تنش در قفقاز به دلیل تحریک رژیم صهیونیستی است

تنش در قفقاز به دلیل تحریک رژیم صهیونیستی است

صبا زنگنه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اختلاف افکنی رسانه‌های غربی میان ارمنستان و آذربایجان، اظهار داشت: مباحث مربوط به ارمنستان و آذربایجان طولانی ست که مربوط به جدا شدن دو بخش بعد از جنگ‌های میان ایران و روسیه است که قبلاً جزو حکومت ایران در دوران صفویه و بخشی هم در دوران قاجاریه بودند و تحت حاکمیت روسیه آن زمان و سپس اتحادیه جماهیر شوروی قرار گرفتند که سبب ایجاد اختلافات شد.

وی ادامه داد: جمعیتی از ارمنستان به منطقه قره باغ منتقل شدند و بخشی از مردم آذری زبان نیز در مناطقی از ارمنستان اسکان داده شدن که پس از این اتفاقات اختلافات میان دو کشور اوج گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: پس از فروپاشی شوروی این اختلاف‌ها به صورت گسترده و عملی خودش را نشان داد و این دو منطقه به عنوان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان حاضر شدند.

زنگنه بیان کرد: متأسفانه این دو کشور به جای اینکه مسائل اختلافی، جمعیتی و جغرافیایی را به صورت عادلانه حل کنند، با تحریک‌هایی که از سوی کشورهای دیگر اتفاق می‌افتاد، اختلافات به صورت خشونت باری نمود پیدا کرد.

وی یادآور شد: قرار بود چهار کشور اروپایی تحت عنوان گروه «مینسک» اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان را به صورت سیاسی حل و فصل کنند و سازمان ملل هم در این مذاکرات حمایت کرد اما این موضوع هم به جایی نرسید.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی هم در چند نوبت موضوع عضویت آذربایجان در این سازمان را مورد بحث قرار داد که بازهم به نتیجه عملی روشنی نرسید.

زنگه گفت: پس از فوت «حیدرعلی اف» و روی کارآمدن «الهام علی اف»، آذربایجان توسط اسرائیل و ترکیه مورد حمایت قرار گرفت و تسلیحات مختلفی در اختیارشان گذاشته شد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دو اصل را مد نظر دارد یکی اینکه سرزمین‌های کشورهای مسلمانی که توسط دیگر کشورها اشغال شده از جمله قره باغ و فلسطین؛ باید آزاد شود و دوم اینکه مرزهایی که بین این کشورها تعیین شده باید محترم شمرده شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی از کشورها که به دنبال استفاده از انرژی آذربایجان و ادامه دشمنی شأن با ارمنی‌ها و گروه‌های نژادی دیگر بودند به تحریک بیشتر مسئولین آذربایجان پرداختند تا هم به ارمنی‌هایی که اختلاف تاریخی داشتند ضربه دیگری بزنند و هم به منابع انرژی آذربایجان دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بنابراین تا زمانیکه انگیزه‌های ناسالم وجود داشته باشد طبعاً اختلاف‌ها تداوم خواهد یافت، تصریح کرد: مشکل اصلی و جدیدی که مطرح است اینکه آذربایجان اصرار دارد تا گذرگاه «زنگزور» را در اختیار بگیرد که عملاً به معنای قطع ارتباط ایران با ارمنستان و اروپا خواهد بود که تغییری در وضعیت ارتباطی منطقه به وجود خواهد آمد.

زنگنه خاطرنشان کرد: بنابراین اسرائیل با اعمال تهدیدها و یا مغرور شدن به تسلیحاتی که در اختیار آذربایجان قرار می‌دهند، سعی می‌کند تغییرات ژئوپلوتیکی در منطقه ایجاد کند.

وی در پایان گفت: کشورهای غربی و رسانه‌های غربی هم با تحریک دشمنی میان آذربایجان و ارمنستان هم خواهان فروش اسلحه به آذربایجان و هم خواهان بهره‌مندی از انرژی این کشور هستند بنابراین تا زمانیکه این انگیزه‌ها از سوی اسرائیل و ترکیه وجود داشته باشد طبعاً آرامشی در منطقه وجود نخواهد داشت.