تهران ؛ در وضعیت زرد و نارنجی/ چرخش کرونا در هوای غبارآلود پایتخت

تهران ؛ در وضعیت زرد و نارنجی/ چرخش کرونا در هوای غبارآلود پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که این روزها شهر تهران در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، اما از روز گذشته به دلیل گرد و خاک وارد شده از کشور عراق، در شرایط نارنجی قرار گرفته است.

اعلام وضعیت نارنجی برای هوای پایتخت، یعنی اینکه شرایط بسیار خطرناک است و شهروندان حتی المقدور نباید از منزل خارج شوند.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با هشدار به شهروندان تهرانی برای ماندن در منزل، گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و سالمندان و کودکان، از خانه خارج نشوند.

وی افزود: در این شرایط افزایش شدید بیماری‌های قلبی و ریوی را داریم و ممکن است منجر به مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان شود. همچنین، افزایش علائم تنفسی را در این شرایط جوی شاهد خواهیم بود.

شاهسونی تاکید کرد: افراد سالم نیز بدون ماسک از منزل خارج نشوند و از فعالیت‌های طولانی مدت در بیرون از منزل اجتناب کنند.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، این شرایط می‌تواند مشکلات بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در تازه‌ترین رنگ بندی که روز جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ اعلام کرد؛ شهر تهران در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

این در حالی است که اعلام هشدار نارنجی برای هوای پایتخت، دشواری‌های شهروندان را دوچندان ساخته است. یعنی، باید همزمان مراقب کرونا و غبار آلوده باشند.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی وضع هوا، با بیان به اینکه مردم تهران با شرایط بد آب و هوایی مواجه هستند که در گذشته شاهد آن نبودند، افزود: وضعیتی که الان دچار آن هستیم، در اثر دو عامل یعنی نفوذ گرد و خاک از کشور عراق و سوریه و وزش باد شدید در سطح کشور که موجب خیزش گرد و خاک محلی شده؛ باعث افزایش سطح آلاینده‌ها و کاهش دید در بخش‌های زیادی از کشور و تهران شده است.

وی با اشاره به اینکه توده آب و هوایی که بارش‌ها را به همراه خواهد داشت، می‌تواند به دفع این توده گرد و خاک کمک کند، گفت: انتظار داریم بارش‌ها در شمال غرب و نیمه غربی وجود داشته باشد که به صورت رگباری و موقت است و امسال همانند سال گذشته با خشکسالی مواجه خواهیم بود و کوچک‌ترین باد منجر به خیزش گرد و خاک می‌شود و بارش‌های موقت و کوتاه مدت نمی‌تواند این خیزش‌ها را به طور کامل از بین ببرد، ولی به طور موقت کم می‌کند.

بر اساس اظهارات برخی از دانشمندان، آلودگی هوا می‌تواند به انتقال ویروس از طریق هوا کمک کند یا می‌تواند استعداد فرد را در برابر عفونت یا بیماری افزایش دهد.

بنابراین، شهروندان تهرانی باید این روزها که درگیر شرایط خطرناک هوای آلوده شده اند، بیش از پیش مراقب سلامت خود باشند.

آلودگی هوا همچنین می‌تواند با ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی یا سایر بیماری‌های مزمن، که به نوبه خود خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید را افزایش می‌دهد، کمک کند.

منبع : مهر