تکواندو در سال 1400| ناکامی در توکیو و تاریخ‌سازی بانوان و پاراتکواندوکاران/ پایان پولادگر و شروع ساعی

تکواندو در سال 1400| ناکامی در توکیو و تاریخ‌سازی بانوان و پاراتکواندوکاران/ پایان پولادگر و شروع ساعی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تکواندوی ایران در سال ۱۴۰۰ شاهد حوادث و اتفاقات زیادی از جنبه تغییر و تحولات مدیریتی، ناکامی در المپیک توکیو، تاریخ‌سازی بانوان در قهرمانی آسیا و در خشش پاراتکواندوکاران در پارالمپیک توکیو بود.

* المپیکی شدن ناهید کیانی

تکواندو ایران در سال ۱۴۰۰ کار خود را با حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک در بخش دختران در خردادماه آغاز کرد. در این رقابت‌ها که در امان اردن پیگیری شد، ناهید کیانی با صعود به دیدار نهایی موفق به کسب سهمیه سوم تکواندو ایران در المپیک توکیو و شصت و یکمین سهمیه کاروان ورزشی کشورمان شد.

مهلا مومن‌زاده دیگر نماینده کشورمان در این مسابقات بود که با شکست در دیدار نیمه‌نهایی شانس کسب سهمیه المپیک را از دست داد.

* تعویق دوباره مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان و نونهالان

در تداوم لغو رویدادهای مختلف سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ نیز پس از لغو رقابت‌های قهرمانی نونهالان جهان که قرار بود 21 تا 24 مردادماه در بلغارستان برگزار شود، مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان نیز با درخواست چین به عنوان میزبان مسابقات دو بار به تعویق افتاد.

پیش از این قرار بود این رقابت‌ها در ابتدا مهرماه 1400 برگزار شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا تاریخ برگزاری به فروردین ماه 1401 موکول شد که باز هم به تعویق افتاد و در نهایت در بهمن‌ماه کشور مکزیک به عنوان میزبان مسابقات جهانی 2022 انتخاب شد.

همچنین کشور بوسنی و هرزگووین نیز به عنوان میزلت مسابقات قهرمانی نونهالان جهان در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* سومی نمایندگان پومسه ایران در آسیا

ششمین دوره رقابت‌های پومسه قهرمانی آسیا در خردادماه در لبنان برگزار شد و در پایان این رقابت‌ها، تیم‌ملی پومسه کشورمان در دو گروه مردان و زنان با کسب 2 مدال طلا، 7 نقره و 2 برنز نایب قهرمان آسیا شد.

کره‌جنوبی با 13 مدال طلا و یک نقره بر سکوی قهرمانی ایستاد و فیلیپین با یک مدال نقره و 5 برنز نیز عنوان سومی را بدست آورد.

در پایان این مسابقات حسینعلی نظری به عنوان بهترین مربی  معرفی شد و حمید نظری و آتوسا فرهمند که موفق به کسب مدال طلا این دوره از رقابت‌ها شده بودند به عنوان فنی‌ترین بازیکنان انتخاب شدند.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* تاریخ‌سازی بانوان و سقوط آقایان در آسیا

بیست و چهارمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا در اواخر خردادماه سال گذشته در بیروت برگزار شود و ملی‌پوشان کشورمان همانند دوره‌های گذشته با ترکیب کامل در این مسابقات به میدان رفتند.

در بخش بانوان و برای اولین بار در طول تاریخ مسابقات آسیایی تیم کشورمان موفق به حضور روی سکوی آسیایی شد و با کسب یک مدال طلا( نگار اسماعیلی)، یک مدال نقره (ملیکا میرحسینی) و چهار مدال برنز (غزل سلطانی، ناهید کیانی، پریسا جوادی و زهرا پور اسماعیل) به عنوان نایب قهرمانی مسابقات دست یافت.

بر خلاف دستاورد خوب تیم بانوان، اما در بخش مردان تیم کشورمان پس از ۱۹ سال به سکوی سوم آسیا نزول کرد تا زنگ خطر جدی برای تکواندو کشورمان  پیش از رقابت‌های المیک توکیو در بیروت به صدا در بیاید. تیم کشورمان در حالی پس از تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان که تنها موفق به کسب یک مدال طلا (سجاد مردانی)، یک مدال نقره (امیرمحمد بخشی) و یک مدال برنز (آرمین هادی‌پور) شد.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* شکسته شدن طلسم ۱۳ ساله مدال طلا

در کنار تاریخ‌سازی تیم ملی تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب عنوان نایب قهرمانی این مسابقات برای اولین بار، نگار اسماعیلی نیز موفق شد در وزن 46- کیلوگرم به مدال طلا دست پیدا کند.

مدالی که پس از ۱۳ سال برای تکواندو ایران کسب شد و دومین مدال طلای تاریخ تکواندو بانوان در آسیا نام گرفت. پیش از نگار اسماعیلی تنها فاطمه نعمتی در بخش بانوان موفق به کسب مدال طلا در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا شده بود.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* کمرانی بهترین مربی آسیا شد

مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان در پایان بیست و چهارمین دوره قهرمانی آسیا با توجه به تاریخ‌سازی همراه با تیم ملی کشورمان موفق به کسب عنوان بهترین مربی آسیا شد.

 

تکواندو , تکواندو ایران ,

* اولین المپیک بدون مدال برای تکواندوی ایران در توکیو

مهمترین رویداد تکواندو در سال ۱۴۰۰ حضور در المپیک توکیو بود. رقابت‌هایی که این بار شاهد حضور سه نماینده ایران در این مسابقات بود و برخلاف 5 دوره حضور رسمی و دو دوره حضور آزمایشی این بدون هیچ دستاوردی برای تکواندوی ایران در بخش انفرادی به پایان رسید.

تکواندو در ۷ حضور قبلی در رقابت‌های المپیک در تمامی ادوار موفق به کسب مدال در این مسابقات شده بود، اما این بار هر سه نماینده اعزامی کشورمان با شکست در مسابقات دست خالی به کشورمان بازگشتند.

ناهید کیانی تنها نماینده بانوان در رقابت‌های وزن 57- کیلوگرم با شکست در دور نخست مقابل کیمیا علیزاده از دور مسابقات کنار رفت. 

در بخش مردان نیز آرمین هادی‌پور در شرایطی به المپیک اعزام شد که به دلیل مصدومیت از شرایط مناسب برخورداری نبود و پس از برتری در دور نخست مقابل نماینده کلمبیا، در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب تکواندوکار آرژانتینی شد و از دور مسابقات کنار رفت.

میرهاشم حسینی نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم کشورمان نیز ابتدا موفق به شکست مقابل نماینده چین تایپه شد، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب “اولگبک رشیدوف” پدیده و قهرمان المپیک توکیو از ازبکستان شد. با صعود رشیدوف به دیدار نهایی، میرهاشم حسینی فرصت حضور در جدول شانس مجدد را پیدا کرد، اما در اولین بازی خود در این جدول نیز مقابل “دائی هون لی” از کره‌جنوبی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* کسب مدال نقره میکس تیمی در رویداد آزمایشی توکیو

رقابت‌های میکس تیمی برای اولین بار به صورت آزمایشی در المپیک توکیو برگزار شد و تیم چهار نفره کشورمان متشکل از امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، کیمیا همتی و ملیکا میرحسینی با شکست در دیدار نهایی موفق به کسب مدال نقره مسابقات شد. 

تیم کشورمان برای حضور در دیدار نهایی موفق به شکست ژاپن شده بود.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* درخشش پاراتکواندو در پارالمپیک توکیو

پس از اتفاقات تلخ و ناامید کننده در المپیک توکیو، ملی‌پوشان پاراتکواندو در اولین حضور رسمی این رشته در مسابقات پاراتکواندو عملکرد درخشانی داشتند و با کسب یک مدال طلا توسط اصغر عزیزی و یک مدال نقره توسط مهدی پوررهنما موفق شدند مرهمی بر زخم‌های تکواندوی ایران بگذارند.

اصغر عزیزی در توکیو با شکست تکواندوکار کروات در دیدار نهایی نام خود را به عنوان اولین طلایی پاراتکواندو ایران ثبت کرد و مهدی پوررهنما قهرمان پرافتخار کشورمان نیز با شکست مقابل تکواندوکار جوان مکزیکی، مدال پارالمپیک را نیز به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرد.

* انتخاب دوباره پولادگر به عنوان نایب رئیس اتحادیه تکواندوی آسیا

مجمع آنلاین انتخاباتی اتحادیه تکواندو آسیا در روز ۱۸ مهرماه برگزار شد و سیدمحمد پولادگر بار دیگر با رای اعضای مجمع به عنوان نایب رئیس اتحادیه تکواندو آسیا انتخاب شد. 

اتفاقی که باعث شد تا با وجود اساسنامه جدید فدراسیون‌هایی ورزشی که تنها امکان سه دوره حضور متوالی یا سه دوره در ادوار مختلف به روئسای فدراسیون‌های ورزشی را می‌داد از جلوی پای پولادگر به دلیل حضور در پست بین‌المللی برداشته شود و او بتواند در انتخابات فدراسیون تکواندو ثبت‌نام کند.

در این مجمع کی سوک لی نیز بار دیگر به عنوان رئیس اتحادیه تکواندو آسیا انتخاب شد تا به مسئولیت خود که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است، ادامه دهد.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* پایان ریاست ۲۱ ساله پولادگر در فدراسیون تکواندو

ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون تکواندو 24 مهرماه به پایان رسید و 15 نفر برای حضور در انتخابات این رشته ثبت‌نام اولیه را انجام دادند، اما در نهایت انتخابات در روز 15 دی‌ماه با حضور سیدمحمد پولادگر، هادی ساعی، سیروس رضایی، محمد جمشیدی و حسین حسین‌زاده برگزار شد.

پیش از برگزاری مجمع حسین‌زاده و جمشیدی از حضور در مجمع انصراف دادند و سیروس رضایی به‌نفع پولادگر کنار کشید تا رقابت میان هادی ساعی و سیدمحمد پولادگر برگزار شود.

مجمعی که با حضور ۵۷ عضو برگزار شد، اما بنیامین شکوه‌فر معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان به دلیل رعایت اصل بی‌طرفی در انتخابات رای نداد تا در نهایت هادی ساعی با کسب 29 رای از 56 آرای ماخوذه به عنوان رئیس جدید فدراسیون تکواندو انتخاب شد و مدی پولادگر نیز 27 رای کسب کرد.

با پایان مجمع اما حواشی بسیاری در خصوص تعداد آرای ساعی مطرح شد و بسیاری اعتقاد داشتند با وجود انصراف شکوه‌فر و طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، هادی ساعی باید 30 رای یعنی معادل 1+50 رای اعضای مجمع را کسب می‌کرد.

اتفاقی که اعتراضاتی را از سوی اعضای مجمع پس از انتخابات به دنبال داشت و همین موضوع و تفسیر قانون باعث شده تا صدور حکم ریاست هادی ساعی تا روز اول اسفندماه به درازا کشیده شود.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* حضور پولادگر در وزارت ورزش و جوانان

با پایان انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو و به فاصله سه روز از برگزاری مجمع، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه طی حکمی از سوی حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، سیدمحمد پولادگر به عنوان معاون توصعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد. 

انتخابی که  باعث شد تا پس از 28 سال شاهد آغاز فعالیت پولادگر در فضای غیر از تکواندو باشیم. 

تکواندو , تکواندو ایران ,

* سومی دختران ایران در اولین دوره مسابقات آزاد قهرمانی جهان

اولین دوره مسابقات آزاد قهرمانی جهان تکواندو زنان در آذرماه در ریاض عربستان برگزار شد و نمایندگان کشورمان  در این مسابقات با کسی مدال طلا(زهرا شیدایی) و دو مدال برنز(کوثر اساسه و ملیکا میرحسینی) به کار خود پایان دادند.

نتایجی که باعث شد تا تیم ملی بانوان ایران پس از تیم‌هایروسیه با دو مدال طلا، چهار نقره و دو برنز و  انگلیس با یک مدال طلا و سه برنز ، در جایگاه سوم قرار بگیرد.

این در حالی بود که کشورهای کره‌جنوبی، برزیل، ترکیه، ساحل عاج نیز پس از تیم ملی کشورمان و با کسب یک مدال طلا به صورت مشترک در جایگاه قرار گرفتند.

* کسب ۷ مدال رنگارنگ در مسابقات پاراآسیایی جوانان

در اواسط آذر ماه رقابت‌های پاراآسیایی جوانان در بحرین برگزار شد و نمایندگان پاراتکواندو ایران موفق به کسب سه مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز در این رویدادها شدند.

در این رقابت‌ها  سحر قنبری کمیشانی، مریم عبداله‌پور درویی و مهدی دانائیان  موفق به کسب مدال طلا شدند. رزا ابراهیمی، رمینا چمسورکی و مهدی داتلی‌بیگی به مدال برنز رسیدند و حسین میرزایی تنها مدال برنز کشورمان را کسب کرد.

تکواندو , تکواندو ایران ,

* آغاز کار ساعی با برگزاری چهار رویداد بین‌المللی

تنها ۱۲ روز پس از امضای حکم ریاست هادی ساعی، ایران میزبان برگزاری چهار رویداد جام باشگاه‌های آسیا، جام فجر، جام ریاست فدراسیون جهانی در دو بخش کیوروگی و پاراتکواندو بود.

مسابقات نسبت به دوره‌های گذشته با استقبال و حضور کشورهای بیشتری برگزار شد تا نخستین آزمون جدی ساعی در مسئولیت ریاست فدراسیون تکواندو با موفقیت به پایان برسد.

البته در سال جاری و در مهرماه نیز مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، جام فجر و کاپ آزاد آسیا در تهران برگزار شده بود تا در سال جاری کشورمان میزبان 7 رویداد بین‌المللی باشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم