تعداد کم روزهای بارانی موجب آغاز زودهنگام فصل بهار می شود

تعداد کم روزهای بارانی موجب آغاز زودهنگام فصل بهار می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، در یک مطالعه جدید، محققان سبز شدن زودهنگام را به دو عامل کلیدی نسبت می‌دهند: دمای گرم‌تر و روزهای بارانی کمتر.

«جیان وانگ» یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: «این اثر متضاد در اوایل سال باعث می‌شود گیاهان فکر کنند که بهار است و رویش برگ‌ها زودتر و زودتر شروع می‌شود.»

دانشمندان قبلاً می‌دانستند که دمای گرم‌تر به دلیل تغییرات آب و هوایی باعث شده است که گیاهان در دهه‌های اخیر زودتر برگ‌های شأن بروید، اما این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که روزهای بارانی کمتر نیز دلیل بزرگی برای این موضوع است.

مدل‌های قبلی پیشنهاد می‌کردند که تا سال ۲۱۰۰، بهار ۵ تا ۱۰ روز زودتر از امروز فرا می‌رسد. اما این تخمین جدید، که براساس کاهش روزهای بارانی است، نشان می‌دهد که فصل یک یا دو روز دیگر زودتر از هر دهه آغاز خواهد شد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ایالات متحده، اروپا و چین را به همراه تصاویر ماهواره‌ای که از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۸ سبز شدن پوشش گیاهی را نشان می‌دهد، تجزیه و تحلیل کردند.

با کاهش روزهای بارانی در طول سال‌ها، بهار برای اکثر مناطق نیمکره شمالی زودتر فرا می‌رسد. یک استثنا مربوط به مراتع در مناطق نیمه خشک بود که در آن شروع فصل کمی به تعویق افتاد.

اما چرا روزهای بارانی کمتر باعث شروع زودتر بهار برای گیاهان می‌شود؟

روزهای بارانی به معنای روزهای ابری هستند، بنابراین تعداد کمتر این روزها در اواخر زمستان و اوایل بهار به این معنی است که گیاهان آفتاب بیشتری دریافت می‌کنند که رشد برگ‌ها را تحریک می‌کند.

منبع : مهر