند که شانس مدال ندارند اما روند خوبی داشته اند و به ویژه در ورزش بانوان می توانند بین عناوین چهارم تا ششم باشند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد فوتبال و این که به مدال آوری این رشته امیدوار هستید گفت: ما در فوتبال ظرفیت خوبی داریم. این که در ۲۰ سال گذشته مشکلاتی داشتیم به خاطر این بود که اراده لازم برای موفقیت در فدراسیون فوتبال وجود نداشت. در جلسه ای که با آقای تاج داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که فدراسیون فوتبال علاقمند است این تیم موفق باشد. سرپرست را انتخاب کرده ایم و سرمربی را هم آقای تاج قول دادند تا پایان هفته انتخاب کنند. به همین خاطر به موفقیت تیم امید امیدوار هستیم.

مناف هاشمی در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی فرصت دارید لیست نهایی تیم ها را اعلام کنید گفت: برخی رشته ها را تا پایان اردیبهشت فرصت داریم و برخی رشته ها را هم تا خرداد می توانیم تغییر دهیم و اسامی نهایی را بدهیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر در حال برگزاری نشست ها و مباحث فنی با فدراسیون ها هستیم تا بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم. اگر مطمئن شویم که یک رشته می تواند مدال بگیرد حتما اعزام می کنیم. در بخش بانوان هم سیاست ما همین است که بتوانیم ورزشکارانی که چهارم تا ششم می شوند را اعزم کنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان این که در مورد گروه سوم اختلاف نظر به وجود آمده است گفت: در مورد این رشته ها که کسب مدال نمی کنند بین ستاد و روسای فدراسیون ها اختلاف نظرهایی وجود دارد. روسای فدراسیون ها ادعا دارند که در برخی رشته ها مدال می گیریم اما بررسی ما نشان می دهد مدال نمی گیریم. به همین خاطر دوباره ادعاهای اینها را گوش می دهیم و رکوردهای ورزشکاران را بررسی می کنیم تا به نتیجه و جمع بندی نهایی برسیم.

سرپرست کاروان ورزش ایران در مورد پیش بینی از تعداد مدال های طلای ایران در این دوره از بازیهای آسیایی گفت: آنالیزهای ما نشان می دهد که با شرایط فعلی تعداد مدال های طلای ورزش ایران در این بازیها زیر ۲۰ مدال هست و به این رقم نمی رسد. به همین خاطر فدراسیون ها تلاش خود را آغاز کرده اند که کار را بهتر پیش ببرند. منابع مالی لازم هم برای این موضوع تامین شده است و نه ما و نه وزارت ورزش مشکل مالی نداریم. اگر به قطعیت برسیم که رشته ای مدال آور است حتما کمک خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که روسای فدراسیون ها هم باید برای تامین منابع مالی اقدام کنند گفت: قطعا کمک دولت برای فدراسیون ها کافی نیست و کسی که مسئولیت فدراسیون را قبول می کند باید بتواند از راه های مختلف درآمدزایی کند. فدراسیون ها باید تلاش کنند بخشی از هزینه هایشان را خودشان تامین کنند.

مناف هاشمی در پایان گفت: همانطور که گفتم نگاه ما به بازیهای آسیایی رسیدن به جایگاه پنجمی است اما حضور در ۴۰ رشته برای کسب ۴۸۲ مدال این بازیها و رقابت با ۴۵ کشور که حدود ۱۰ هزار ورزشکار در این دوره از بازیها دارند، کار سنگین و سختی خواهد بود. با این حال تلاش می کنیم آبروی ورزش ایران را حفظ کنیم و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم.