ثبت نشان سلامت روی کتب آموزشی/ کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد

ثبت نشان سلامت روی کتب آموزشی/ کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست‌های تخصصی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود که در همین رابطه یک نشست تخصصی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور فریبا کیا، از همکاران اسبق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان و حبیب یوسف‌زاده رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست فریبا کیا پیشکسوت و صاحب قلم و نظر از برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال و به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و خلاصه‌ای از عملکرد ساماندهی منابع آموزشی و چگونگی ورود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عرصه ساماندهی ارائه کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۱۳۰۰ ناشر با بخش ساماندهی همکاری پویا دارند و آثار خود را ارسال می‌کنند. طرح سامان‌بخشی بعد از چند سال به این نتیجه ختم شد که مجموعه سامان‌دهی ارتقا پیدا کند و در همه عرصه‌ها نظارت داشته باشد؛ به طوری که از کتاب‌های آموزشی پیشی گرفت.

معاون اسبق دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش با اشاره به استانداردهای لازم برای کتاب‌های آموزشی بر دارای خلاقیت بودن و نوآور بودن آنها تاکید کرد.

وی سهولت به کارگیری و امکان استفاده از یک منبع رسانه آموزشی در موقعیت واقعی زندگی را دیگر استاندارد لازم برای کتاب‌های آموزشی برشمرد و افزود: ویژگی برجسته رسانه این است که توانایی پاسخگویی به دانش‌آموز را داشته باشد، صحت و دقت علمی، تطبیق محتوا با آخرین توافقات علمی، تناسب روش محتوا، رعایت و ترویج ارزش‌های دینی ایرانی-اسلامی نه تنها جز ویژگی‌های کلی است بلکه وجود آن‌ها ضروری است.

محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد

کیا در ادامه گفت: محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد، سازماندهی محتوا باید انسجام درونی و بیرونی داشته باشد یعنی تعامل را در دانش‌آموز با خارج از مدرسه برقرار کند؛ ساده و روان باشد، نمادهای ایرانی-اسلامی مورد توجه قرار گیرد و بهداشت در تولید کتاب و حتی زیبایی و قیمت کتاب که به عنوان بهداشت روانی محسوب می‌شود باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب باید فرصت تعامل با مخاطب را ایجاد کند زیرا نباید کتاب‌ها از رقابت بازبمانند و محتوا به گونه‌ای باشد که مخاطب را درگیر کند به این معنی که مخاطب پرسش و پاسخ داشته باشد و دانش‌آموز را فاعل کند نه منفعل و محتوای کتاب با نیازهای فردی-اجتماعی تناسب داشته باشد که معمولاً نیازهای جامعه یکی از عوامل میزان رغبت از کتاب است.

حبیب یوسف‌زاده رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتاب‌ها تعریف کند. کتابفروشی‌ها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آن‌ها اضافه می‌کند و مخاطب بداند کتابی که این نشان را دارد از لحاظ محتوایی و جنس، قوی و تأیید شده است.

رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، معیارهای کتاب داستان را برشمرد و گفت: معیارهای کتاب داستان خوب عبارتند از: بی‌احترامی و بی‌ادبی نسبت به اولیا نداشته باشد، موضوعاتی که با سن‌وسال مخاطب تناسب ندارد؛ نوشته نشود، ضعف مضمون درون مایه نداشته باشد، استفاده از ادبیات سست و نامناسب اشتباه است، مباحث بی‌بندوباری در متن کتاب نباشد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلای امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

لازم به ذکر است در این نشست ناشران آموزشی و ارزیابان سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی حضور داشته و در جمع بندی این نشست بر دریافت نشان استاندارد از طریق ثبت آثار در سامانه تاکید شد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این دوره از نمایشگاه ۴ نشست تخصصی برگزار خواهد کرد.

منبع : مهر