جزئیات خرید متری مسکن اعلام شد

جزئیات خرید متری مسکن اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر امامی در نشست خبری تشریح فعالیت‌های شرکت انبوه سازی بورسی وابسته به بانک مسکن با بیان اینکه این شرکت ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی را ذیل طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت دارد گفت: هزینه تمام شده ساخت و ساز واحدهایی که مانند طرح اقدام ملی مسکن و یا نهضت ملی مسکن با دولت قرارداد داریم معادل همان قیمتی که دولت به ما اعلام کرده تکمیل و به مردم واگذار خواهد شد.

وی افزود: نصبیات شامل کابینت، کمد و پکیج در این واحدها نیست و شیرآلات هم محدود کار گذاشته می‌شود. همچنین با توجه به اینکه برخی مصالح مانند کاشی و سرامیک، طیف کیفیتی گسترده‌ای دارد ما کالاهایی که در رده کیفیتی متوسط هستند استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل انبوه ساز وابسته به بانک مسکن بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت را تولید واحدهای مسکونی مخصوص اقشار میان درآمد عنوان و اظهار کرد: کسانی که توانایی خرید کالاهای تا دو میلیارد تومان را دارند می‌توانند از طرح‌های ساخت و ساز ما استفاده کنند.

وی یادآور شد: همچنین بخش دیگری از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن را به صورت مشارکتی در دست ساخت داریم که شامل پروژه هزار و ۲۰۰ واحدی اندیشه، ۶۰۰ واحدی شهرکرد، ۶۰۰ واحدی شیراز و ۷۰۰ واحدی اراک است که بخشی از هزینه‌ها از سوی خریداری تأمین می‌شود.

به گفته امامی دو فاز از پروژه شهر جدید اندیشه آماده بهره برداری است. با این حال ملزم نیستیم که قیمت واحدهای مشارکتی را به نرخ مورد نظر دولت عرضه کنیم.

وی در خصوص ورود شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای به نهضت ملی مسکن تصریح کرد: ورود سازندگان چینی و ترکیه‌ای یک فرصت برای صنعت ساختمان است. مثلاً ما در دوره مسکن مهر با کمک یک شرکت ترکیه‌ای برای احداث پروژه ۸۰۰ واحدی در اراک از تکنولوژی مدرن استفاده کردیم که سبب شد این پروژه صرف ۱۸ ماه احداث شود.

این فعال صنعت ساختمان، تهاتر نفت با تکنولوژی‌های نوین ساختمان را اقدام مناسبی دانست و یادآور شد: بر اساس مطالعات ما در حال حاضر ۷۳۰ هزار واحد مسکونی شهری کمبود داریم که به این نرخ هر ساله افزوده می‌شود. همچنین واحدهای فرسوده و خانه اولی‌ها نیز به جمع متقاضیان مسکن اضافه می‌شوند. اگر چه نرخ جمعیت ما کاهشی است اما این روند کاهشی حداقل تا دو دهه دیگر در بازار مسکن اثر خود را خواهد گذاشت و تا آن زمان نیاز به افزایش تولید داریم.

مدیرعامل سرمایه گذاری مسکن تاکید کرد: ما به وزارت راه و شهرسازی و دولت موافقت خود مبنی بر همکاری در احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی اعلام کرده‌ایم. بر اساس برنامه‌های معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی ۱۲ تا ۱۳ پروژه مسکونی در برخی استان‌های جنوبی کشور به ما پیشنهاد شده است.

وی درباره اوراق سلف موازی استاندارد یا همان خرید متری مسکن گفت: استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مانند اوراق صکوک و اوراق سلف را در دستور کار داریم که برای جمع آوری سرمایه‌های خرد مردم استفاده می‌شود و مردم می‌توانند از منافع بازار سرمایه برای پول‌های خرد خود منتفع شوند.

امامی افزود: هفته گذشته در جلسه کمیته فقهی بازار سرمایه با عرضه اوراق سلف موافق شد. امیدواریم شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای رقم بخورد که این ابزار سریع‌تر در اختیار مردم قرار گیرد چون در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید خانه‌های ۱ تا ۲ میلیارد تومانی را هم ندارند و از سوی دیگر به پیش فروش کنندگان هم نمی‌توانند اعتماد کنند.

منبع : مهر