تورنمنت قطر محک خوبی برای تیم بود/ کار دشواری در آسیا داریم

تورنمنت قطر محک خوبی برای تیم بود/ کار دشواری در آسیا داریم

به گزارش خبرگزاری مهر، مردادماه امسال پیش از آغاز مرحله نخست لیگ برتر هندبال ایران، مانوئل مونتایا فرناندز ملقب به «پروفسور» از اسپانیا راهی تهران شد تا از نزدیک نظاره‌گر بازی‌های لیگ باشد. چند روز بعد از پایان مرحله نخست لیگ، نخستین اردوی تیم ملی برگزار شد و این روند تا سومین اردوی آمادگی تیم ملی که از دوم آبان ماه آغاز شد، ادامه داشت.

در جریان برگزاری سومین اردوی آماده سازی، تیم ملی عازم تورنمنت بین‌المللی قطر شد تا در دیدارهای دوستانه مقابل تیم‌های ملی عربستان، کویت و قطر خود را محک بزند.

تیم ملی ایران در این تورنمنت مقابل عربستان سعودی با نتیجه ۲۴ بر ۱۶ به پیروزی رسید اما مقابل کویت ۳۲ بر ۲۷ و برابر قطر ۳۵ بر ۲۴ شکست را پذیرا شد.

مانوئل مونتایا فرناندز پس از برگشت تیم ملی درباره نظرات خود را در خصوص این تورنمنت تدارکاتی، عملکرد بازیکنان و اردوهای بعدی تا مسابقات قهرمانی آسیا بیان کرد.

* از حضور در تورنمنت قطر راضی هستید؟

– به نظرم این حضور در این تورنمنت مفید بود چون توانستم از تیم ملی شناخت کلی پیدا کنم و نتیجه مهم این بود که ببینم بازیکنانم در شرایط مسابقه چه عملکردی به نمایش می‌گذارند.

* یک پیروزی برابر عربستان و دو شکست برابر کویت و قطر؛ این نتیجه چه نقاط ضعف و قوتی از تیم ملی نشان داد؟

– بهترین عملکردمان در بازی اول مقابل عربستان بود که بسیار خوب بازی کردیم و بازیکنانم به شدت متمرکز بودند. اتفاقی که در ادامه افتاد این بود که کویت در بازی اول خود مقابل قطر شکست خورده بود و متأسفانه باعث شد بازیکنانم کمی دچار غرور شوند و با این ذهنیت وارد فضای مسابقه دوم شدیم. در ادامه بازیکنانم دیر متوجه شدند که نباید حریف را دست کم بگیرند. در بازی سوم مقابل قطر دو نیمه متفاوت داشتیم. نیمه نخست اصلاً خوب بازی نکردیم اما نیمه دوم بهتر ظاهر شدیم.

* در مصاحبه‌ای پیش از اعزام به قطر، مهمترین دلیل شرکت در تورنمنت قطر را امکان پیاده‌سازی برنامه‌های تمرینی خود در زمین مسابقه از سوی بازیکنان دانستید. چقدر به این هدف نزدیک شدید؟

– می‌توانم بگویم به طور نسبی به این هدف رسیدم. به این دلیل که دقیقاً برنامه‌های تاکتیک من در فاز تهاجمی و دفاعی در بازی نخست اجرا شد، اما در بازی دوم بخشی از آن پیاده شد و بخشی مغفول ماند و این موضوع نباید در یک تیم رخ دهد. در بازی نخست در قالب برنامه‌های خود عمل کردیم و در بازی دوم در برخی دقایقی از این چهارچوب خارج شدیم. انتظاری که من از تیمم دارم این است که نوسان زیادی نداشته باشد، عملکرد خطی داشته باشد و همیشه در قالب حرکت کند و پیش رود.

* این سه بازی چه نتیجه کلی برای تیم ملی داشت؟

– نکته‌ای که همیشه تاکید دارم این است که ما باید با صد درصد تمرکز وارد بازی شویم، تیمی را دست کم نگیریم و با غرور وارد زمین نشویم.

* عدم حضور لژیونرها و همچنین سلامان بربط، جلال کیانی و مجتبی کرمیان و مصدومیت دو تن از بازیکنان در قطر تا چه میزان سیستم تاکتیکی شما را دچار خدشه کرد؟

– در بازی دوم مصدومیت دو تن از بازیکنان رخ داد که کمی برنامه‌های تیم را دچار اختلال کرد اما واقعیت یک تیم بازیکنانی هستند که دارد. مصدومیت و آسیب‌دیدگی اتفاقی است که همیشه وجود دارد و در ورزش رخ می‌دهد و در ادامه هم ممکن است اتفاق بیفتد اما این موضوع نباید برنامه‌های تیم را دچار بحران کند. در نهایت با وجود تمام این نکات تیم باید همیشه در یک چهارچوب حرکت کند و چالش پیش روی من در آینده همین نکته است.

* در فاصله دو ماه مانده به رقابت‌های قهرمانی آسیا، تورنمنت تدارکاتی قطر چند درصد توانست از واقعیت تیم ملی هندبال را نشان دهد؟

– تیم در فاز آماده‌سازی هست و هنوز اردوها، تمرینات و مسابقات تدارکاتی زیادی تا مسابقات قهرمانی آسیا پیش رو داریم. این تیم هنوز جای کار زیادی دارد و این بازی‌ها هنوز واقعیت تیم ملی نیست و واقعیت تیم را نشان نمی‌دهد. در حال حاضر تیم ملی پیشرفت بسیاری داشته و از نقطه‌ای که من شروع کردم تا همین امروز، پیشرفت را به صورت محسوسی می‌بینم، اما قطعاً در حال حاضر از تیم راضی نیستم چون نباید دو بازی مقابل کویت و قطر را واگذار می‌کردیم.

*بعد از شناخت کلی از تیم در این تورنمنت، برنامه اصلی شما در اردوی آمادگی بعدی چیست؟

– در حقیقت ایده اصلی و انتظار من برای اردوی بعدی این است که بازیکن بیشتری در اختیار داشته باشم. حتماً می‌دانید به دلیل برخی از مشکلات اداری، ویزا و مسائل دیگر نتوانستیم تعدادی از لژیونرها را در اختیار داشته باشیم. در نهایت امیدوارم از تمام بازیکنانی که مد نظرم هست در اردوها و بازی‌های دوستانه استفاده کنیم.

*حالا و پس از سه دیدار تدارکاتی و ارزیابی نسبی از توان تیم ملی، چقدر به موفقیت در رقابت‌های قهرمانی آسیای پیش رو که حکم انتخابی قهرمانی جهان را نیز دارد، امیدوار هستید؟

– باور و امیدواری‌ام به این تیم به اندازه همان روز نخست حضورم در ایران است و حتی می‌توانم بگویم باورم به این تیم بیشتر هم شده، زیرا از بازیکنانم شناخت بیشتری پیدا کرده‌ام. من فکر می‌کنم تیمم توانایی حضور موفق در رقابت‌های قهرمانی عربستان و حتی رقابت‌های قهرمانی جهان را دارد اما کسب موفقیت در این رویداد کار آسانی نیست. کسب جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان کار بسیار سختی است؛ به خصوص اینکه در خاک عربستان باید نتیجه بگیریم که کار را سخت‌تر هم می‌کند اما واقعاً به تیمم باور دارم و می‌دانم با تلاش بسیار می‌توانیم به این هدف هم برسیم.

* شما سابقه حضور در تیم ملی قطر را در کارنامه دارد. حضور در تورنمنت قطر، دیدار با دوستان و رویارویی با تیم سابقتان چه حسی داشت؟

– می‌توانم بگویم رو در رویی با تیم سابق و اینکه مقابل تیمی قرار بگیری که سال‌ها بخشی از آن بوده‌ای، واقعاً دشوار بود. اما اتفاقی که باعث شد من احساساتی بشوم زمانی بود که دیدم بسیاری از بازیکنانم که در رقابت‌های قهرمانی جهان روسیه در سال ۲۰۱۵ حضور داشتند و آن زمان در تیم ملی جوانان قطر بودند در حال حاضر پس از گذشت ۷ سال شاکله تیم ملی بزرگسالان قطر را تشکیل می‌دهند. مورد دیگر دیدار و گفتگو با والرو ریو را لوپز، سرمربی تیم ملی قطر بود که عکس آن هم شکار عکاسان شد! ما همیشه در تمام تیم‌های ملی که به عنوان سرمربی و مربی حضور داشتیم، در کنار هم بودیم و برای خود من تصویر عجیب و جالبی بود که دو مربی که همیشه کنار هم در تیم‌های ملی مختلف بودند، حالا دو لباس دو کشور مختلف را پوشیده‌اند اما با این حال از زمانی که سوت آغاز بازی را زدند، می‌دانستیم باید تمام تلاش خود را برای پیروزی تیم ملی خود انجام دهیم.

* الله‌کرم استکی، بازیکن با سابقه تیم ملی هندبال در گفت‌گویی ابراز امیدواری کرده تیم ملی با حضور شما می‌تواند به مسابقات قهرمانی جهان راه یابد. نظر شما در مورد این ستاره هندبال ایران و صحبت‌های او چیست؟

– ذهنیت من نسبت به الله‌کرم استکی بسیار مثبت است. او نماد هندبال ایران است و در کنار برادرش سجاد کمک بسیاری به رشد هندبال ایران کرده‌اند. در همین مدت چندین بار با الله کرم صحبت کرده‌ام و حتی قراری هم گذاشته‌ایم که طی روزهای آینده دیداری با هم داشته باشیم و در رابطه با مسائل مختلف صحبت کنیم. من همیشه از الله‌کرم حمایت می‌کنم و در حال حاضر هم تمامی تلاشم را به کار خواهم بست تا این بازیکن شایسته هندبال به یک باشگاه خوب بپیوندد.

منبع : مهر