توجه به ساحت های شش گانه تربیت مهمترین اصل سند تحول

توجه به ساحت های شش گانه تربیت مهمترین اصل سند تحول

به گزارش خبرنگار مهر، ویژه برنامه تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش جهت بهره‌مندی از ظرفیت آنان در نظام آموزشی کشور به همت کانون مدارس اسلامی در مجتمع آموزشی پیام غدیر برگزار شد.

در این مراسم ضمن تجلیل از پیشکسوتان نظام آموزشی کشور، به مباحثی در خصوص ضرورت استفاده از تجارب پیشکسوتان، اهمیت تعلیم و تربیت اسلامی، خاطراتی از شهدای معلم در انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس پرداخته شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی مشاور اسبق وزیر آموزش و پرورش، احمد شجاعیان، سید علی موسوی توسل، سید ابوالفضل موسوی و حمید سعیدی‌نژاد از کانون مدارس اسلامی حاضر بودند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

توجه به ساحت های شش گانه تربیت مهمترین اصل سند تحول

ابوطالب حافظی مسئول سابق موزه تعلیم و تربیت دارالفنون در این برنامه با بیان اینکه در کتب دینی احادیث فراوانی در جهت استفاده از تجارب پیشکسوتان جامعه شده است، گفت: در کشورهای گوناگون نیز بر لزوم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان تأکید می‌شود. به عنوان مثال در کشور فرانسه معلمان پس از ۴۳ سال کار بازنشسته می‌شوند یا در ژاپن سن بازنشستگی به ۷۵ سال رسیده درحالی‌که در کشور ما (ایران) با ۳۰ سال سابقه کار و سن ۶۰ سالگی، امکان بازنشستگی وجود دارد.

حافظی با بیان اینکه فرد بازنشسته ۶۰ ساله حداقل تا ۷۵ سالگی می‌تواند خدمات مفیدی برای جامعه داشته باشد، گفت: امروزه ۵۶ درصد از بازنشستگان کشور دارای تحصیلات عالیه هستند، ۱۴ هزار نفر از آنان مدرک دکتری داشته و ۳۳ هزار نفرشان مدرک فوق‌لیسانس دارند؛ این ظرفیت عظیم می‌بایست در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ابوالفضل اردیبهشت استاد دانشگاه و مدیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین اصل در کیفیت‌بخشی در تعلیم و تربیت، عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: سند تحول بنیادین یک اساسنامه یا مرامنامه برای توسعه کیفی آموزش و پرورش است. این راهنما به صورت سند امروز آماده شده اما به صورت شیوه‌نامه هنوز آماده تدوین نیست.

وی با بیان اینکه ۸۰ موضوع اساسی در سند تحول وجود دارد، به همت همکارانم در مجتمع آموزشی غدیر، دو جلد کتاب به منظور تدوین دستورالعمل‌های اجرایی این سند، گردآوری و تدوین شده است.

توجه به ساحت های شش گانه تربیت مهمترین اصل سند تحول

مدیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در توجه به سند تحول، توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت است، افزود: توجه به تربیت اعتقادی، تربیت هنری و تربیت مهارتی تا زمانی که با یک شیوه‌نامه عملی همراه نباشد، تنها در حد شعار باقی خواهد ماند.

اردیبهشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت پیشکسوتان استفاده کرد؟ گفت: باید هر مدرسه‌ای در حد توانایی خودش در راستای این موضوع اقدام کند. اقدام ما این بوده که با ۱۰ نفر از پیشکسوتان گفتگو کردیم. در این جلسه هر یک از پیشکسوتان، سه نفر دیگر از پیشکسوتانی که می‌شناختند را به ما معرفی کردند. قدم بعدی تشکیل کمیته‌های مشاوره تخصصی است که طی هر ماه یک دستور جلسه و برنامه داشته باشند. نتیجه این برنامه‌ها لازم است به یک شیوه‌نامه اجرایی و دستورالعمل منجر شود. همچنین دبیرخانه‌ای تشکیل داده‌ایم که دستورالعمل‌های تهیه شده در آن گردآوری شود.

حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی مشاور اسبق وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول یک راهنمای کلی برای ما است. ما پیش از این به بسیاری از موارد مطرح در سند به صورت پراکنده عمل می‌کردیم اما نظم و برنامه‌ای برای پیشرفت همزمان اقدامات ما وجود نداشت. سند تحول این برنامه را به ما ارائه می‌دهد.

توجه به ساحت های شش گانه تربیت مهمترین اصل سند تحول

وی در خصوص لزوم استفاده از پیشکسوتان در عرصه تعلیم و تربیت گفت: نقش پیشکسوتان به عنوان مشاور و راهنما، نقش بی‌بدیلی است. استفاده از تجارب پیشکسوتان موجب می‌شود اقدامات ما با کمترین خطا در راستای همان برنامه‌های گفته شده، مطرح شود.

علی موسوی توسل رئیس هیئت مدیره کانون مدارس اسلامی در پاسخ به سوال مهر درباره اهمیت سند تحول بنیادین گفت: راهکارهای سند تحول، راهکارهای اصولی و بنیادین در نظام آموزشی ما هستند. متأسفانه این سند در اجرا هنوز به مدارس نرسیده و از آن سند به آن اندازه که شایسته است، تاکنون مدارس و دانش‌آموزان بهره نبرده‌اند.

منبع : مهر