تمام زمین‌های کشاورزی تا چهار سال آینده سنددار می شود

تمام زمین‌های کشاورزی تا چهار سال آینده سنددار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی افزود: سنددار شدن اراضی کشاورزی قدرت مانور کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد و با پیگیری‌های انجام شده در ۲۲ بهمن ماه امسال جشن اتمام صدور سند برای تمام زمین‌های خرم دره زنجان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به ترتیب شهرهای دیگر در دستور کار قرار می‌گیرند و تا ۴ سال آینده تمام زمین‌های کشاورزی سنددار می‌شوند.

قربانی گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت کودهای فسفاته و پتاسه تا هفت برابر مقرر شد که کشاورزان این کودها را دریافت کنند و وجه آن را در فصل برداشت پرداخت کنند تا به این ترتیب خرید کود برای آن‌ها آسان شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین اقتدار غذایی چند راهبرد دارد که مورد اول مدیریت و تصمیم‌گیری به هنگام است، به این معنا که تصمیمات به موقع اتخاذ شود و ورود و خروج به بازار کالاهای اساسی جنبه حمایتی و نه مداخله‌ای داشته باشد.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: راهبرد بعدی سرمایه‌گذاری است که جهش تولید و امنیت غذایی بدون آن محقق نمی‌شود و باید به مگاپروژه‌های حوزه کشاورزی توجه ویژه شود.

وی افزود: راهبرد سوم مدیریت زنجیره‌های تامین و ارزش در کشاورزی و حمایت تسهیلاتی برای زنجیره‌هاست.

قربانی گفت: راهبرد چهارم استفاده از ظرفیت فعالان کشاورزی است که تحول در بخش کشاورزی تنها با حضور آن‌ها محقق می‌شود و مدیریت توزیع، تولید و فناوری از مزرعه تا سفره تنها با حضور تشکل‌ها میسر است.

وی افزود: راهبرد پنجم هوشمندسازی کشاورزی و گسترش تحقیقات و نوآوری است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی پایدار مردم، همچنین تامین امنیت درآمد کشاورزان و فعالان کشاورزی جزو راهبردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: محور تمام اقدامات سه ماه گذشته با نگاه توامان به منافع تولیدکننده، مصرف کننده و زنجیره ارزش بوده است و تا ۴ سال آینده و حتی پس از آن این موضوع باید تداوم داشته باشد.

قربانی گفت: ارز مورد نیاز برای تامین نهاده‌های دامی تامین شده و ترخیص نهاده‌ها از گمرک نیز سرعت گرفته است.

وی افزود: نسبت به شهریور و قبل از آن حداقل یک درصد تورم در بخش مواد خوراکی کاهش پیدا کرده است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: پیگیری برای جبران خسارت بیمه کشاورزان نیز در حال انجام است و از ابتدای دولت تاکنون سهم پرداختی دولت از شش درصد به ۲۸ درصد رسیده است.

وی افزود: برای تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز مردم نیز برنامه‌ریزی منسجم در معاونت امور دام انجام شده و کاهش تولید که در آبان ماه به وجود آمده بود جبران شده و در حال حاضر با جوجه‌ریزی مناسب و افزایش عرضه هیچ مشکلی در تامین مرغ و تخم مرغ وجود ندارد، همچنین سهم سویه آرین در شبکه مرغداری‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قربانی گفت: به این ترتیب قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار مناسب شده و رو به تعدیل است.

وی افزود: برای پایش مدام بازار محصولات کشاورزی قرارگاه امنیت غذایی راه اندازی شده که هر روز برگزار می‌شود و مدام بازار محصولات کشاورزی را رصد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای اولین بار قیمت تضمینی محصولات کشاورزی قبل از آغاز سال زراعی اعلام شده و این یعنی آرامش برای تولیدکننده که بتواند بدون دغدغه به تولید خود بپردازد.

وی افزود: قیمت دانه‌های روغنی هم تعدیل شده و کمبودی برای تامین روغن وجود ندارد.

قربانی گفت: کشاورزی قراردادی و الگوی کشت در حال ترویج است و سیاست‌های حمایتی مناسبی برای رعایت الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای اولین بار با تدبیر شورای قیمت‌گذاری وزارت کشاورزی خرید تضمینی خرما، سیب صنعتی و زعفران انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای دام عشایر و روستایی برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه خرید، ذبح و توزیع دام مازاد عشایر را به عهده گرفته است.

وی افزود: ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از ۲ به ۴ ماه ارتقا یافته و محصولات و کالاهای اساسی در سیلوها و انبارها به اندازه کافی وجود دارد بطوریکه ۸ میلیون تن گندم و ۴ میلیون تن نهاده دامی در چند ماه اخیر تامین شده است.

وی افزود: ذخایر گوشت قرمز کشور افزایش ۱۳۰ درصدی و مرغ منجمد افزایش ۱۴۰ درصدی داشته است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: همچنین واردات نهاده‌های دامی نیز افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: حمایت ویژه‌ای از تولید دانه‌های روغنی در حال انجام است که در بخش اهداف کمی دیده شده و این موضوع جزو سیاست‌های راهبردی است چنانچه برای حمایت از تولیدکنندگان قیمت کلزا از ۷ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

قربانی گفت: رسیدن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار کشت دیم در دستور کار قرار دارد چرا که افزایش سطح زیر کشت دیم در راستای امنیت غذایی دارای اهمیت ویژه‌ای است و در یک بسته حمایتی برای کشاورزانی که کشت دیم دارند کود رایگان و بذر با تخفیف در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن این بسته تولید دیم افزایش یابد.

وی افزود: میزان جوجه‌ریزی با افزایش ۲۳ درصدی از ۱۰۶ میلیون قطعه در ماه به ۱۳۰ میلیون رسیده است و برخی استان‌ها در حال حاضر با مازاد تولید مرغ مواجه‌اند. برای تامین مرغ مورد نیاز بازار هیچ مشکلی نداریم و با افزایش تولید، واردات مرغ منجمد کاهش می‌یابد و به سمت توقف می‌رود.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۵ میلیون دز واکسن کووپارس تولیدی واکسن سازی رازی به وزارت بهداشت داده شده است، موسسه واکسن سازی رازی در حال بازگشت به اوج است.

وی افزود: کشت فراسرزمینی در کشورهای برزیل و نروژ نیز در دستور کار است تا بتوانیم بخشی از نهاده‌های دامی را به این ترتیب تامین کنیم.

قربانی گفت: شرایط اجرایی، دستورالعمل‌ها و ضوابط اهلیت سنجی برای کشت فراسرزمینی مشخص شده است.

وی افزود: مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی تا حدود زیادی حل شده و مشکلات باقی مانده هم به زودی حل شده است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای جلوگیری از آسیب به بازار، تهاتر محصولات کشاورزی مانند اوره و خشکبار با نهاده‌های دامی نیز در دستور کار است.

وی افزود: تولید برنج ۱۸ درصد کاهش داشته، ولی تنها در ماه گذشته ۱۰۰ هزار تن برنج وارد بازار شده و به لحاظ ذخایر مشکلی وجود ندارد و توزیع در حال انجام است، علت بالا رفتن قیمت نیز قیمت تمام شده این محصول است.

منبع : مهر