توافق در گرو واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی است

توافق در گرو واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست همسایگی و همسایه محور ایران، توسعه و تعمیق و تحکیم روابط ایران و ترکیه در دستور کار جدی دولت آیت‌الله رئیسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم را به صراحت در دیدار با چاووش اوغلو بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

وزیر خارجه افزود: در جریان سفر امروزم، پیش نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی برای کار کردن روی سند همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور، تقدیم آقای چاووش اوغلو خواهد شد.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت: آقای چاووش اوغلو را در جریان سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار دادم.

وی افزود: امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم.

وزیر امور خارجه همچنین در مورد مسائل زیست‌محیطی و گرد و غبار گفت: این موضوع مساله جدی در منطقه است و ما نیز در ایران در برخی استان‌ها با این چالش مواجه هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: ان شاءالله طی دو هفته آینده اجلاسی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار، مسائل مرتبط با آن و پیامدهای زیست‌محیطی این موضوع در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در همین چارچوب تاکید بر این موضوع داریم که کمیته مشترکی که در این زمینه بین ایران و ترکیه ایجاد شده مذاکرات کارشناسی و فنی خود را ادامه دهد.

وزیر امور خارجه در مورد گفت‌وگوهایش در مورد یمن با وزیر خارجه ترکیه گفت: از تداوم آتش‌بس در یمن حمایت می‌کنیم و همواره بر ضرورت رفع محاصره انسانی و راه‌حل سیاسی در یمن تاکید داریم.

وی افزود: در موضوع لیبی نیز از تشکیل دولت قانونی و یکپارچه در لیبی استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در مورد گسترش روابط تجاری با ترکیه گفت: به زودی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و معاون دیپلماسی ایران برای پیگیری توافقات دو کشور در حوزه مورد اشاره به ترکیه سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مورد مسائل کنسولی، استرداد مجرمین و تبادل زندانیان رایزنی و گفت‌وگو کردیم. همچنین در مورد گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور و تجارت مرزی و گسترش بازارچه‌های مرزی گفت و گو و رایزنی کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همچنین توافق کردیم که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک برگزار شود و امیدوار هستیم بتوانیم نشست شورای عالی روابط ایران و ترکیه را در سطح رؤسای جمهور برگزار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم، گفت: در ارتباط با طرح مباحثی درخصوص احتمال وقوع عملیات ویژه در بخشی از خاک و سرزمین سوریه گفت‌وگوی مفصلی با چاووش اوغلو داشتیم.

وی افزود: معتقدیم که باید از طریق گفت‌وگو و مسالمت‌آمیز نگرانی‌های امنیتی دوستان خود در ترکیه مورد توجه قرار گیرد و رفع شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در سفری که آقای چاووش اوغلو به تهران داشت ما پیشنهاد تضمین سند جامع راهبردی همکاری‌های دو کشور را مطرح کردیم و در جریان سفر امروز به آنکارا پیش‌نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی را برای کار کردن روی سندی تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور تقدیم مقامات ترکیه خواهیم کرد. این سند همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و… را دربر می‌گیرد.

منبع : مهر